سه‌شنبه ۲۵ دی ۱۳۸۶ - ۱۸:۴۴
۰ نفر

گروه شهری: شورای شهر تهران سه شنبه 25 دی، روز شلوغ و پرکاری را پشت سر گذاشت. یک طرح، یک لایحه، یک مصوبه و یک اعتراض از جمله مهم‌ترین موضوع‌های جلسه شورا بود.

مقدمه همین خبر خود حکایت از آن دارد که انتخاب یک تیتر از میان مجموع مباحث شورا چقدر دشوار بوده است.

اما اگر طبق روال جلسه گزارش کنیم، ابتدا باید اشاره شود که طی گزارشی ازسوی رسول خادم، رئیس کمیسیون برنامه وبودجه شورای اسلامی شهرتهران نحوه تدوین برنامه اجرایی 5‌ساله این شورا ارائه شد.

ملاک عمل این برنامه اجرایی، طرح جامع شهرتهران وطرح‌های جامع حمل‌ونقل، خدمات شهری وامورفرهنگی خواهد بودکه درچارچوب مفاد اسناد فرادستی نظیرچشم‌انداز20 ساله نظام تهیه وتنظیم خواهد شد.

در این جلسه همچنین هنگام بررسی طرح الحاق 5 بند به مصوبه چگونگی مشارکت شهرداری تهران در ساماندهی وضعیت مساجد شهرتهران که توسط احمد مسجد جامعی صورت می‌گرفت، معصومه ابتکار یکی دیگر از اعضای شورای شهرتهران از وضعیت نامناسب بخش زنانه مساجد و تکایا و حسینیه‌ها انتقاد کرد.

وی گفت: اهل سنت که اساساً قائل به حضورزنان درمساجد نیستند اما شیعیان که ازحضورگسترده زنان درمساجد استقبال می‌کنند چرا فضای مناسبی آن گونه که درشأن بانوان که 50‌درصد جمعیت شهرتهران را به خود اختصاص داده‌اند و همواره حضور پررنگ و تأثیرگذاری درمساجد و مراکز مذهبی داشته و دارند در نظر گرفته نمی‌شود.

وی از شورای شهر تهران خواست با تشکیل یک کمیته نظارتی تدابیر ویژه‌ای برای مناسب‌سازی‌ فضای زنانه مساجد در نظر گرفته شود.

ابتکار به این نیز بسنده نکرد و به طرح پیشنهادی پرداخت که براساس آن یک روز در سال آن هم روز ولادت حضرت زهرا(س) فضای اصلی مساجد به خانم‌ها اختصاص یابد که مورد استقبال اعضای شورای شهر تهران قرارگرفت.

در ادامه بررسی طرح الحاق 5 بند به مصوبه چگونگی مشارکت شهرداری تهران در ساماندهی وضعیت مساجد شهر تهران مهدی چمران از طرحی خبر داد که براساس آن شهرداری تهران در بازسازی حوزه و مدارس علمیه تهران براساس معماری اولیه آنها اقدام کرده و کلیه این مراکز از پرداخت عوارض معاف خواهند شد.

شورای شهر تهران همچنین همزمان با طرح بحث بودجه در مجلس شورای اسلامی فرصت را غنیمت شمرده لایحه ایجاد ردیفی خاص در بودجه کشور جهت تأمین مخارج جاری و عمرانی شرکت مترو را به تصویب رساند.

در مورد این لایحه فقط به ذکر این نکته بسنده می‌شود که اصل لایحه متعلق به دوران شهردار سابق تهران، محمود احمدی‌نژاد، است و از این نظر واکنش دولت به این لایحه قابل توجه خواهد بود.

تبصره 13 و حمل ونقل عمومی

مهدی چمران در حاشیه هفتاد و یکمین جلسه علنی شورای شهر تهران در پاسخ به پرسش خبرنگاران در مورد ارسال نامه مهدی هاشمی رئیس ستاد تبصره 13 به شورای شهرکه درآن بر قطع کمک‌های دولت به شهرداری تأکید شده، گفت: این نامه خطاب به شهردار تهران است نه شورای شهردرضمن ازمتن نامه برداشت قطع کمک دولت به شهرداری نمی‌شودکرد.

او درپاسخ به چرایی ارسال چنین نامه‌ای ازسوی دولت به شهرداری گفت: از خودشان سؤال کنید.

رئیس شورای شهر تهران ضمن رد دعوت از مهدی هاشمی برای شرکت درجلسه علنی شورای شهر،گفت: با آقای هاشمی قرار گذاشته‌ایم که درجلسه‌ای غیرعلنی به دور از هیاهو و جنجال‌های رسانه‌ای بیایند به‌طورجدی صحبت کنیم. در هر حال ما هم خیلی بحث‌ها و انتقادات داریم.

وی ادامه داد: می‌خواهیم چانه‌زنی کنیم. در نهایت نتیجه جلسه را در اختیار رسانه‌ها بگذاریم.

چمران درپاسخ به اصرارخبرنگاران درمورد جزئیات این نامه ادامه داد: مسئولان تبصره 13 در این نامه خواستار دریافت گزارش‌ عملکرد شهرداری درحوزه حمل‌ونقل عمومی شده‌اند تا معلوم شود که چه کمک و کاری می‌توانند انجام دهند تا تدابیر لازم در رابطه با آن‌ها اتخاذ شود.

چمران در پاسخ به این پرسش که پس چرا دولت سهمیه سال 85و86 شهرداری را ازبودجه کشوری برای تکمیل ناوگان حمل ونقل عمومی ازمحل تبصره 13 نداده، گفت: تعداد1700 تا 1800 دستگاه اتوبوس ازسهمیه سال 85 تحویل داده شده است و هنوز سهمیه سال 86 را نداده‌ا‌ند و علت این امرهم عدم پایبندی خودروسازان به تعهداتشان است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا بدقولی خودروسازان، پاسخ قانع کننده‌ای ازسوی دولت برای عدم حل مشکلات مردم در بخش حمل‌ونقل عمومی است، گفت: از من نباید سؤال کنید، از تبصره 13 سؤال کنید.

رئیس شورای شهرتهران تأکید کرد: من صرفا هرآنچه هست را توضیح می‌دهم بنابراین قصد دفاع و  حمله به کسی یا نهادی را ندارم. 

کد خبر 41882

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز