نفیسه مجیدی‌زاده: نگار هم مثل بسیاری از نوجوان‌ها و جوان‌های دیگر همیشه سرش توی گوشی است؛ اما کارش با خیلی‌های دیگر قدری فرق می‌کند. او همیشه در حال چت‌کردن نیست.

شكل دیگر خواندن

بیاندازه در اینستاگرام و دیگر شبکههای اجتماعی نمیچرخد. مرتب از خودش سلفی نمیگیرد. او خیلیوقتها با کمک گوشیاش کتاب میخواند... اینطوری انگار همیشه کتاب همراهش دارد!

نگار کتابهای دیجیتال مورد علاقهاش را از اپلیکیشنها و سایتهای ارائهکنندهی کتابهای الکترونیک دریافت میکند. البته معمولاً یا آثار نویسندههایی را که میشناسد انتخاب میکند و یا براساس معرفیکتابها یا نقدهایی که دربارهی کتابها میخواند دست به انتخاب میزند.

او دربارهی انتخاب کتاب دیجیتال برای مطالعه به ما میگوید: «کتابهای دیجیتال را هرکجا بخواهم میتوانم بخوانم. بیشتر کتابهای مورد علاقهام را هم میتوانم با خودم همهجا ببرم، چون این کتابها توی موبایلم ذخیره میشوند و مثل نسخههای چاپی سنگین و جاگیر نیستند. گوشی را هم که میتوانم بگذارم توی جیب یا کیفم و هرجا که فرصت داشتم میتوانم کتاب بخوانم.»

  • دنیای راحت و جذاب!

«جعفر توزندهجانی»، نویسندهی ادبیات کودک و نوجوان در این باره به هفتهنامهی دوچرخه میگوید: «رایانه و ابزارهای دیجیتال، دنیای تازهای برای ما ساختهاند و بخشی از جذابیت زندگی معاصر بهشمار میآیند. امکانات و فرآوردههایی که این فضا بهسادگی در دسترس انسان قرار میگیرد، حتی برای ما بزرگترها هم کارها را راحتتر کرده است.»

بهگفتهی او «کتابهای دیجیتال بخشی از دنیای جدید ماست و هیچ ایرادی ندارد که نوجوانها یا بزرگترها بهجای خواندن کتابهای معمولی (نسخههای چاپی و کاغذی) از کتابهای دیجیتال برای مطالعه استفاده کنند. اما لازم است با توجه به اهمیت رعایت حقوق پدیدآورندگان و ناشران، از سایتها و اپلیکیشنهایی که با رعایت این موارد کتاب عرضه میکنند، کتابهای مورد علاقهی خود را دانلود کنیم»

  • حق مؤلف و ناشر!

توزندهجانی خطاب به نوجوانان میگوید: «رعایت حقوق شهروندی فقط به این نیست که در خیابان زباله نریزیم یا نوبت را رعایت کنیم. رعایت همهی حقوق دیگران اهمیت دارد.  بنابراین هنگام دانلودکردن کتاب و فیلم و موسیقی و... هم باید از رعایت حقوق دیگران مطمئن باشیم، چون الآن خیلی راحت هرکتابی اسکن و به فایل پیدیاف تبدیل میشود و در کانالها و گروهها قرار میگیرد که بیشترشان غیرقانونیاند.»

  • درست انتخاب کن

این نویسنده‌ی کودک و نوجوان میگوید: «عرضهی کتابهای دیجیتال در کشور ما پدیدهی جدیدی است و هنوز بسیاری از ناشران بهطور جدی وارد این عرصه نشدهاند و به ارائهی نسخهی دیجیتال یا الکترونیک آثارشان نمیپردازند. شاید به این دلیل که هنوز راهکارهای محافظت از حقوق پدیدآورندهها و ناشران در این عرصه خیلی روشن نشده است.»

 توزندهجانی میگوید: «اینروزها گروههای متعددی دست به عرضهی کتابهای دیجیتال میزنند که بسیاری از آنها هویت مشخصی ندارند.»

این نویسنده به نکتهی دیگری هم اشاره میکند: «وقتی به کتابفروشی میرویم تا کتاب بخریم آن را می بینیم، ورق میزنیم، گاهی با فروشنده مشورت میکنیم و... اما در فضای مجازی این امکان، چندان فراهم نیست. بنابراین گاهی نوجوانان سراغ آثاری میروند که نهفقط چیزی از آن یاد نمیگیرند، بلکه باعث میشود آنچه را که بلد بودند هم از یاد میبرند.»

کد خبر 422520

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha