دوشنبه ۲۶ آذر ۱۳۸۶ - ۱۷:۳۳
۰ نفر

گروه بین‌الملل: نیکلا سارکوزی، رئیس جمهوری فرانسه در سخنرانی افتتاحیه کنفرانس کشورهای کمک‌کننده به تشکیلات خودگردان فلسطین در پاریس خبر از اعطای کمک 300 میلیون دلاری کشورش به تشکیلات خودگردان فلسطین تحت‌ریاست محمود عباس داد.

محمود عباس که برای جمع آوری کمک‌های مالی 90 کشور و موسسه اقتصادی شرکت کننده در این کنفرانس به پاریس رفته است درصدد است تا بودجه‌ای در حدود 5/6 میلیارد دلار را تا سال 2010 از کشورهای مختلف جمع آوری کند.

انتظار می‌رود اتحادیه اروپا هم در این جهت 650 میلیون دلار در سال 2008 به تشکیلات خودگردان کمک کند.

این جمع آوری اعانه که به عنوان قدم اول بعد از کنفرانس صلح آناپولیس شناخته شده است به منظور تقویت تشکیلات خودگردان در مقابل دولت منتخب مردم فلسطین(حماس) صورت می‌گیرد. سامی ابوزهری سخنگوی حماس این کنفرانس را اعلام جنگی آشکار علیه حماس و مقاومت فلسطین ارزیابی کرده است.

وی در این باره گفت:کشورهای شرکت‌کننده در نشست پاریس در صدد کمک به مردم فلسطین برای حل مشکلات و تامین مایحتاج ضروری آنان نیستند بلکه هدف آنها ایجاد شکاف بیشتر بین فلسطینی‌ها هستند.

نیکلا سارکوزی علاوه بر این در‌‌این کنفرانس پیشنهاد ایجاد یک نیروی بین‌المللی را برای پشتیبانی از سرویس‌های امنیتی تشکیلات خودگردان فلسطین مطرح کرد.

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین این پیشنهاد سارکوزی رئیس جمهوری فرانسه را مبنی بر تشکیل نیروی بین‌المللی برای حمایت از دستگاه‌های امنیتی تشکیلات خودگردان، دخالتی آشکار در امور داخلی فلسطین توصیف کرد.

سخنگوی جنبش حماس در این باره گفت: این پیشنهاد در چارچوب جنگ آشکار علیه ملت فلسطین و جنبش حماس صورت گرفته است.

وی تصریح کرد این پیشنهاد بسیج دوباره بین‌المللی علیه حماس است که در کنفرانس آناپولیس برای ضربه زدن به مقاومت فلسطین و حمایت از امنیت اسرائیل اشغالگر بر آن تاکید شده بود.

کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه آمریکا هم اعلام کرد که واشنگتن در نظر دارد به میزان ۵۵۰ میلیون دلار به حکومت خودگردان فلسطین کمک کند.

آمریکا که قرار بود در سال ۲۰۰۶ میلادی بیش از ۲۵۰ میلیون دلار به فلسطین کمک کند با پیروزی حماس در غزه کمک‌های خود را کاهش داد و تنها به ارسال ۴۰ میلیون یورو کمک‌های اضطراری اکتفا کرد.

این در حالی است که محاصره نوار‌غزه و نرسیدن سوخت و کمک‌های ضروری، این منطقه را با بحران مواجه کرده است.

از ماه ژوئن تاکنون  حداقل 39 بیمار فلسطینی در نوار غزه به علت جلوگیری نیروهای رژیم صهیونیستی از خروج آنها از منطقه جان باخته اند.

محمود عباس در کنفرانس پاریس و در کنار تیسپی لیونی وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی بعد از جمع آوری کمک‌های مالی با اشاره به وضعیت اسفبار در نوار غزه تنها درخواست کرد راه حل دیگری برای این منطقه در نظر گرفته شود.

کد خبر 39428

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز