چهارشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: درحالی‌که واردات نفت خام چین به پایین‌ترین سطح امسال خود رسید، قیمت‌های نفت افت کرد. هرچند تاجران می‌گویند بازار به‌طور کلی همچنان به خوبی با کاهش عرضه به رهبری اوپک تقویت می‌شود.

مهر به نقل از رویترز نوشت: روز چهارشنبه 17 آبانماه درحالی‌که واردات نفت خام چین به پایین‌ترین سطح امسال خود رسید، قیمت‌های نفت افت کرد. هرچند تاجران می‌گویند بازار به‌طور کلی همچنان به خوبی با کاهش عرضه به رهبری اوپک تقویت می‌شود.

تاجران می‌گویند: از نزدیک بالا رفتن تنش‌ها در منطقه خاورمیانه، به‌ویژه بین رقیبان منطقه‌ای، ایران و عربستان سعودی، را تحت نظر گرفته‌اند.

در ساعت ۷:۱۰ دقیقه امروز به وقت جهانی (۱۰:۴۰ به وقت تهران) نفت خام برنت با ۳۶ سنت یا ۰.۶ درصد کاهش به قیمت ۶۳.۳۳ دلار برای هر بشکه رسید. این کاهش قیمت به دنبال آن رخ می‌دهد که برنت این هفته به رکورد بیش از ۲ ساله خود یعنی ۶۴.۶۵ دلار برای هر بشکه رسیده بود.

نفت خام وست تگزاس اينترميديت آمریکا (دابلیوتی‌آی) با ۳۰ سنت یا ۰.۵ درصد کاهش به قیمت ۵۶.۹۰ دلار برای هر بشکه رسید. دابلیوتی‌آی هم این هفته به رکورد ۵۷.۶۹ دلار برای هر بشکه رسید که بالاترین نرخ بیش از ۲ ساله این شاخص نفتی است.

داده‌های اداره کل کالای چین در روز چهارشنبه نشان داد که واردات نفت چین از رکورد روزانه ۹ میلیون بشکه در ماه سپتامبر با افتی شدید به تنها ۷.۳ میلیون بشکه در روز در ماه اکتبر رسید. این کمترین سطح از اکتبر ۲۰۱۶ است اما واردات نسبت به اکتبر ۲۰۱۶،  ۷.۸ درصد بیشتر بوده است.

لی یان تحلیل‌گر نفتی از گروه اطلاعاتی زیبو لانگژونگ می‌گوید: واردات کمتر نشان‌دهنده خرید کمتر پالایشگاه‌های مستقل است چراکه بیشتر آنها امسال سهمیه نفت خام خود را به پایان رسانده‌اند.

هرچند برای سال بعد احتمالا پالایشگاه‌های نفتی واردات خود را دوباره افزایش خواهند داد چراکه مقامات در روز چهارشنبه سهمیه واردات نفت آنها را نسبت به سال ۲۰۱۷ به میزان ۵۵ درصد افزایش دادند و آن را به رقم ۲.۸۵ میلیون بشکه در روز برای سال ۲۰۱۸ رساندند.

درکل بازارهای نفت به خوبی پشتیبانی شده‌اند که بیشتر آن به تلاش‌های مداوم اوپک و روسیه برای حفظ محدودیت در عرضه و تقویت قیمت‌ها باز می‌گردد.

موسسه تحقیقات برنستین در روز چهارشنبه اعلام کرد: علی‌رغم افزایش قیمت‌های اخیر نفت، هنوز شرکت‌های نفت شیل برای سرمایه‌گذاری در افزایش فعالیت‌های حفاری دور از ساحل رغبتی از خود نشان نداده‌اند.

کد خبر 387844

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha