سه‌شنبه ۲۷ آذر ۱۳۸۶ - ۱۶:۴۷
۰ نفر

گروه سلامت: در حالی که اغلب مردم مبتلا به بیماری فشارخون بالا، عادت دارند روزها فشارخون‌شان را اندازه‌گیری کنند و داروهای خود را هم روزها مصرف می‌کنند، محققان می‌گویند احتمالا فشارخونی که شب‌ها هم بالا می‌ماند، ممکن است خطر بیشتری برای قلب و کلیه‌ها داشته باشد و به همین دلیل ممکن است مصرف داروهای ضدفشارخون، شب‌ها و موقع خواب، ‌خیلی مفیدتر باشد.

به گزارش آسوشیتدپرس، این مطالعه، در دانشگاه دوم ناپل و براساس یک تئوری نسبتا جدید، که هنوز به‌طور قطعی اثبات نشده، انجام شده است. در این تئوری، به افت 10 تا 20 درصدی فشارخون، در افراد سالم، در شب اشاره می‌شود.

 پیروان این فرضیه معتقدند افت فشارخون، به افراد سالم کمک می‌کند تا دیواره منقبض عروق اندکی شل‌تر از روزها باشد و این استراحت، به سلامت کلیه و قلب نیز کمک می‌کند.

در حالی که گروهی از بیماران، به ویژه سیاه‌پوستان، شب‌ها هم فشارخون بالا دارند، گاهی به مراتب بیشتر از روزها. تحقیقات نشان داده که این افراد بیشتر از سایر بیماران، با وضعیت عمومی مشابه، دچار عوارض ناشی از فشارخون بالا، یعنی نارسایی کلیه و مشکلات قلبی می‌شوند.

در مطالعه جدیدی که انجام شده، بیمارانی انتخاب شده‌اند که در این وضعیت بودند. وقتی به این بیماران توصیه شد شب‌ها و قبل از خواب داروهای ضدفشارخون‌شان را مصرف کنند، کاهش قابل‌ملاحظه‌ای در فشارخون‌شان پدید آمد، حدود 7 میلی‌متر جیوه، بدون این که در دوز داروهایشان افزایشی اتفاق افتاده باشد.

بررسی‌های قبلی نشان داده بود از بین بیماران سیاه‌پوستی که دچار مشکلات کلیوی می‌شوند، 80 درصدشان دچار فشارخون بالا در شب بوده‌اند و جالب این که 40 درصد از آنها در شب فشار خونی حتی بیشتر از روزها داشته‌اند.

تا پیش از این بیشتر محققان، روی افزایش ناگهانی و جهشی فشارخون در روزها، به ویژه صبح‌ها، تأکید داشتند که می‌شد آن را با بالا رفتن ناگهانی ترشح هورمون‌های استرس، مانند کورتیزول، توجیه کرد. وقوع اکثر حمله‌های قلبی در صبح‌های خیلی زود هم این تأکید را تأیید می‌کرد.

اما به تازگی توجه برخی محققان، به مشکلاتی که شب‌ها برای بیماران مزمن اتفاق می‌افتد، جلب شده است. به‌عنوان مثال، بررسی‌ها نشان داده که حمله‌های آسم بیشتر در شب‌ها اتفاق می‌افتد.

ترشح اسید معده در شب بیشتر است و بنابراین احتمال برگشت اسید، که به‌دلیل وضعیت خوابیده بدن هم بیشتر است، مضاعف می‌شود. بنا به برخی بررسی‌ها، داروهای ضدچربی، موسوم به گروه «استاتین‌»ها  بهتر است شب‌ها خورده شود، چرا که تأثیر آن روی آنزیم‌های کبدی است که در شب فعال‌ترند.

به گفته این محققان، باید بررسی‌های بیشتری صورت گیرد تا بتوانیم به همه بیماران توصیه مشخصی در مورد زمان صحیح مصرف داروهایشان داشته باشیم؛ اما با توجه به ابعاد مسئله و این که اکثر بیماران داروهایشان را که ممکن است بیشتر از یک نوع باشد، یک وعده در روز مصرف می‌کنند، توصیه کارشناسان این است که فعلا سعی کنید داروهای ضدفشارخون خود را، البته با مشورت پزشک معالج‌تان، در دوزهای منقسم بین صبح و شب مصرف کنید تا از فایده‌های آن، هم در روز و هم در شب، بهره‌مند شوید.

کد خبر 39503

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز