همشهری آنلاین: وزیر امور خارجه مالزی به دیدار سفرای اتحادیه اروپا با رهبران ائتلاف احزاب مخالف دولت موسوم به «ائتلاف امید» واکنش نشان داد و آن را خدشه‌دار کردن حق حاکمیت مالزی و تلاش مخالفان برای دخالت دادن خارجی‌ها در امور داخلی دانست.

 واکنش تند وزیرامورخارجه مالزی به دیدار سفیران اروپایی‌ها با مخالفان دولت

به گزارش ایرنا «عنیفه امان» وزیر امور خارجه مالزی در بیانیه‌ای اظهار کرد :نتیجه چنین ملاقاتی، دخالت خارجی ها در امور داخلی کشور است و بر روی تلاش‌های مالزی برای دفاع از صنعت روغن پالم، تأثیر منفی می‌گذارد.

«عنیفه امان» که از سال 2009 (1388) همزمان با روی کار آمدن «نجیب تون رزاق» نخست وزیر مالزی، مسند وزارت امور خارجه را در اختیار دارد، در آستانه چهاردهمین انتخابات سراسری مالزی که تا پیش از ماه اوت (مرداد) سال جاری میلادی (2018) برگزار خواهد شد، از جبهه مخالفان دولت انتقاد کرد که سفرای اروپایی را برخلاف میل آنها مجبور کرده اند تا به «اتهامات منفی» علیه دولت گوش بدهند.

وزیر امور خارجه مالزی همچنین به «ماهاتیر محمد» نخست وزیر سابق و رهبر کنونی «ائتلاف امید» معترض شد که با ملاقات با مقام های خارجی جایگاه کشور و مردم مالزی را در معرض خطر قرار داده تا به هر قیمتی قدرت را به دست آورد.

امان افزود: «ماهاتیر محمد» در زمان نخست وزیری همیشه در مقابل غرب چهره انتقادی به خود می‌گرفت اما اکنون می‌خواهد آن ها را در امور کشور دخالت دهد.

وزیرامور خارجه مالزی همچنین تأکید کرد: اگر نمایندگان کشورهای خارجی بخواهند امنیت شهروندان مالزی و حق حاکمیت این کشور را خدشه دار کنند، این کشور بدون هیچ ملاحظه‌ای به رفتار آن‌ها واکنش نشان خواهد داد.

رسانه های مالزی نیز به نقل از «محمد سابو»، رهبر حزب «اعتماد ملی» از احزاب ائتلاف امید گزارش دادند: وی با رد اتهامات وزیر امور خارجه مالزی، دیدار رهبران این ائتلاف با اروپایی‌ها در روز پنجشنبه گذشته را به دلیل دعوت طرف اروپایی دانست.

به گفته سابو، در دیدار بین اتحادیه اروپا و رهبران ائتلاف مخالفان دولت،‌ درباره مسئله تحریم روغن پالم و همچنین معضلات برگزاری بی طرفانه انتخابات در مالزی بحث شده است.

بر اساس طرح بحث برانگیزی که اتحادیه اروپا چند ماه پیش آن را به تصویب رساند، استفاده از روغن پالم برای تولید سوخت‌های تجدید پذیر (زیست سوخت) در کشورهای 28 گانه اتحادیه اروپا باید تا سال 2022 به طور کامل متوقف شود.

کشور مالزی دومین تولید کننده و صنعتگر بزرگ روغن پالم در جهان محسوب می‌شود و براساس آمار ارائه شده از نهادهای مالزیایی ،60 درصد از صادرات روغن پالم این کشور به کشورهای اتحادیه اروپا بوده است.

از همین رو مسئله روغن پالم باعث بروز اختلافات بین دولت مالزی و اتحادیه اروپا شده و دیدار ائتلاف مخالفان دولت مالزی و سفرای این اتحادیه، می‌تواند موجب بیشتر شدن این اختلافات شود.

کد خبر 396845

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha