همشهری آنلاین: سرکرده یکی از بزرگ‌ترین کارتل‌های مواد مخدر و جنایت مکزیک و دنیا علاوه بر داشتن یک باغ‌وحش خصوصی و ویلای ساحلی ۱۰ میلیون دلاری، برای درمان جوان‌سازی پوست خود به سوئیس سفر کرده بود.

خواكين ال چاپو گوزمان قاچاقچي مكزيكي

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین، دادگاه محاکمه خواکین گوسمان ملقب به ال‌چاپو روز سه‌شنبه در شهر نیویورک آمریکا ادامه یافت و این بار یکی از صمیمی‌ترین دوستان به عنوان شاهد در جایگاه حضور یافت. میگل آنخل مارتینز که به نمایندگی از دولت مکزیک برای شهادت دادن علیه ال‌چاپو به دادگاه آمده بود، اعتراف کرد گسترش استفاده از کوکایین در اوایل دهه ۱۹۹۰ کسب و کار جنایتکار مکزیکی را رونق داده و حساب‌هایش را پرپول کرده بود.

مارتینز که زمانی دوست و دستیار نزدیک سرکرده کارتل‌های مواد مخدر و جنایت مکزیک بود، خطاب به دادگاه گفت: «ال‌چاپو در هر ساحل یک ویلا و در هر ایالت یک مزرعه بزرگ داشت. کارتل سینوالا هزاران تن کوکائین را از طریق تونل‌هایی که در مرز حفر کرده بود وارد خاک آمریکا می‌کرد؛ حتی در تانکرهای سوخت و بسته‌های جعلی فلفل. از این طرف مواد مخدر می‌رفت و از آن سو میلیون‌ها دلار پول می‌آمد.»

شان پن از مستند ال‌چاپو احساس خطر می‌کند

مقصد بخش زیاد پول‌ها تیخوانا بود که ال‌چاپو هر ماه سه جت اختصاصی خود را برای آوردن پول می‌فرستاد و به طور میانگین هر پرواز ۱۰ میلیون دلار پول نقد برای سرکرده کارتل می‌برد. بخشی از دلارها در خانه‌های سازمانی پنهان می‌شد و آدم‌های ال‌چاپو بخشی دیگر را به بانک‌های مکزیکی می‌بردند و تبدیل به پزو می‌کردند. کارمندان بانک‌ها پیش‌تر توجیه شده بودند و بدون سئوال و جواب کار خود را انجام می‌دادند.

دادگاه آمریکا پیش‌تر اعلام کرده بود گوسمان نه یک رابین هود که غده‌ای سرطانی است. او با پروازهای اختصاصی در جت‌های شخصی به خانه‌هایش در گوشه و کنار مکزیک سر می‌زد؛ از جمله ویلایی ساحلی در آکاپالکو که یک باغ‌وحش اختصاصی هم داشت و ال‌چاپو هر وقت به آنجا می‌رفت، به تماشای شیرها، ببرها و پلنگ‌ها می‌ایستاد. ضمن اینکه یک کشتی تفریحی به نام چاپیتو هم در اختیار داشت.

گوسمان که در خانواده‌ای فقیر به دنیا آمده بود، از راه جنایت و قاچاق مواد مخدر به ثروتی افسانه‌ای دست یافت و تمام دنیا را زیر پا گذاشت. برای قمار کردن به ماکائو رفت و برای اینکه از شر سلول‌های مرده پوست خود راحت شود، راهی مرکزی درمانی در سوئیس شد. دوست ال‌چاپو در حالی اعتراف کرد ناچار بوده هر ماه به حساب چند زن پول واریز کند که تنها همسر قانونی دوست سابق‌اش در دادگاه حضور داشت و شاهد ماجرا بود.

خواکین «ال‌چاپو» گوسمان ژانویه ۲۰۱۶ پیش از اجرای نقشه فرار به السالوادور دستگیر شد و گفته می‌شد شان پن، بازیگر هالیوودی هم در ماجرای لو رفتن محل اختفای او نقش داشت. هر چند ستاره برنده اسکار این شایعه را رد کرد. او سال گذشته از مکزیک به آمریکا بازگردانده شد تا محاکمه شود و عجیب اینکه از اتهام قاچاق مواد مخدر تبرئه شد.

یک خانه مرگ، یک قبضه سلاح AK-۴۷ ساخته‌شده از طلا و حدود چهار میلیارد دلار دارایی خالص از دیگر مواردی است که در پرونده قطور گوسمان در دادگاه افشا شده است؛ مردی که زمانی قدرتمندترین خلافکار دنیا بود و حالا در دادگاه نیویورک منتظر صدور حکم است.

کد خبر 423889

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha