مجموع نظرات: ۰
جمعه ۳۰ آذر ۱۳۸۶ - ۱۸:۱۴
۰ نفر

گروه شهری: با وجود آنکه هر روز از روز شمار نصب‌شده در میدان توحید عددی کم می‌شود اما هیچ‌کس نمی‌داند که آن زیر چه خبر است و عملیات احداث تونل توحید در چه مرحله‌ای است

از قرار معلوم این روزها در‌عمق 28 متری زمین کارگران احداث تونل توحید سخت مشغول کارند. مسعود نصر آزادانی،  مدیر عامل سازمان فنی مهندسی خبر از فعالیت احداث تونل توحید در 5 جبهه مختلف می‌دهد.

به گفته وی، جبهه اول در شمال خیابان باقرخان قرار داشته و پرتال ورودی تونل خواهد بود. بخش دوم، شفت میدان توحید است که در این مرحله با عمق12 متر و قطر 16 متر در حال احداث است. جبهه سوم هم در شمال‌غرب تقاطع خیابان آزادی و خیابان توحید استقرار یافته و جبهه چهارم نیز در میدان جمهوری واقع شده که شفت‌‌ آن حدود 5/‌28 متر عمق دارد و هم اکنون گالری‌های شمالی و جنوبی آن در دست احداث است و جبهه پنجم نیز پرتال جنوبی واقع در جنوب خیابان آذربایجان است.

وی مهم‌ترین مشکل احداث تونل توحید را، معارضان ملکی و تأسیسات اعلام می‌کند و می‌گوید: با اقدام انجام شده تا به امروز بیش از 85 درصد از معارضان رفع شده است و در حدود 15درصد نیز در حال رفع شدن هستند.

نصر آزادانی از همکاری مناسب مسئولان بیمارستان امام خمینی تشکر کرده و اظهار می‌دارد: تأسیسات ساختمانی به‌عنوان یکی دیگر از مشکلات احداث تونل توحید است. متأسفانه سازمان‌ها هنوز نقشه مناسبی از تأسیسات زیر بنایی خود ندارند و در اختیار ما قرار نداده‌اند.

از طرفی تقی عباسی، مجری‌طرح تونل توحید از اجرای سخت‌ترین عملیات احداث تونل در سطح جهان در ضلع جنوبی میدان جمهوری خبر می‌دهد. او به 2خط مترو در جنوب میدان جمهوری اشاره می‌کند و می‌افزاید: علاوه بر خط 4 مترو که در زیر خیابان آزادی در حال احداث است، 2خط مترو در جنوب میدان جمهوری  نیز کار ساخت تونل توحید را بسیار پیچیده کرده است.

وی در ادامه می‌گوید: خط 2 مترو که هم‌اکنون در حال فعالیت است، تونل توحید را قطع می‌کند. از طرفی خط 7 متروی تهران به موازات تونل توحید در حال ساخت است. به عبارتی در جنوب میدان جمهوری و در تقاطع خیابان آذربایجان، 3سطح در زیر زمین اجرا می‌شود. اولین آن خط 2 مترو و دومین آن، تونل توحید و سومین سطح نیز خط 7 مترو که از زیر تونل توحید می‌گذرد. همه این‌ها ساخت تونل توحید را بسیار پیچیده کرده‌است.

عباسی به فعالیت‌های انجام شده‌ اشاره می‌کند و می‌گوید: هم اکنون کار ساخت شفت‌ها در میدان توحید و جمهوری به پایان رسیده‌است و در حال پیشروی به ضلع‌های شمالی و جنوبی آنها هستیم. اما از آنجا که خاک ضلع شمال میدان توحید بسیار نامقاوم است، در آن جبهه با سرعت کمتری پیش می‌رویم؛ هرچند در همان جبهه و بخش جنوبی به‌دلیل مقاومت تقریبا مناسب خاک عملیات احداث بهتر انجام می‌شود.

عباسی، عمق شفت‌های ایجاد شده را بین 12 تا بیش از 28 متر اعلام می‌کند و می‌افزاید: عمق تونل توحید تا 35متری زمین نیز خواهد رسید و با توجه به خطوط سه گانه مترو که این تونل را قطع یا به موازات‌ آن حرکت می‌کند، متفاوت است. او اشاره می‌کند که ما در شمال تونل با خط 7 مترو مشکلی نداریم و تنها در تقاطع خیابان آذربایجان و نواب کار ما بسیار سخت می‌شود، چرا که یکی از پیچیده‌ترین عملیات احداث را در کشور تجربه خواهیم کرد.

عباسی از اهمیت تونل توحید و اینکه طرحی ملی و میهنی است سخن می‌گوید و ادامه می‌دهد: مسلما دستگاه‌های دولتی و معارضان ملکی و حتی مردم باید همکاری بیشتری با مسئولان اجرایی این طرح داشته باشند؛ چرا که تونل توحید تا به امروز بزرگترین طرح احداث تونل شهری هوشمند در کشور است و تجربه‌ای منحصربه‌ فرد قلمداد می‌شود.

کد خبر 39762

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز