همشهری آنلاین: کره شمالی یک سلاح تاکتیکی جدید فوق مدرن را با نظارت کیم جونگ اون رهبر این کشور بر مراحل آزمایش آن مورد آزمایش قرار داد.

مقامات  كره شمالي

به گزارش یورونیوز، خبرگزاری رسمی کره شمالی روز جمعه  در حالی خبر را منتشر کرد که مذاکرات میان عالی ترین مقامات این کشور و آمریکا بر سر موضوع «هسته ای زدایی» در شبه جزیره کره مراحل حساس خود را طی می کند.

این نخستین بار پس از آغاز فرایند گفتگوهای پیونگ یانگ با آمریکا و همسایه جنوبی بر سر برنامه های هسته ای و موشکی است که کره شمالی از انجام یک آزمایش تسلیحاتی خبر می دهد.

خبرگزاری رسمی کره شمالی بدون اشاره به ماهیت سلاح آزمایش شده و با اعلام موفقت آمیز بودن آن تصریح کرده است: «کیم جونگ اون ضمن بازدید از پایگاه آزمایش‌های آکادمی علوم دفاعی بر مراحل انجام تست یک سلاح جدید تاکتیکی و فوق مدرن نظارت کرده است.»

در گزارش خبرگزاری رسمی کره شمالی همچنین آمده است: «ساخت و توسعه سلاح یاد شده مدت زمانی طولانی را به خود اختصاص داده است. این سلاح در ادامه تلاش ها برای ارتقاء سیستم آسیب ناپذیر دفاعی در کشور و نیز تقویت قوای نظامی ارتش صورت گرفته است.»

بر اساس این گزارش کیم جونگ اون «رضایت کامل» خود را از نحوه آزمایش این سلاح اعلام و آن را به عنوان نقطه عطفی در تقویت بنیه نظامی و قدرتمندتر شدن نیروهای نظامی این کشور توصیف کرده است.

پیونگ یانگ ماه آوریل گذشته از توقف آزمایش های هسته ای و تست موشک های بالیستیک خود خبر داده بود. این رویکرد جدید کره شمالی برای تنش زدایی با همسایه جنوبی و نیز توقف خصومت ها با واشنگتن، ملاقات تاریخی میان رهبر این کشور و دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا را به همراه داشت.

رئیس جمهوری آمریکا پس از آن بارها از رفتار پیونگ یانگ و تعهد این کشور به توقف برنامه های هسته ای و موشکی تعریف و تمجید کرده است.

  • واکنش آمریکا

ساعاتی پس از رسانه ای شدن آزمایش موفقیت آمیز کره شمالی بر روی یک سلاح فوق پیشرفته، وزارت امور خارجه آمریکا در واکنش به این مسئله اعلام کرد که نسبت به تعهدات پیونگ یانگ و نیز تضمین های مطرح شده توسط رهبر کره شمالی در جریان ملاقات تاریخی با دونالد ترامپ اطمینان کامل دارد.

یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در اظهاراتی خاطرنشان کرد: «رهبران دو کشور ماه ژوئن در سنگاپور بر سر روند قطعی و قابل راستی آزمایی هسته ای زدایی به توافق رسیده و متعهد شده اند در جهت ساخت آینده ای بسیار روشن برای کره شمالی تلاش کنند.»

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در ادامه یادآور شد که کشورش بر سر اجرای این تعهدات همچنان با مقامات کره ای در تماس و گفتگو است و اطمینان دارد که تعهدات پیشین به خوبی رعایت می شود.

کیم جونگ اون در جریان ملاقات با دونالد ترامپ در سنگاپور بر تعهدی مبهم و غیر منتظره از سوی کشورش جهت رعایت روند «هسته ای زدایی کامل در شبه جزیره کره» تاکید کرده بود. این در حالیست که چگونگی و زمان بندی اجرای این تعهد پس از آن به مذاکرات بعدی موکول شد که بر اساس شواهد موجود همچنان در بن بست به سر می برد.

کد خبر 422754

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha