همشهری آنلاین: طرح «مالیات بر ارزش افزوده» موسوم به «جی.اس.تی» (GST) سه سال پیش در مالزی آغاز شد و اکنون ائتلاف مخالفان دولت در آستانه چهاردهمین انتخابات سراسری این کشور با انتشار کتاب وعده‌های انتخاباتی خود، قول برچیده شدن آن را داده اند که به واکنش دولت مالزی منجر شد.

جدال لفظی رقبای انتخاباتی مالزی بر سر مالیات بر ارزش افزوده

به گزارش ایرنا، وقتی در سال 2015 طرح «مالیات بر ارزش افزوده» اجرایی شد، «ماهاتیر محمد» سیاستمدار قدیمی مالزی که سابقه بیش از 20 سال نخست وزیری را دارد، به شدت به این طرح اعتراض کرد و همان زمان با مطرح شدن اتهامات فساد مالی دولت و سقوط ارزش پول مالزی دربرابر ارزهای بین المللی، اختلافات نخست وزیر سابق و نخست وزیر فعلی مالزی به جایی رسید که «ماهاتیر» از حزب حاکم خارج شد و به ائتلاف مخالفان پیوست و اکنون در مقام ریاست ائتلاف مخالفان، مقابل نخست وزیر ایستاده است.

از همین رو ائتلاف مخالفان با انتشار کتاب وعده‌های انتخاباتی خود با نام «کتاب امید»، قول برچیدن «جی.اس.تی» را دادند که در تازه‌ترین واکنش‌ها، وزیر دارایی و نخست وزیر مالزی جداگانه به انتقاد از مطرح کردن این قول انتخاباتی پرداختند و از «جی.اس.تی» دفاع کردند.

«نجیب تون رزاق» نخست وزیر مالزی عنوان کرده که جایگزینی «جی.اس.تی» با طرح دیگری، واقع گرایانه نیست و می‌تواند مالزی را با کسری بودجه دچار کند.

«نجیب» همچنین مطرح کرد که درآمد حاصل از این طرح در سال گذشته میلادی (2017)، 45 میلیارد دلار بوده است.

وی که در میان دانشجویان مالزیایی سخنرانی می‌کرد،افزود: اگر می‌خواهید «جی.اس.تی» را از بین ببرید، ما را با کسری بودجه‌ای مواجه می‌کنید که کشورهایی مانند ایتالیا و یونان دچار آن شدند.

در پاسخ به این اظهارات، «لیم گوان انگ» دبیر کل حزب «اقدام دموکراتیک» (از احزاب جبهه مخالفان دولت) و همچنین فرماندار ایالت «پینانگ» مالزی، گفت که حتی با وجود «جی.اس.تی» نیز دولت مالزی دچار کسری بودجه است.

از 13 ایالت مالزی، 2 ایالت «سلانگور» و «پینانگ» به دست ائتلاف مخالفان دولت موسوم به «ائتلاف امید» اداره می‌شود و ایالت «کلانتان» در شمال شرق مالزی نیز در دست حزب مستقل از دولت و اسلامگرای «پاس» است.

«لیم گوان انگ» عنوان کرد که ایالت‌های «سلانگور» و «پینانگ» با عملکردشان ثابت کرده اند که بدون گرفتن مالیات زیاد می‌شود از کسری بودجه جلوگیری کرد.

ائتلاف حاکم «جبهه‌ ملی» که از زمان استقلال مالزی بر سر کار بوده است، متشکل از سه حزب مالایی «آمنو»، انجمن چینی های مالزی موسوم به «ام سی ای» و کنگره هندی های مالزی با عنوان «ام آی سی» است که به رهبری «نجیب» در انتخابات پیش رو شرکت می‌کند.

«ائتلاف امید» نیز متشکل از احزاب «عدالت مردم»، «اعتماد ملی»، «اقدام دموکراتیک» و «بومی تباران متحد مالزی» به رهبری «ماهاتیر محمد»، در چهاردهمین انتخابات سراسری مالزی شرکت خواهد کرد.

حزب اسلامی مالزی موسوم به «پاس» نیز که به صورت سنتی در ائتلاف مخالفان بوده، در این انتخابات به صورت مستقل به رقابت خواهد پرداخت.

کد خبر 400724

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha