گروه شهری: روز سه‌شنبه چهارم دی، حتی یکی از 100 صندلی شورای اسلامی شهر تهران خالی نماند.

در شصت و پنجمین جلسه علنی شورای شهر به غیراز اعضای این شورا و نمایندگان رسانه‌های گروهی که پای ثابت جلسات علنی یکشنبه‌ها به شمار می‌روند، دو تن از معاونان شهردار تهران و تنی چند از همراهان‌شان، نمایندگانی از شوراهای چند شهر عراق - که به منظور طی دوره‌های آموزشی و کسب تجربه از شیوه مدیریت شهری به تهران سفر کرده بودند- نیز شرکت داشتند.

نخستین دستور جلسه شورای شهر تهران، دعوت از کرباسیان و دنیا‌مالی، معاونان خدمات شهری و فنی عمرانی شهرداری تهران  جهت  ادای توضیحاتی در مورد دلایل، مشکلات، راهکارها و برنامه‌های شهرداری تهران در مواجهه با بارندگی‌ها و آبگرفتگی‌های معابر بود.

به گفته مهدی چمران رئیس شورای شهر، گرچه در سال‌های گذشته ساخت تونل‌ها و کانال‌های جمع‌آوری آبهای سطحی باعث کاهش آبگرفتگی سطح شهر شده‌است اما به‌دلیل اینکه کار مهندسی مناسبی صورت نگرفته هدایت آب به سمت انهار و تونل‌ها به درستی صورت نمی‌گیرد.

پس از سخنان مهدی چمران، مسعود کرباسیان معاون خدمات شهری شهرداری تهران، طی سخنانی خبر داد با هماهنگی قوه قضائیه به‌دنبال تربیت و آموزش نیروهایی از سوی شهرداری تهران به‌عنوان نایب قضائی هستیم تا مدیریت پسماندها را با قدرت لازم اجرایی کرده، نسبت به جریمه آن دسته از شهروندانی که جوی‌های شهر را مخازن تخلیه زباله تلقی می‌کنند، اقدام کنند.

به گفته کرباسیان تا سه سال پیش 700 نقطه آبگیر در سطح شهر تهران وجود داشت که هم اکنون این نقاط به 80 نقطه آبگیر کاهش یافته است.

کرباسیان لایروبی کانال‌ها و انهار را یکی از راهکارهای جلوگیری از آبگرفتگی بیان و تصریح کرد: حدود 10 هزار نیروی پیمانکار موظف به پاکسازی و لایروبی انهار بوده‌اند ضمن اینکه در طرح‌های جهادی 137 با میلیاردها ریال هزینه به‌طور متوسط سه بار در ماه اقدامات بسیار خوبی برای پاکسازی انهار صورت گرفته است.

وی افزود: برای لایروبی و پاکسازی کانال‌ها، مسیل‌ها و احیای قنوات به طول 510 کیلومتر، 152 میلیارد ریال اعتبار صرف شده است.

به گفته کرباسیان معادل 2 میلیون متر مربع از انهار پاکسازی و حدود 3 هزار نقطه از چاه‌های جذبی هم شناسایی شده‌‌است که برای حل مشکلات آنها یک میلیارد و 200 میلیون تومان هزینه شده‌است.

وی با بیان این که شهرداری ساعت 30/6 صبح، شهر را تمیز به مردم تهران تحویل می‌دهد، گفت: جمع‌آوری زباله در برخی محلات دو بار در طول روز انجام می‌شود این درحالی است که با ممنوع شدن تردد کامیون‌های خدمات شهری از ساعت 6 صبح دیگر در طول روز نمی‌توانیم زباله‌ها را جمع‌آوری کنیم.

وی نگرانی خود را بابت تخلیه زباله از سوی شهروندان به درون جوی‌ها ابراز کرد و بر لزوم آموزش و ترویج فرهنگ صحیح تخلیه زباله از سوی رسانه‌ها به ویژه صداوسیما تأکید کرد.

احمد دنیا‌مالی، معاون فنی عمرانی شهردار تهران در تکمیل صحبت‌های کرباسیان طی سخنانی خطاب به اعضای شورای شهر گفت: به منظور پرهیز از طراحی‌های سلیقه‌ای در فرایند ساخت کانال جمع‌آوری آ‌ب‌های سطحی، طراحی‌ها باید نرم افزاری شود.

وی با تأکید بر اینکه در طرح جامع بخش مربوط به ساخت کانال جمع‌آوری آب‌های سطحی تهران نیاز به بازنگری دارد، تصریح کرد: در طرح جامع، تونل مورد نیاز برای تهران 500 کیلومتر دیده شده بود اما با توجه به تغییراتی که در شهر صورت گرفته، باید بیش از 500 کیلومتر ساخته شود.

وی افزود: برای استاندارد‌سازی و به روزکردن سامانه جمع‌آوری آب‌های سطحی باید کار عمرانی بزرگی با اعتبارات قابل توجهی انجام گیرد.

وی تأکید کرد که اگر به‌دنبال حرکت جهشی در این رابطه هستیم باید بودجه نیز به صورت جهشی تزریق شود.

اجرایی شدن طرح شناسنامه فنی

همچنین رئیس شورای شهر تهران با اشاره به توافقنامه میان شورا، شهرداری و وزارت مسکن در مورد اجرای طرح صدور شناسنامه فنی ساختمان گفت: اجرای این طرح از اول دی آغاز شده اما شورای شهر از نحوه اجرای آن بی‌خبر است.

وی اظهار امیدواری کرد با صدور شناسنامه فنی ساختمان از طریق نظارت‌های فنی مهندسان سازمان نظام مهندسی، شاهد ساخت و سازهای مقاوم و استاندارد باشیم.

پرداخت هزینه بابت زباله ویژه

با تصویب طرح تعیین بهای خدمات و اعمال نظارت بر پسماندهای ویژه پزشکی، صنعتی و کشاورزی در محدوده تهران در جلسه شورای شهر تهران، بیمارستان‌ها برای هر کیلو زباله ویژه باید 100 تا 200 تومان به شهرداری پرداخت کنند.

شهرداری تهران موظف است ضمن تهیه گزارش و مستندات لازم با قید مسئولیت دستگاه‌های اجرایی مسئول و ناظر بر واحدهای تولید‌کننده ذی‌ربط و ارائه به سازمان محیط زیست و مراجع قضائی مربوطه، درصورت تمایل واحدهای تولید‌کننده یاد شده بر اساس مفاد قراردادی مشخص، نسبت به جمع‌آوری پسماندهای ویژه مذکور در چارچوب ضوابط و مقررات محیط‌زیست با خودروهای دارای استاندارد لازم به صورت موقت تا زمان خرید زباله‌سوز اقدام کند.

هزینه‌های مترتب با کار نیز به ازای هر کیلو زباله ویژه 100تومان خواهد بود که این مبلغ تا سقف 200 تومان نیز قابل افزایش است.

کد خبر 40145

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز