گروه اجتماعی: معاون عملیات نیروی انتظامی از کاهش نرخ انواع جرایم در کشور خبر داد و گفت: با اجرای طرح امنیت اجتماعی طی 6 ماهه اول امسال، نرخ جرایم در کشور کاهش چشمگیری داشت و شاهد بهترین شرایط امنیتی در یک دهه اخیر هستیم.

سردار اسکندر مومنی، در یک نشست خبری بر تداوم اجرای طرح ارتقای امنیت اجتماعی در کشور تأکید کرد و گفت:  موفقیت این طرح  در گرو مشارکت مردمی و اصحاب رسانه‌ها است.

وی افزود: اجرای طرح امنیت اجتماعی که از ابتدای سال‌جاری شروع شد جدا از اهدافی که برای آن در نظر گرفته شده بود موجب گردید تا 6 ماهه اول سال‌جاری بهترین شرایط امنیتی نسبت به دهه اخیر را در کشور شاهد باشیم.

مومنی اجرای طرح فراگیر امنیت اجتماعی را بر تمامی جرایم مؤثر دانست و در ادامه درخصوص آمار جرایم بیان داشت: در 6ماهه اول سال‌جاری در جمع سرقت‌های مهم، شاهد 4 درصد کاهش بودیم.

وی افزود: علاوه براین در سرقت مسلحانه، 22 درصد، در آدم ربایی و گروگانگیری 20 درصد و در قتل که از شاخص‌های مهم جرایم است شاهد 16 درصد کاهش وقوع بودیم.

مومنی در رابطه با کشفیات مواد‌مخدر گفت: در کشفیات مواد‌مخدر 35 درصد افزایش داشتیم.

وی همچنین از افزایش کشفیات محصولات مخرب ضد فرهنگی و دستگیری اراذل و اوباش طی این مدت خبر داد.

سردارمومنی با اشاره به افزایش جرایم خرد و کاهش جرایم عمده گفت: در تجزیه و تحلیل کاهش جرایم می‌توان بیان داشت اجرای طرح امنیت اجتماعی تأثیر قابل توجهی در این امر داشته است.

وی ضمن بیان کاهش وقوع سرقت  از بانک طی این مدت اظهار داشت: یکی از شاخص‌های اصلی که شاخص جهانی نیز هست سرقت اتومبیل می‌باشد که امسال با کاهش 10 درصدی همراه بود. این درحالی است که حداکثر کاهش سرقت اتومبیل در دهه گذشته 2 درصد می‌باشد.

معاون عملیات نیروی انتظامی با اشاره به کاهش 40 درصدی قاچاق سوخت در 6 ماهه اول سال‌جاری گفت: ورود مشروبات الکی و سلاح نیز بیشتر از ورودی مرزهای غربی کشور است.

وی اظهار داشت: در جرایم به عنف و امنیتی استان‌های قم، تهران بزرگ و هرمزگان بالاترین نرخ جرم را دارا می‌باشند و در موضوع قتل استان‌های سیستان و بلوچستان، فارس و کرمان بالاترین نرخ جرم و استان‌های خراسان جنوبی، اردبیل و همدان پایین‌ترین نرخ جرم را به خود اختصاص داده‌اند.

معاون عملیات پلیس گفت: ما امسال یکی از استثنایی‌ترین وضعیت امنیتی را در کشور شاهد بودیم و شرق کشور هم از این قاعده مستثنی نبود.

در شرق کشور سرقت مسلحانه 25 درصد، آدم ربایی 34 درصد، راهزنی 40 درصد و قتل 15 درصد کاهش یافته است.

وی در بحث درگیری‌ها و پاکسازی‌های این منطقه از وجود اشرار گفت: میزان هلاکت اشرار 2 برابر شده و در گیری‌های مسلحانه نیز 156 درصد افزایش داشت که حاکی از افزایش فعالیت‌های پلیس است.

وی خاطرنشان کرد: 102 نفر از اشرار در 6 ماهه اول سال جاری در شرق کشور به هلاکت رسیدند که در مقایسه با مدت مشابه، نشانگر 117 درصد افزایش است.

به گفته این مقام انتظامی همچنین در این مدت، در شرق کشور 34 تن از مأموران به شهادت رسیدند که در مقایسه با مدت مشابه در سال قبل تعداد شهدا، 26 درصد افزایش داشته است.

کد خبر 33600

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز