گروه شهری: نوسازی3200 هکتار از بافت‌های فرسوده پایتخت که دارای شرایط بحرانی هستند، با تخصیص فعلی اعتبارات دولتی، 180 سال طول می‌کشد.


این سخنان رئیس کمیسیون بودجه  شورای شهر تهران در شصت و سومین جلسه علنی شورای شهر تهران است.رسول خادم که در بررسی یک فوریت طرح پیشنهاد تامین بودجه توسط دولت و ساماندهی راهکارهای حقوقی و اجرایی احیا و نوسازی بافت‌های فرسوده در شهر تهران سخن می‌گفت، اعلام کرد: تهران دارای حدود 14هزار هکتار بافت فرسوده است.

به گفته خادم ،دولت طبق قانون مکلف است، با جذب منابع داخلی و خارجی نسبت به نوسازی بافت‌های فرسوده اقدام کند که در همین راستا، شورای شهر نیز جلساتی را با وزارت مسکن و شهرسازی برگزار کرده‌است.

خادم در این باره ادامه داد که از 500 میلیارد تومان مجموع اعتباراتی که از طریق اوراق مشارکت برای نوسازی بافت‌های فرسوده اختصاص یافته، تنها مبلغی در حدود 150 میلیارد تومان نصیب تهران شده‌است.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه همچنین آمار و ارقامی داد که تامل برانگیز است.

نوسازی 3200 هکتار بافت فرسوده دارای شرایط بحرانی تهران، 27 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد اما با روند تخصیص اعتبارات فعلی توسط دولت، نوسازی این بافت‌ها 180 سال طول می‌کشد.

خادم همچنین گفت: به همین خاطر، با توجه به زمان بودجه‌بندی دولت، طرح پیشنهاد تامین بودجه توسط دولت و ساماندهی راهکارهای حقوقی و اجرایی احیا و نوسازی بافت‌های فرسوده در شهر تهران را در دستور کار قرار دادیم تا دولت اعتبار لازم برای نوسازی بافت‌های فرسوده تهران در بودجه سال آینده را پیش‌بینی کند.

این سخنان خادم کافی بود تا یک فوریت این طرح به تصویب 10 عضو حاضر در جلسه شورای شهر برسد. از سویی، دستیابی به حدود 200 میلیارد تومان درآمد تا سال 87 از ناحیه سرمایه گذاری و مشارکت‌های مردمی به عنوان نخستین گام در کاهش وابستگی به فروش تراکم و تحقق درآمدهای پایدار برای شهرداری تهران به ثبت رسید.

ون‌های دربستی

بارندگی روز سه شنبه 27 آذر تهران نیز موضوع سخنرانی رئیس کمیسیون عمران شورای شهر تهران بود.

حمزه شکیب طی تذکری از شهرداری خواست برای مقابله با آبگرفتگی‌ها از آمادگی کامل برخوردار باشد و نسبت به عملکرد برخی از ون‌ها برای سوار کردن مسافر دربستی انتقاد کرد.

این‌بار مشکل شهروندان از زبان حمزه شکیب بیان شد.

او گفت که در زمان بارندگی، اکثر تاکسی‌ها مبادرت به سوار کردن مسافر به صورت دربستی می‌کنند و از قرار،  این ماجرا به خودروهای ون نیز سرایت کرده و آنان نیز در زمان بارندگی به دنبال مسافران دربستی بودند.

اما از نظر شکیب ،مشکل آبگرفتگی را می‌توان حل کرد.

وی گفت: شهرداری باید نقاط آبگیر را شناسایی کند و به آمادگی کامل برای رفع آبگرفتگی معابر برسد.[در همین ارتباط]

سرمایه‌گذاران داخلی

مهدی چمران، رئیس شورای شهر در نطق پیش از دستور خود تلویحا از توفیقات کمرنگ سازمان سرمایه گذاری و مشارکت مردمی در دستیابی به درآمدهای پایدار و بهره‌گرفتن از سرمایه‌های داخلی و خارجی در طول سه سالی که از زمان تاسیس این سازمان می‌گذرد، گلایه کرد.

رئیس شورای شهر تهران به نمونه‌ای در این باره اشاره کرد: پروژه شهر آفتاب باید با مشارکت سرمایه‌گذار داخلی و خارجی اجرا شود اما هنوز سرمایه‌گذار داخلی واجد شرایط برای آن پیدا نشده است.‌

کد خبر 39541

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز