سه‌شنبه ۱۱ دی ۱۳۸۶ - ۱۴:۵۰
۰ نفر

لیلا خاکسار: طرح امنیت اجتماعی که از ابتدای اردیبهشت ماه سال جاری توسط نیروی انتظامی به اجرا در آمده به گفته فرمانده نیروی انتظامی منجر به کاهش 10درصدی انواع جرائم در سراسر کشور شده است.

سردار احمدی مقدم در گفتگو با همشهری،  در پاسخ به این سؤال که آیا فکر می‌کنید روندی که نیروی انتظامی به منظور رسیدن به امنیت اجتماعی در پیش گرفته  رضایت مردم را فراهم آورده یا خیر؟ می‌گوید: براساس آمارهایی که وجود دارد این طرح در کاهش جرم بسیار موثر بوده به ویژه جرائمی که با امنیت اجتماعی و اخلاقی ارتباط داشته مانند اغفال، مزاحمت، قتل، سرقت مسلحانه، گروگانگیری و  راهزنی 10درصد تا بیشتر کاهش داشته است و در حالی که در همه دنیا افزایش سالانه جرائم موضوعی پذیرفته شده است.

وی در ارتباط با افزایش احساس امنیت معتقد است: آمارهای نیروی انتظامی و دیگر دستگاه‌ها کاملا نشانگر این موضوع است و این به نظر من نیاز به نظر سنجی هم ندارد. ‌آمارهایی که از اقشار مختلف اجتماعی به دست آمده و یا به صورت شفاهی به اطلاع ما رسانده می‌شود حاکی از این موضوع است و هرچه در تهران به سمت نقاط جنوبی پیش برویم احساس امنیت بیشتر وجود دارد البته در مورد جمع آوری اراذل و اوباش و معتاد تابلو در مناطق شمالی و نقاطی مانند پارک ملت که خانواده‌ها برای تفریح می‌روند، در این مناطق عده‌ای با قمه و چاقو اوباشگری می‌کردند و یا مزاحم نوامیس می‌شدند. در میادینی مانند میدان ولیعصر، هفت حوض و تجریش که محل‌های نبستا پر رفت و آمدتری است و خانواده‌ها برای خرید بیشتر مراجعه می‌کنند، مزاحمان ایجاد مزاحمت می‌کردند اما اکنون فضایی فراهم شده که این مزاحمت‌ها برطرف شود.

احمدی مقدم همچنین افزود: براساس نظرسنجی‌هایی که از طریق تلفن 197 شده از اول اردیبهشت تا دی ماه سال جاری 24درصد تماس‌ها تقدیر و 8درصد شکایت بوده که اگر فایل امنیت اجتماعی را از دل آن بیرون بکشیم، 45درصد تماس‌ها تقدیر و 3درصد شکایت بوده است، بخش زیادی از شکایت‌ها هم از عدم اقدام ما و شامل تقاضای دستگیری قاچاقچیان، اراذل، خانه فساد و معتادان بوده است. بخش زیادی هم در قالب حمایت از طرح اما در قالب شکایت است. البته ناگفته نماند گروهی هم شاکی هستند که با ما تند برخورد شده یا به خانه ما اشتباهی آمده‌اند، که قابل بررسی است. به عقیده من طرح امنیت اجتماعی مقبول جامعه  بوده و موجب ارتقاء امنیت اجتماعی شده است. این طرح، باید استمرار پیدا کند زیرا موقتی بودن این طرح‌ها به خودش آسیب می‌زند.

امنیت تهران در مقایسه با پایتخت‌های جهان

سردار احمدی مقدم، در مورد جایگاه امنیت در تهران نسبت به سایر پایتخت‌ها  از نظر میزان امنیت اجتماعی  می‌گوید: اتفاقا ما امسال ماموریتی برای تهران بزرگ داریم و برای سال آینده سمیناری بین‌المللی از نمایندگان پایتخت‌های جهان در تهران خواهیم داشت که دستاوردهای انتظامی ایران بررسی خواهد شد. به نظر من تهران نسبت به پایتخت‌های بزرگ جهان مانند، توکیو، لندن، قاهره، واشنگتن و برلین از سطح جرائم قابل قبول‌تری برخوردار است، البته این وضعیت مطلوب نیست.

باتوجه به اینکه یک پنجم جمعیت کشور نیز در تهران زندگی می‌کنند می‌دانید که یک سوم جرائم کشور در تهران رخ می‌دهد البته نوع و شدت جرائم با دیگر کشورها متفاوت است. ضمن این که تعریف ما از جرم هم تعریف خوبی نیست خیلی چیزها در اینجا جرم است که در کشورهای دیگر جرم نیست. اگر ما عناوین مجرمانه را از قانون کم کنیم، جرائم کاهش بیشتری را نشان خواهد داد. در حالی‌که قتل، آدم‌کشی و سرقت مسلحانه هر ساله در پایتخت‌های بزرگ روبه‌افزایش است.

به نظر ما تهران در حال حاضر در وضعیت خوبی قرار دارد اما ایده‌آل نیست، از فرمانده نیروی انتظامی در مورد برخوردهایی که در ارتباط با پوشش جوانان صورت می‌گیرد می‌پرسیم؛ برخوردهایی که برخی اوقات چندان هم مناسب نیست. بسیاری از این افراد جوانانی هستند که اهل ورزش، مطالعه و به طور کلی یک زندگی سالم هستند و هیچ‌گونه سوء سابقه‌ای ندارند اما وقتی پایشان به کلانتری‌ها کشیده می‌شود، ذهنیت ناخوشایندی نسبت به پلیس پیدا می‌کنند، از سردار احمدی مقدم می‌خواهیم در ارتباط با تدابیر لازم برای پیشگیری از این نوع برخوردها توضیح دهد.

وی در این‌باره می‌گوید: سازماندهی مشخصی برای این برنامه شده و کلانتری‌ها را اصلاً درگیر این برنامه نکرده‌ایم. اولاً تلاش کرده‌ایم که بیشتر با ریشه‌ها برخورد کنیم. مثلاً در مورد لباس با مد‌سازان و فروشندگان صحبت کرده‌ایم. اوضاع فعلی خیلی بهتر از سال گذشته است ضمن این‌که نیازمند کارهای تبلیغی نیز از طریق صدا و سیما و دیگر رسانه‌ها هستیم.
متأسفانه کار فرهنگی در کشور ما بسیار کم‌رنگ است. استراتژی حجاب مبتنی بر ایجابیات است تا سلبیات.

وی همچنین می‌افزاید: بسیاری از دستگاه‌های مسئول کار خود را در این رابطه به خوبی انجام نمی‌دهند. ساختاری را برای این برنامه مشخص کرده‌ایم که از پلیس زن استفاده شده است. برخورد مردها با خانم‌ها کار جالبی نبود، تلاش شده از نیروهای کارآزموده استفاده شود. در تهران  3 مرکز مشخص شده که مشاورین و روانشناسان در آنجا مستقر هستند. اگر پوشش به گونه‌ای باشد که در محل اخلال ایجاد کند، به خانواده‌ها اطلاع داده می‌شود که پوشش مناسب برای آن‌ها بیاورند. تقریباً می‌توان گفت هیچ‌گونه مراجعه به مرجع قضایی وجود ندارد و به دنبال حل و فصل هستیم. برخی هم مقاومت‌هایی می‌کنند که پلیس به ناچار باید از ابزار قدرت  استفاده کند. من فکر می‌کنم یک جریانی وجود دارد که سعی می‌کند فضا را این‌گونه جلوه بدهد  در حالی که به نظر من اصلاً این‌گونه نیست و آمار و ارقام  و میزان شکایت مردمی هم کاملاً  گواهی بر این ادعاست.

احمدی‌مقدم  اضافه می‌کند: تلفن 197 مرجعی است که اگر کسی در این رابطه شکایاتی دارد و خودش هم علاقه‌مند به پیگیری است می‌تواند با دادن مشخصات پیگیری کند. افراد با مراجعه به سازمان قضایی نیروهای مسلح و به صورت حضوری هم می‌توانند موارد مورد شکایت را مطرح و پیگیری کنند. سطح اصطکاک بسیار پایین است و خارج از استاندارد نیست. هدف ما برخورد با جوان نیست ما می‌خواهیم از اخلاق اجتماعی دفاع کنیم. چطور می‌توان یقه مزاحم را گرفت اما یقه تحریک‌کننده مزاحم را نگرفت و خانمی که با یک قیافه محرک در سطح جامعه تردد می‌کند نباید حتی یک تذکر دریافت کند. این طرح در برابر جوانان و خانم‌ها نیست بلکه به دنبال تأمین امنیت آنها است. کسی که پوشش بهتری دارد مزاحمت‌های کمتری هم برایش به‌وجود می‌آید.  آمار اغفال و فرار دختران همه مانند زنجیره‌ای به هم ربط دارد، به نظر ما کار فرهنگی باید اصل باشد  و کار انتظامی چاشنی کار فرهنگی باشد. بخشی از این هزینه‌ها هم به دلیل کم‌کاری بخش‌های فرهنگی متوجه نیروی انتظامی می‌شود.

کد خبر 40660

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز