همشهری آنلاین: ریزترین ذرات آلاینده هوا که از اگزوز ماشین‌ها خارج می‌شود، ممکن است خطرناک‌ترین ماده برای سلامتی قلب باشد.

به گزارش هلث‌دی‌نیوز ذبر اساس تحقیق جدیدی که در دانشگاه یو‌سی‌ال‌ای در لوس آنجلس انجام شده است، آلودگی هوا با ذراتی که اندازه‌ای در حد یک هزارم قطر موی انسان را دارند، باعث ایجاد پلاک‌های مسدودکننده در شریان‌ها می‌شوند.

براساس این تحقیق که نتایج آن در شماره 17 ژانویه نسخه آنلاین نشریهCirculation Researchمنتشر شده است، این ذرات با از بین‌بردن اثرات محافظتی کلسترول خوب (لیپوپروتئین با تراکم بالا HDL=) باعث سخت‌شدن و انسداد شریان‌ها می‌شوند.

پژوهشگران در این تحقیق برای پنج هفته موش‌‌ها دارای میزان بالای کلسترول خون را در معرض دو نوع ذرات آلاینده هوا، یک بزرگتر با اندازه 2 میکرومتر و یکی ذرات بسیار ریز با اندازه کمتر از 0.18 میکرومتر قرار دادند، سپس آنها را باموش‌هایی که در معرض هوای تصفیه‌شده قرار داشتند، مورد  مقایسه قرار دادند.

موش‌های در معرض ذرات بسیار ریز 25 درصد بیشتر از موش‌های در معرض ذرات درشت‌تر و 55 درصد بیشتر از موش‌های در معرض هوای تصفیه‌شده به پلاک‌های مسدودکننده شریانی مبتلا شده بودند.

دکتر جسوس آرائوجو  مدیر مرکز کاردیولوژی زیست‌محیطی  در دانشگاه یو‌سی‌ال‌ای و سرپرست این تحقیق در این باره گفت: "این نتایج بیانگر آن است که ذرات بسیار ریز سمی‌ترین آلاینده‌های هوا از لحاظ ایجاد عوارض قلبی-عروقی هستند.

سازمان حفاظت محیط زیست آمریکا درباره میزان ذرات ریز آلاینده در هوا مقرراتی وضع کرده است، اما میزان ذرات بسیار ریز – در حد نانومتر، یک میلیونیوم متر- را پایش نمی‌کند.

کد خبر 42119

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز