مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۳۰ دی ۱۳۸۶ - ۱۹:۱۳
۰ نفر

گروه شهری: در حالی که تا کنون گمان می‌رفت که پس از تهران، کلانشهرهایی نظیر اراک، تبریز و مشهد بیشترین آلودگی هوا را در میان شهرهای بزرگ کشور داشته باشند، نتایج آخرین بررسی‌ها نشان می‌دهد که اصفهان پس از تهران آلوده‌ترین شهر کشور است.

بر این اساس، شرایط پایتخت فرهنگی کشور از نظر آلودگی هوا در حال نزدیک شدن به پایتخت حکومتی کشور است.

معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست در مراسم آغاز هفته هوای پاک این مطلب را تأیید کرد و گفت: آمارها نشان می‌دهد پس از تهران، اصفهان آلوده‌ترین شهر کشور است.

حسن اصیلیان 98‌درصد انرژی مصرفی در کشور را ناشی از سوخت‌های فسیلی دانست و گفت: در عین حال باید تلاش کرد، استفاده از این سوخت‌ها برای حفظ محیط‌زیست کاهش یابد.

او اضافه کرد: بر اساس برآورد بانک‌جهانی، خسارات ناشی از آلودگی هوا در سال 2006 میلادی در ایران 8 میلیارد دلار بوده است که درصورت ادامه روند فعلی این خسارت در سال 2016 میلادی به 16 میلیارد دلار می‌رسد.

او میزان سوخت فسیلی مصرفی در کشور را در سال حدود یک‌هزار و 400 میلیون بشکه معادل نفت خام دانست.

اصیلیان بر تغییر فناوری در بخش انرژی تأکید کرد و گفت: به‌عنوان مثال استفاده از نیروگاه‌های سیکل ترکیبی اتلاف انرژی را حدود 20 درصد، ارتقای استاندارد مصرف انرژی در بخش ساختمان از طریق نظارت بر ساختمان اتلاف انرژی را 40 درصد و ترمیم شبکه فرسوده انتقال و همچنین کابل‌کشی زیرزمینی در کلانشهرها که موجب آزاد‌سازی‌ حدود 6000 مگاوات نیروگاه می‌شود اتلاف انرژی را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.

از سوی دیگر ارتقای فناوری ساخت خودرو به سطح استانداردهای اروپایی حداقل 30 درصد در مصرف سوخت صرفه‌جویی کرده و به میزان قابل توجهی در کاهش آلودگی هوا نقش دارد.

وی بر استفاده از شبکه حمل‌ونقل عمومی تأکید کرد و گفت: تردد نکردن با وسیله نقلیه شخصی در حد امکان مخصوصا تک سرنشین، انجام معاینه فنی خودرو، تنظیم موتور و رعایت قواعد و اصول صحیح استفاده از وسیله نقلیه، استفاده درست از روشنایی و وسایل خانگی و جلوگیری از نشت حرارتی و... می‌تواند در کاهش آلودگی هوا نقش مؤثری ایفا کند.

معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست به آلاینده‌های بسیار سمی دیگری همچون آزبست که توسط لنت ترمزها، بنزن و سایر هیدروکربورهای حلقوی در اثر تبخیر و همچنین آلاینده‌های در حد نانو و آلاینده‌های ناشی از فرایندهای صنعتی و بسیار موارد فراوان دیگر که به دلائل مختلف وارد هوا می‌شوند اشاره کرد و گفت: در این زمینه نیز باید از فناوری‌های روز و مواد جایگزین استفاده شود.

کد خبر 42219

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز