همشهری آنلاین: خطیب جمعه تهران با صاحب‌نظر خواندن شهردار تهران گفت انتظار می‌رود وی نظر رهبر معظم و عالی قدر در خصوص استفاده از صاحبان فکر، دانش و علم و زمینه سازی حضور دانشگاه در مدیریت شهر تهران را فراهم آورند.

ابوترابي فرد

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین محمدحسن ابوترابی فرد در خطبه اول نماز جمعه این هفته تهران با اشاره به اینکه اسلام دین وحدت و انسجام است، گفت: امروزه در سایه ولایت فقیه که همه مسلمانان بر ضرورت آن اتفاق نظر دارند، راه برای وحدت افتخارآفرین و عزت بخش فراهم شده است. وی افزود: این وحدتی است که استکبار و نظام سلطه از آن سیلی‌های متعدد دریافت کرده و خواهد کرد.

وی با اشاره به هفته بسیج، بیان داشت: بسیج مردمی در ایران، عراق، سوریه، یمن و فلسطین و به عبارتی در سراسر عالم، تحت فرماندهی رهبر معظم انقلاب اسلامی در برابر همه دنیای استکبار با قدرت ایستاده است. خطیب نماز جمعه تهران اضافه کرد: آموزه‌های اسلام بدون استثناء، زمینه وحدت جامعه انسانی و وحدت امت اسلامی را هموار می‌کند. حجت الاسلام ابوترابی فرد ادامه داد: پیامبر اعظم با برجسته کردن شخصیت، عزت، کرامت و منزلت انسان، راه را برای وحدت جامعه انسانی هموار کرده است.

خطیب نماز جمعه تهران با بیان این که در سایه اصلاح جامعه، راه برای اصلاح افراد هموار می‌شود، گفت: با توجه به اهمیت حیات اجتماعی، اسلام بر شکل‌گیری نظام سیاسی منطبق با آموزه‌های وحیانی اصرار دارد و پیامبر اعظم اسلام نیز موسس این نظام سیاسی است.

حجت الاسلام و المسلمین ابوترابی فرد با تاکید بر نقش تعیین کننده وحدت و انسجام امت اسلامی، افزود: به تعبیر رسای رهبر معظم انقلاب اسلامی، 'وحدت ملی و انسجام اسلامی'، یک اصل ضروری دین است و قرآن کریم و پیشوایان معصوم دین نیز بر آن اصرار دارند. خطیب نماز جمعه تهران با بیان اینکه عدالت، دل‌ها را به یکدیگر نزدیک می‌کند، گفت: عدالت زمینه وحدت و انسجام جامعه اسلامی و انسانی را فراهم می‌آورد. وی بیان داشت: عدالت، وظیفه قطعی ما و بسط عدالت، رسالت انقلاب اسلامی است، پیروان قران کریم باید پا را فراتر بگذارند و اهل احسان باشند.

حجت الاسلام و المسلمین ابوترابی فرد افزود: قرآن کریم اصرار دارد جامعه باید بر اساس عقل و علم حرکت کند. سلوک عالمانه یعنی راه و مسیر روشن برای وحدت در حول علم و کلمه حق است. وی تاکید کرد: اگر هوای نفسانی و گرایش های سیاسی و جناحی کنار گذاشته شود، علم راه را برای وحدت و انسجام جامعه هموار می کند.

  • زمینه حضور دانشگاه را در مدیریت شهری فراهم کنید

حجت الاسلام و المسلمین ابوترابی فرد در خطبه دوم نماز جمعه تهران نیز به موضوع مدیریت شهری بویژه شهرداری پایتخت پرداخت و طراحی و مدیریت شهری را مستلزم بهره‌گیری از دانش و علم دانست و به شهردار تهران توصیه کرد: شما راه را برای مدیریت مبتنی بر دانش هموار کنید؛ برای مدیریت کلانشهر تهران نیازمند حضور همه نهادهای موثر در این عرصه هستیم

ابوترابی فرد با اشاره به انتخاب شهردار جدید تهران و اهمیت پایتخت ایران اسلامی گفت: از شهردار منتخب و محترم که دانش آموخته دانشگاه و صاحب نظر در رشته معماری و شهرسازی و دارای تجارب طولانی مدیریتی است، انتظار می‌رود نظر رهبر معظم و عالی قدر در خصوص استفاده از صاحبان فکر، دانش و علم و زمینه سازی حضور دانشگاه در مدیریت شهر تهران را فراهم آورند.

خطیب نماز جمعه تهران با بیان اینکه ما نیازمند شهری هستیم که نقشه آن بر اساس دانش و علم طراحی و با دانش و علم اجرا شود، به شهردار تهران توصیه کرد: شما راه را برای مدیریت مبتنی بر دانش هموار کنید؛ برای مدیریت کلانشهر تهران ما نیازمند حضور همه نهادهای موثر و تمام نهادهای دارای نقش در این عرصه هستیم؛ مدیریتی موفق است که راه را برای اجماع، حضور و مشارکت مسئولین در نهادهای مختلف در مدیریت شایسته شهر تهران هموار کند، این هنر یک مدیر توانا است.

وی ادامه داد: ما از دولت هم این انتظار را داریم؛ این رسالت دستگاه اجرایی است که با صرف وقت، استماع دغدغه‌ها و نقدها، زمینه مشارکت دلسوزان انقلاب و چهره‌های علمی و دانشگاهی را در مدیریت کشور فراهم کند؛ این راه رسیدن به اقتدار و عزت است.

حجت الاسلام و المسلمین ابوترابی فرد با یادآوری نکاتی در مدیریت شهری به دولت و شهردار تهران و دیگر نهادها توصیه کرد: ارتقاء بهره‌وری باید دستور کار باشد؛ قبل از آنکه به افزایش درآمدها فکر کنید به کاهش و مدیریت هزینه‌ها و ارتقاء بهره‌وری بیاندیشید، این راه حل معضلات کشور است؛ باید هزینه‌های مدیریت شهر کاهش و بهره‌وری و رضایتمندی مردم ارتقا پیدا کند.

خطیب نمازجمعه تهران در ادامه در خصوص منابع درآمدی شهرداری تهران نیز افزود: کدام کشور و شهردار عاقلی با فروش تراکم شهر را مدیریت می‌کند، کدام قاعده علمی اقتضا می‌کند که معماری شهر را تخریب کنیم و با فروش تراکم موجبات عدم رضایت شهروندان را فراهم بیاوریم.

وی ادامه داد: درآمدزایی از فروش تراکم و عوارض تغییر کاربری اولاً موجب تخریب محیط زیست شهری است، مردم ناراحت هستند، ثانیاً تضییع حقوق شهروندان و ثالثاً آسیب شهرنشینی مذهبی و دینی را بدنبال خواهد داشت.

ابوترابی فر تصریح کرد که کدام نهاد علمی تایید کرده که برای تامین هزینه‌های شهر، تهران باید به صورت عمودی رشد کند و این آسمان خراش‌های بی‌ضابطه در خیابان‌هایی که با این طبقات سنخیت ندارد، ساخته شود؛ با یک اتاق فکر راه را برای معماری بر اساس رشد افقی شهر هموار کنید؛ این رشد با تفکر دینی و مذهبی سازگار است.

خطیب نماز جمعه تهران با اشاره به رشد خطوط مترو در کلان شهر تهران، گفت: در حوزه حمل و نقل کار بزرگی در کشور انجام شده است؛ ما از مترو سازی حداقل یک صد سال دور بودیم شهرهای مهم جهان مترو داشتند و مدیران نالایق ما را از این نعمت ارزشمند محروم کرده بودند؛ جمهوری اسلامی با جنگ و مشکلات اقتصادی امروز حدود ۳۰۰ کیلومتر طول خطوط مترو را در شهر تهران مهیا کرده است نزدیک به ۳ میلیون سفر در طول روز انجام می شود.

وی ادامه داد: امروز ما در کنار شهرهایی هستیم که ۱۵۰ سال قبل خطوط مترو را آغاز کردند؛ در چهل سال گذشته در همه حوزه‌های مدیریتی کشور این اتفاق افتاده؛ با همه نقص‌هایی که داشته‌ایم، اما در این چهل سال کارهای بزرگی انجام شده است؛ در طول سه دهه بعد از جنگ سیصد کیلومتر مترو با ارزشی حدود ۶۰ هزار میلیارد تومان در تهران آماده شده است به این حوزه به پردازید و به طور جدی برای مشکل حمل و نقل این حوزه را در دستور کار قرار دهید.

خطیب جمعه تهران نکاتی را درباره مدیریت پسماند یادآور شد و خطاب به مردم گفت: پسماند مصرف در تهران دو برابر شهرها و کلانشهرهای مشابه تهران است روزانه ۸ تا ۹ هزار تن پسماند تولید می‌شود که مسئولان خدمات شهری این پسماند را جمع می‌کنند؛ باید به دست آنها بوسه زد و من از طرف شما از مسئولان خدمات شهری و کارگران مومن تشکر می‌کنم و به دست آنها بوسه میزنم؛ ما می‌توانیم این مصرف را مدیریت کنیم.

وی در ادامه با بیان این که شایسته نیست در دوران تحریم دوبرابر دیگران در تهران پسماند تولید کنیم خاطرنشان کرد: متاسفانه پسماند شهر تهران نزدیک به ۸۰۰ میلیارد تومان برای مدیریت شهری هزینه دارد در حالیکه با این هزینه می‌توان کمک بسیاری به خطوط مترو و حمل و نقل شهری کرد.

کد خبر 424023

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha