دوشنبه ۲۶ آذر ۱۳۸۶ - ۰۴:۴۷
۰ نفر

فرنوش صفوی‌فر: محققان انگلیسی هشدار داده‌اند میزان مرگ و میر مادران طی سال‌های گذشته، حتی در کشور توسعه‌یافته‌ای چون انگلستان هم در حال افزایش است. به گفته آنان این افزایش، ناشی از شیوع روزافزون چاقی مادران بوده است.

 در حالی که چند دهه پیش، وضع استانداردهای بهداشتی و دستورالعمل‌های مناسب در هنگام زایمان، باعث شده بود مرگ و میر زنان در زمان زایمان به حداقل خود برسد و جهانیان این موضوع را به‌عنوان یک شاخصه مهم پیشرفت بهداشتی جوامع جشن می‌گرفتند، این بار گزارش‌ها نشان می‌دهد که غول دیگری، وارد صحنه شده و جان مادران را تهدید می‌کند؛ غولی به نام چاقی.

به گزارش رویترز، در مطالعه‌ای که یک مؤسسه تحقیقات بهداشت مادران در این کشور انجام داده، معلوم شده که میزان مرگ و میز مادران طی سال‌های 2003 تا 2005، نسبت به فاصله سال‌های 1985 تا 1987، حدود 40 درصد افزایش داشته است.

به گفته این محققان، بررسی‌ها نشان داده که نیمی از موارد مرگ و میر مادران که طی سال‌های اخیر اتفاق افتاده، ناشی از اضافه‌وزن و چاقی آنها بوده است. در گزارش‌های موجود در پرونده‌های این موارد، علت مستقیم مرگ، بیماری‌های قلبی مادر، سقط جنین، تشکیل لخته خون، دیابت و عفونت عنوان شده است.

 البته برخی از مشکلات پنهان در نظام بهداشتی انگلستان هم می‌تواند بالا رفتن موارد مرگ و میر مادران را توجیه کند. چنان که هفته گذشته گزارش کمیسیون مراقبت‌های بهداشتی این کشور منتشر شد که در آن آمده بود؛ نزدیک به یک‌چهارم از مادران در هنگام لیبر (دردهای فعال زایمانی) در اتاق خود تنها می‌مانند که این موضوع در تضاد آشکار با دستورالعمل‌های قانونی است.

 مراقبت‌های خاص زمان تولد نوزاد، شامل کنترل وضعیت قلب جنین، کنترل فشارخون و نبض مادر، جایگزین کردن به موقع آب و الکترولیت‌های موردنیاز برای مادری که در هنگام زایمان خونریزی داشته است، بلافاصله بعد از زایمان، ماساژ به موقع رحمی برای مادر، برای جمع شدن رحم و بند آوردن خونریزی، همه و همه مراقبت‌های خاصی هستند که باید در زمان زایمان انجام شوند تا مادر و نوزاد سالم بمانند.

 این گزارش تحقیقاتی مشخص کرده است که بیش از 40 درصد از مرگ‌های مادران، با اقدامات صحیح، قابل پیشگیری است. شاید این همان 40 درصدی باشد که با شیوع چاقی در سال‌های اخیر، به میزان مرگ و میر مادران افزوده شده است.

اگر به یاد بیاوریم که تحقیقات اخیر، در دانشگاه هاروارد نشان داده، چاقی مادران می‌تواند باعث به دنیا آمدن نوزادی شود که در سال‌های بعد، احتمال چاق شدن او هم زیاد است، به اهمیت این مشکل، بیش از پیش پی خواهیم برد.

 در این صورت باید اقدامات مراقبتی را، خیلی پیشتر از زمان زایمان شروع کرد. حتی برخی کارشناسان عقیده دارند که بهتر است این اقدامات، یعنی اصلاح شیوه‌های غلط زندگی، به‌خصوص ورزش و رژیم غذایی سالم، خیلی پیشتر از باردار شدن خانم‌ها شروع شود. به اعتقاد آنان، تنظیم رژیم غذایی- طوری که هم مادر و جنین بتوانند کالری موردنیازشان را تامین کنند و هم وزن مادر کاهش پیدا کند- بسیار سخت است؛ گرچه ناممکن نیست.

 به همین علت، بهتر است خانم‌هایی که قصد باردار شدن دارند، هم به خاطر سلامت فرزندشان و هم به خاطر سلامت خودشان، مشاوره شوند و درصورتی که درجاتی از اضافه‌وزن دارند، حتما برای درمان به موقع آن اقدام کنند.

کد خبر 39251

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز