همشهری آنلاین: خواکین ال چاپو گوسمن، بزرگترین قاچاقچی مواد مخدر در جهان و رهبر باند قاچاق مواد مخدر ˈسینالواˈ درحالی که به دلیل فرار از زندان مکزیک تحت تعقیب بود،‌با شان پن هنرپیشه هالیوودی مصاحبه‌ای انجام داده‌‌است.

براساس گزارش ABC، شان پن هنرپيشه مشهور هاليوودي با انتشار اين مصاحبه در نشريه رولينگ‌استون موضوع مصاحبه‌اش با يكي از تحت تعقيب‌ترين مردان جهان را آشكار ساخت.

پن در مقاله‌اش در رولينگ استون اعلام كرد مصاحبه وي با ال‌چاپو در جلسه‌اي هفت ساعته در مكاني در جنگل‌هاي مكزيك انجام شده و پس از آن از طريق تلفن و پيام‌هاي ويديويي ادامه يافته‌است. دولت مكزيك اعلام كرد شان پن و كيت دل كاستيلو هنرپيشه مكزيكي كه به او در انجام اين مصاحبه و ترتيب دادن ملاقات با ال‌چاپو كمك كرده،‌ به خاطر مصاحبه‌اي كه با ال‌چاپو انجام داده‌اند تحت بازجويي قرار دارند.

شان پن

وزارت دادگستري آمريكا درباره مطلب منتشر شده در نشريه رولينگ‌استون و اينكه آيا اين مصاحبه منجر به دستگيري ال‌چاپو شده‌است يا خير اظهار نظري نكرده‌است. براساس گزارش منتشر شده،‌ال چاپو چندين‌ماه پيش از دستگيري دوباره‌اش توسط ارتش مكزيك در شهر سينالوآ در مخفيگاهي با پن ملاقات كرده‌است. ملاقاتي كه كيت دل كاستيلو آن را ترتيب داده بود.

پن درباره برخورد اولش با ال‌چاپو مي‌گويد ذهن من كتابچه‌اي از صدها تصوير و گزارش خبري است كه تهيه كرده‌ام،‌ اما ترديدي ندارم كه اين‌يكي مهم‌ترين آنها است. او يك پيراهن غيررسمي ابريشمي پرنقش‌و‌نگار و شلوار جين به تن دارد و نسبت به يك مرد درحال فرار بسيار سلامت و سرحال به نظر مي‌آيد.

زماني كه پن از ال‌چاپو درباره زندگي پس از فرارش از زندان پرسيد او در پاسخ گفت: به خاطر آزاد بودنم خوشحال بودم زيرا آزادي خيلي خوب است،‌ اما احساس فشار هم هست كه براي من عادي است. زيرا بايد براي چندين سال در چند شهر خاص با احتياط زندگي مي‌كردم. اما چيزي كه به سلامت و ذهن من آسيب وارد كند را احساس نمي‌كنم. حالم خوب است.

پن در گزارش خود نوشته‌است زماني كه از ال‌چاپو مي‌پرسد چه‌كسي بايد به خاطر قاچاق مواد مخدر مقصر شناخته شود وي پاسخ مي‌دهد: اگر كسي مصرف نكند، فروشي هم نخواهد‌بود. اين حقيقت دارد كه ميزان مصرف هرروز از گذشته بيشتر مي‌شود،‌ پس فروش نيز افزايش پيدا مي‌كند.

پن همچنين به موضوع سفر مخفيانه خود به مكزيك اشاره كرده‌است. فردي به او هشدار داده بود كه آژانس مبارزه با مواد مخدر از سفر او به مكزيك آگاه خواهد شد زيرا رزرو هر پروازي به سوي مكزيك يك پيام هشدار به شمار مي‌رفت. از اين رو پن تصميم مي‌گيرد در صندوق عقب خودروي يكي از دوستانش مخفي شود و خود را به خودروي كرايه‌اي برساند كه در جايي انتظار او را مي‌كشيده‌است.

اين مصاحبه كه روز يكشنبه 10 ژانويه 2016 بروب‌سايت رولينگ‌استون قرار گرفته‌است، در ابتدا عنوان كرده كه برخي از نام‌ها تغيير كرده‌اند و نامي از مكان‌ها آورده نشده‌است و مصاحبه پيش از انتشار به تاييد نهايي مصاحبه شونده رسيده‌است اما سوژه هيچ تغييري در متن اصلي ايجاد نكرده‌است.

ال‌چاپو روز جمعه هشتم ژانويه 2016 پس از چندين ماه تعقيب و گريز دستگير شده و به به همان زنداني بازگردانده شد كه در ماه جولاي سال گذشته از آن گريخته‌بود. وي در 11 جولاي 2015 از زندان آلتيپلانو در نزديكي مكزيكو‌سيتي گريخته‌بود. زماني كه نگهبانان دريافتند وي درون سلولش نيست، تونلي مجهز به سيستم تهويه را كشف كردند كه در زير زمين ساخته شده‌بود و به وان حمان سلول ال‌چاپو ختم مي‌شد. اين تونل 1.6 كيلومتري به موتورسيكلت ريلي ويژه‌اي مجهز بود كه از آن براي حمل و نقل ابزار كار استفاده مي‌شده‌است.

ال‌چاپو اولين‌بار پس از دستگيري در فوريه سال 2014 به اين زندان فرستاده شد. وي پيش از آن نيز در سال 2001 از زندان گريخته‌بود و براي 10 سال فراري بود. هنوز نحوه دقيق فرار پيشين او مشخص نشده‌است،‌اما به طور حتم از نگهبانان زندان كمك دريافت كرده‌بود.

ال‌چاپو كه رهبر كارتل سينالوآ است، زماني به عنوان قدرتمند‌ترين قاچاقچي مواد مخدر در جهان شناخته مي‌شد. اين كارتل قاچاق از تونل‌هاي زيرزميني براي قاچاق مواد مخدر استفاده مي‌كند و مسئول 25 درصد از تمامي مواد مخدري است كه وارد آمريكا مي‌شود. وي همچنين براي مدتي طولاني به عنوان يكي از ثروتمندان جهان در ليست فوربس قرار داشت. تخمين‌ها نشان مي‌دهند كارتل ال‌چاپو سالانه حدود سه ميليارد دلار درآمد دارد.

کد خبر 321099

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha