سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: روزنامه الرای در شماره روز سه شنبه مضمون نامه تهدیدآمیز ۱۱ بندی دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا را به سران کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس فاش کرد.

ترامپ

این روزنامه با اعلام بندهای این نامه به نقل از مقام های امریکایی افزود، ترامپ در این نامه که 20 روز قبل ارسال شده از سران کشورهای عرب خواسته تا پیش از تصمیم گیری‌اش در مورد برجام در 22 اردیبهشت ماه اختلافات بین خود را حل کنند و گرنه تعهدی نسبت به آنان ندارد.

عربستان، امارات، بحرین و مصر 15 خرداد 96 با اتهام واهی همه روابط خود را با قطر قطع کردند.

دوحه از ابتدا اتهامات این کشورها را رد و آنان را به نقض حاکمیتش متهم کرده است.

به گفته منابع آمریکایی ترامپ در نامه خود به سران کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس با تاکید بر دوستی عمیق آمریکا و کشورهای عرب حوزه خلیج فارس و ادامه این دوستی بر لزوم یکپارچه سازی مواضع آنان برای آنچه که مدعی شد طرح‌های ایران برای بی ثبات کردن منطقه است، تصریح کرد.

این درحالی است که کارشناسان منطقه بارها اعلام کرده اند که عربستان سعودی و برخی دیگر از کشورهای عربی با حمایت آمریکا در سال های اخیر از تروریست های تکفیری در سوریه، لیبی و افغانستان حمایت مالی و سیاسی کرده و می‌کند.

همچنین کشورهای عربی دوست آمریکا از فروردین سال 1394 با حمله به یمن ضمن نابودی زیرساخت های این کشور عربی ، بیش از 14 هزار نفر که بیشتر آن ها را مردم عادی و زنان و کودکان تشکیل می دهند ، به خاک و خون کشیده‌اند.

رئیس جمهوری امریکا با اشاره به این که تعهد آمریکا برای تامین امنیت کشورهای عرب حوزه خلیج فارس در عین منافعی که برای واشنگتن دارد به نفع این کشورها نیز است، افزود، مقابله بهتر با آنچه ترامپ از آن عنوان خطر ایران نام برده است ، نیازمند هماهنگی و اتحاد میان اعضای شورای همکاری خلیج فارس و ائتلاف قوی با مصر، اردن و دیگر کشورهای دوست آمریکاست.

آمریکا در سال های اخیر با اتهام های واهی علیه ایران ، عرب های طرفدار خود را در منطقه وادار به خرید سلاح از کارخانه‌های آمریکایی می کند که به گفته کارشناسان ، این مساله موجب رونق اقتصاد این کشور شده است.

این درحالی است که ایران همیشه بر لزوم گفت وگو ، تعامل و همکاری با کشورهای منطقه تاکید کرده است.

ترامپ به این کشورها هشدار داد که اگر اختلافات بین اعضای شورای همکاری ادامه یابد و مسئولان این کشورها همچنان با حل و فصل اختلافات خود مخالفت کنند، آمریکا به تنهایی مسئولیت مقابله با ایران را نخواهد پذیرفت .

آمریکا با وجود اختلاف زیاد جغرافیایی در دهه های اخیر در حال دخالت بی مورد در خاورمیانه و حمایت بی چون چرا از رژیم صهیونیستی است که برای تحقق اهداف خود دست به هر اقدامی می زند .

تازه‌ترین دخالت آمریکا در خاورمیانه این است که با وجود مخالفت دولت سوریه، در این کشور پایگاه نظامی تاسیس کرده و حتی به بهانه استفاده از سلاح شیمیایی و بدون مجوز شورای امنیت تا کنون دوبار به سوریه حمله نظامی کرده است.

آمریکا برخلاف عرف بین الملل در سال 2003 میلادی کشور عراق را اشغال نظامی کرد.

ترامپ در ادامه این نامه با یادآوری آن چه که فداکاری ها و تعهدات مالی و انسانی آمریکا برای مقابله با تروریسم و هزینه های متحمل شده از سال 2001 تاکنون خوانده ، خاطر نشان کرد، کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس بیشترین نفع امنیتی را از آن برده‌اند و اگر این کشورهای در خصوص نابودی تروریسم و مقابله با ایران موضع یکسانی در کنار آمریکا اتخاذ نکنند، واشنگتن به تعهدات خود نسبت به آن ها ادامه نخواهد داد.

وی در بخش دیگری از نامه خود به سران عرب با تهدید آنان به لزوم ارائه راه حل برای پایان دادن به اختلافات و اتخاذ موضع مشترک از سوی این کشورها تا قبل از برگزاری اجلاس سران آمریکا و کشورهای حاشیه خلیج فارس، افزود، در این ارتباط لازم است تا ضمن پایان دادن به تحریم ها علیه قطر و باز کردن مرزهای زمینی و هوایی ، روابط دیپلماتیک با این کشور از سرگرفته شده و همکاری های لازم در این زمینه انجام شود.

رییس جمهوری امریکا با تاکید بر آنچه که آمادگی آمریکا برای کمک به نزدیک کردن دیدگاه های این کشورها برای حل اختلافات و اعتماد سازی خوانده است ، خاطر نشان کرد، بررسی همه اختلافات و یافتن راه حل آن ها زمان زیادی می طلبد و به همین خاطر واشنگتن فعلا خواستار یافتن یک راه حلی کلی برای این بحران تا پایان ماه آوریل است و جزییات آن به تدریج بررسی خواهد شد.

ترامپ در بخش دیگری از نامه خود با تاکید بر این که این کشورها باید حملات رسانه ای علیه یکدیگر را متوقف کنند زیرا موجب تشدید بحران ، مانع یافتن راه حل و افزایش حساسیت مردم منطقه می شود، بر لزوم تمرکز بر ادامه رایزنی بین آمریکا و کشورهای عرب خلیج فارس در مورد اقدام بعدی واشنگتن علیه ایران و لزوم حمایت آنان ، مصر و سایر کشورهای دوست از تصمیم واشنگتن تاکید کرده است.
روزنامه کویتی الرای در ادامه افزود، ترامپ پیشتر هم گفته بود که کشورهای حاشیه خلیج فارس بیشترین بهره را از حضور آمریکا در منطقه می برند.

جان بولتون مشاور امنیت ملی این کشور هم در اظهاراتی گفته بود آمریکا از زمان حملات 11 سپتامبر بیش از 6 تریلیون دلار در خاورمیانه هزینه کرده است و انتظار دارد کشورهای عربی نقش بیشتری در این زمینه داشته باشند.

بر اساس تحقیقات انجام شده اتباع عربستان در حملات تروریستی 11 سپتامبر در امریکا نقش داشته اند.
قرار است رئیس جمهوری آمریکا در 12 ماه مه (22 اردیبهشت) تصمیم خود را درباره برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) با ایران اعلام کند.

وی در ماه ژانویه اعلام کرد که لغو تحریم های ایران را تمدید نخواهد کرد مگر این که اصلاحاتی در برجام ایجاد شود.

این در حالی است که اروپا، روسیه و چین از برجام حمایت کرده‌اند و جمهوری اسلامی ایران هم تاکید کرده است که هیچ محدودیتی را فراتر از این توافق نخواهد پذیرفت.

جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر این که گزینه‌های مختلفی را برای تصمیم ترامپ درباره برجام در اختیار دارد، اعلام کرده است که پاسخ ما و واکنش جامعه بین المللی به این اقدام آمریکا، برای کاخ سفید ناخوشایند خواهد بود.

کد خبر 404305

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha