همشهری آنلاین: تنفس هرشهروند در هوای محدوده مرکزی شهر تهران معادل استعمال پنج نخ سیگار در هر دقیقه است.

حیدرزاده مشاور شهردار تهران در دومین نشست شورای سیاستگذاری هوای پاک گفت: هم اکنون بحران آلودگی هوای تهران از مدیریت خارج شده است. به منظورکاهش آلودگی هوا به مدیریتی واحد، مقتدر و کارآمد نیاز داریم.

به گزارش روابط عمومی حوزه معاونت حمل و نقل وترافیک، وی با اشاره به انتظار مدیریت شهری از شهروندان در جهت مشارکت در کلیه مسائل شهری به ویژه موضوعات زیست محیطی اظهار داشت: اجرای نخستین مسیر اتوبوس‌های تندرو موسوم به‪ ، BRT‬پیگیری تحقق سهم ‪ ۳۰‬درصدی مترو در حمل و نقل عمومی و تدارک پروژه‌ای به منظور پیش‌بینی آلودگی هواازجمله اقداماتی است که در زمینه آلودگی هوا دردستورکار شهرداری تهران قراردارد. 

مشاور شهردارتهران فقدان مدیریت را به عنوان "پاشنه آشیل" موضوع آلودگی هوای پایتخت دانست و افزود: درصورت عدم تحقق مدیریت واحد در زمینه آلودگی هوا به عنوان بحران فزاینده شهری، افق روشنی را برای وضعیت هوای شهر تهران نمی‌توان متصور شد.

وی تحقق مدیریت واحد آلودگی هوا را منوط به تفویض اختیارات و تخصیص اعتبارات لازم و نیز حمایت دستگاههای اجرایی ذیربط خواند و گفت: توفیق مدیریت شهری در بحران بارش اخیر ورضایت شهروندان از عملکرد شهرداری تهران نشان‌دهنده قدرت عمل این نهاد مردمی است.

وی درادامه با اشاره به ‪ ۲۹‬دی‌ماه (روزهوای پاک) افزود: ویژه برنامه‌هایی به همین مناسبت باشعار"حق برخورداری از هوای پاک باحمل ونقل عمومی کارآمد" از سوی شهرداری تهران از سی‌ام دی تا چهارم بهمن به اجرا درمی‌آید.

وی با تاکید بر این که کلید "کاهش آلودگی" هوای پایتخت، گسترش حمل و نقل عمومی است گفت: متاسفانه در زمینه ترسیم خطوط قرمز برای موضوعات گوناگون تعریف مشخصی نداریم.

وی گفت: با این وجود برای موضوعات عمومی مانند اطلاع رسانی آلودگی هوا که بطور مستقیم با سلامت مردم سر و کار دارد، خط قرمز ترسیم می‌کنیم.

وی با بیان اینکه ‪ ۸۰‬درصد آلودگی هوای تهران ناشی از منابع متحرک است، افزود: دربحث آلودگی هوا صورت مساله کاملا مشخص است که پاسخ آن از یک سو تجهیز تقویت و توسعه حمل و نقل عمومی و از سوی دیگر کاهش سفرهای غیرضروری از طریق تحقق شهر الکترونیک است.

وی با اشاره به اهمیت موضوع اطلاع رسانی آلودگی هوا گفت: در بحث آموزش و اطلاع رسانی پیش از اینکه آحاد مردم را متوجه آلودگی هوا کنیم باید مسوولان را متوجه این موضوع مهم و ضرورت توجه جدی به آن کنیم.

مشاور محیط زیست شهردار تهران با انتقاد از تاخیر تشکیل کمیته اجرایی کاهش آلودگی هوا در پایتخت و عدم تصمیمات اجرایی در این جلسات گفت: اصل ‪ ۵۰‬قانون اساسی به عنوان یک اصل مترقی، حفاظت از محیط زیست را به مثابه وظیفه‌ای عمومی مورد تاکید قرار داده است.

کد خبر 41707

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز