کامران محمدی: حالا، پس از آن که آن‌ها که بهتر تار می‌زنند، آن‌ها که خونشان رنگین‌تر است و آن‌ها که زیباترند جشنواره‌های‌شان را به خوبی و خوشی برگزار کرده و بار و بندیل‌شان را بستند، نوبت به ادبیاتی‌جماعت است که اندکی جلو بیایند.

جشنواره‌های موسیقی، فیلم و تئاتر که در زمان برگزاری، همه توان همه اهالی فرهنگ _از رسانه‌های مکتوب و دیداری و شنیداری گرفته تا مسئولان و مردم_ را به خود مشغول کرده بودند، بالاخره رضایت داده و در آخرین روزهای سال،  چند روزی را هم برای ادبیات،  میدان را خالی کردند.

اما ادبیات، که معمولا در 7 آسمان خدا یک ستاره هم ندارد، در نخستین حرکت، مات و مبهوت شده و هنوز با گذشت بیش از 7 روز از گذشت مراسم کتاب سال، مدهوش بی‌وفایی یاران باوفایش در وزارت ارشاد است.

بزرگ، دست کم در جوایز

با وجود این، کتاب سال انتهای دنیا نبود. حالا که دیگر هیچ خبری از سینما و تئاتر و موسیقی نمانده، خبرگزاری‌ها نیم‌نگاهی هم به هنرهای تجسمی و شعر و داستان می‌اندازند.

از این میان،  قرار است برگزیدگان نخستین جایزه جشن بزرگ داستان انقلاب فردا در تالار مهر حوزه هنری معرفی شوند. این جشن به دبیری امیرحسین فردی برپا می‌شود و به بهترین آثار داستانی با درونمایه انقلاب، جایزه می‌دهد.

این جایزه البته خیلی هم کم نیست. دست کم به نسبت تئاتر که با همه ولخرجی چیزی بیش از 3میلیون تومان رو نکرد، جایزه داستان انقلاب بهتر است: در رشته رمان و داستان بلند 8 میلیون تومان برای اثر برگزیده، 6 میلیون تومان برای اثر برتر و 4 میلیون تومان برای اثر تقدیری.

تازه این همه جایزه نیست. در بخش داستان کوتاه، 2 میلیون تومان به اثر برگزیده،  یک میلیون و 500هزار تومان به اثر برتر و یک میلیون تومان به اثر تقدیری پرداخت می‌شود.

علاوه بر این‌ها، همه این‌ها به اضافه آثاری که قابل چاپ تشخیص داده می‌شوند،  پس از عقد قرارداد و پرداخت حق‌الزحمه به نویسنده،  به صورت کتاب چاپ خواهند شد.

محسن مؤمنی، احمد دهقان، حسین فتاحی، محمد حمزه‌زاده و مجید قیصری داوران نخستین جشن انقلابند.

شعر فجر، همین و تمام

هرچند که این جایزه‌ها هم بسیار جای خوشحالی دارند و با جایزه‌های دست‌ودل‌بازانه‌شان امیدوارمان می‌کنند،  اما در این قیامت بی‌ادبیات، همه راه‌ها به جشنواره شعر فجر ختم می‌شود و بس.

جشنواره شعر فجر هم که قرار است دوم اسفند مراسم نهایی‌اش را در تهران برگزار کند،  هر روز با اعلام برگزیدگان استانی سعی دارد پرچم شعر را بالا نگه‌دارد.

پرچمی که برای چندمین سال پیاپی در مراسم کتاب سال بالا نرفت و همه را انگشت به دهان به خانه فرستاد.

در ادامه فعالیت‌ جشنواره شعر فجر، منصور اوجی به‌عنوان شاعر برگزیده‌ جشنواره‌ شعر فجر در استان فارس معرفی شد.

علاوه بر او، در بخش امام (ره) و انقلاب، خلیل ذکاوت، بخش شعرهای آیینی، احد ده‌بزرگی، بخش پایداری، رضا علی‌اکبری، بخش آزاد، کاظم شیعتی و بخش اجتماعی، مجتبی صادقی، تندیس جشنواره و لوح سپاس دریافت کردند.

اما در بخش کودک و نوجوان، هیأت داوران هیچ‌کدام از آثار را شایسته‌ دریافت تندیس ندانست، اما از طاهره احمدی و طیبه نیکو تجلیل کرد.

جایزه شاعر جوان این استان را هم سیدمحمد امین جعفری حسینی دریافت کرد.

ستاره‌های کم‌سوی کویر

حالا که ستاره‌های پرفروغ سینما و تئاتر صحنه را خالی کرده‌اند، ستاره‌های کم‌سوی ادبیات هم آرام آرام به چشم می‌آیند. علاوه بر ستاره‌های فارس، برگزیدگان جشنواره «ستاره‌های کویر» هم معرفی شدند.

این جشنواره را برای پنجمین بار مرکز آفرینش‌های حوزه هنری با مشارکت حوزه هنری استان سمنان برگزار کرده‌اند و هم شعر داشته هم داستان.اما ستاره‌های دیگری هم در کویر ادبیات تهران شناسایی شده‌اند.

هفتمین جایزه شهید حبیب غنی‌پور نامزدهای بخش زندگی‌نامه‌اش را معرفی کرده است: «آخرین گلوله صیاد» نوشته داوود امیریان، «سهراب در آب» نوشته محمود جوانبخت،  «نخلستان سرو» نوشته خسروباباخانی، «بابا محمد» نوشته حسین فتاحی، «شب جایی که من بودم» نوشته شهرام شفیعی و «خانه ابدی» نوشته داود بختیاری.

و آخرین خبر، برگزاری جشنواره «ربع قرن کتاب دفاع مقدس» است که به‌عنوان جشنواره جشنواره‌هایِ «جایزه کتاب سال دفاع مقدس» همزمان با روز کتاب و کتابخوانی برگزار می‌شود. حسین نصرالله زنجانی به‌عنوان دبیر این جایزه معرفی شد.

کد خبر 44459

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز