دوشنبه ۱ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۷:۴۲
۰ نفر

کامران محمدی: بیش از 270 شاعر برگزیده از سراسر کشور در دومین جشنواره شعر فجر درست یک ماه دیگر یعنی اول و دوم اسفند ماه معرفی خواهند شد.

علاوه بر این، شاعرانی از کشورهای دیگر نیز به ایران خواهند آمد و به‌عنوان شاعران برگزیده جمهوری اسلامی ایران جوایزی را دریافت خواهند کرد. اما هنوز خبری از نام داوران این انتخاب بزرگ نیست.

دبیر جشنواره امسال درباره علت پنهان کردن نام داوران به همشهری می‌گوید: «مسلما گفتن نام داوران وزن کار را بالا می‌برد و شفافیت ماجرا را بیشتر می‌کند اما برای خود آن‌ها مشکلاتی را فراهم می‌آورد. بلافاصله پس از اعلام نام یک داور، مدام با او تماس می‌گیرند و ایجاد مزاحمت می‌کنند. درواقع حریم شخصی و فردی داوران دچار اخلال می‌شود.»

محمود اکرامی‌فر البته بلافاصله تأکید می‌کند: «البته نه این‌که داوران ما از نظر رأیی که می‌دهند با این تماس‌ها تحت‌تأثیر قرار بگیرند. ما به داورانمان اعتماد کامل داریم اما واقعا وقتشان بی‌علت گرفته می‌شود. با این حال درصورتی که خودشان موافق باشند،  نامشان رسما اعلام خواهد شد.»

با تمام این‌ها، به گفته اکرامی‌فر به هر حال نام داوران اعلام خواهد شد اما ممکن است زمانش نزدیک به اختتامیه یا همزمان یا پس از آن باشد. اکنون تنها چیزی که از ترکیب هیات داوران اعلام شده، حضور برخی برگزیدگان و داوران سال قبل در هیات داوری امسال است.

پس از هیات داوری یا شاید پیش از آن، شورای سیاستگذاری جشنواره شعر فجر، هیات مهم دیگری است که بر فعالیت‌های آن نظارت مستقیم دارد.

اعضای این شورا، همان چهره‌های همیشگی مباحث مربوط به شعر در وزارت ارشادند و حدس زدن نامشان به هیچ روی مشکل نیست، پرویز بیگی‌ حبیب‌آبادی، جواد محقق، حسین اسرافیلی، فاضل نظری، علی معلم، محمدرضا عبدالملکیان، محمدرضا ترکی و... به علاوه محسن پرویز، معاون فرهنگی وزارت ارشاد.

اکرامی‌فر گفت: «انتخاب این افراد بر عهده معاونت فرهنگی بوده است و من از چگونگی‌اش خبر ندارم ولی ظاهران دوستان تلاش داشته‌اند که از همه محافل و حوزه‌ها ، عضوی را دعوت کنند. فاضل نظری از حوزه هنری، عبدالملکیان از خانه شاعران، ترکی از دانشگاه...»

همان سؤال همیشگی

اما حکایت همیشگی داوری‌های دولتی و سوگیری و جناح‌بازی.... و توضیحات دبیر: «ما تلاش کرده‌ایم در انتخاب داوران این مشکل را برطرف کنیم؛ یعنی سعی کرده‌ایم از همه طیف‌ها در کادر داوری حضور داشته باشند. این دیدگاهی است که در وزارتخانه هم مورد تأکید بوده است و داوران از همه جناح‌ها و نگاه‌های شعری انتخاب شده‌اند تا این انگ نخورد یا کمتر بخورد.»

اما آیا اصرار مسئولان برای پنهان نگه‌داشتن نام داوران، ارزش طرح همه این بحث‌ها و سوء تفاهم‌ها را دارد؟

همچنین  ایجاد زیرشاخه‌های مختلف مثل آزاد یا اجتماعی، خود باعث باز شدن فضا برای حضور همه شاعران کشور از هر جناح و با هر خط فکری که هستند، خواهد شد.

علاوه بر این 2 محور و البته در شرایطی نه چندان برابر، «امام(ره) و انقلاب اسلامی»، «شعر آیینی»، «شعر پایداری و انتفاضه»، و «شعر کودک و نوجوان»، 4 محور دیگری هستند که جشنواره شعر فجر امسال، بر آن متمرکز شده است.

بحث شیرین برگزیدگان و جوایز

دومین دوره جشنواره بین‌المللی شعر فجر از 11 بهمن در مشهد مقدس آغاز می‌شود و پس از برگزاری در 30 استان کشور در روزهای اول و دوم اسفند در تهران به کار خود پایان می‌دهد.

اکرامی‌فر علاقه‌ای به بیان مقدار جوایز نیز نشان نمی‌دهد اما این مسلم است که امسال بین 20 تا 40 درصد جوایز رشد خواهند داشت.

سال گذشته جایزه نفرات برتر در بخش کشوری، 10 سکه بهار آزادی بود. اما این جایزه در بخش استانی به چیزی در حدود یک سکه کاهش می‌یابد که در هر 2 صورت در مقایسه با جایزه کتاب سال و عنوان جشنواره و بین‌المللی بودن و در مقایسه با جشنواره‌های فجر دیگر، رقم پایینی محسوب می‌شود.

در مقابل و شاید به‌عنوان علت مهمی برای این امر، گستردگی جایزه فجر نسبت به سال گذشته، بسیار قابل توجه است.

سال گذشته جشنواره به‌جز تهران تنها در سه استان خراسان، فارس و اصفهان برگزار شد اما امسال 30 استان کشور میزبان خواهند بود و به همان نسبت، برگزیدگان نیز افزایش می‌یابند؛ در هر یک از 6 محور یادشده، یک شاعر از هر استان جایزه خواهد گرفت.

به علاوه، انتخاب 30 شاعر جوان از 30 استان برای چاپ کتاب اولشان با حق‌التالیف مناسب و شمارگان بالا و انتخاب‌های دیگری که در مجموع به بیش از 270 نفر خواهد رسید.

کد خبر 42307

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز