همشهری آنلاین: کمتر از یک ساعت پس از اعلام استقلال یکجانبه کاتالونیا از سوی پارلمان این منطقه، مجلس سنای اسپانیا به درخواست ماریانا راخوی، نخست‌وزیر این کشور خودمختاری این منطقه را تعلیق کرد و به دولت مرکزی مادرید اجازه حکومت مستقیم بر منطقه کاتالونیا را اعطا کرد.

سنای اسپانیا خودمختاری کاتالونیا را لغو کرد

به گزار منابع خبري، اکنون انتظار می‌رود ماريانو راخوی جلسه کابینه خود را تشکیل دهد تا در مورد نخستین قدم‌ها در جهت اعمال حاکمیت بر کاتالونیا تصمیم بگیرد

لایحه اداره مستقیم امور کاتالونیا در واکنش به تصمیم دولت محلی این منطقه برای برگزاری همه‌پرسی استقلال و جدایی از اسپانیا تهیه و تصویب شده است.

دولت مرکزی براساس رای دادگاه قانون اساسی هشدار داده بود که اگر دولت محلی تصمیم به استقلال را لغو نکند، مرتکب اقدام غیرقانونی شده و دولت به منظور حفظ تمامیت ارضی و یکپارچگی ملی اصل ۱۵۵ قانون اساسی در مورد اداره مستقیم امور منطقه را به اجرا خواهد گذاشت.

گفته می‌شود که این قدم‌ها ممکن است برکناری مقام‌های دولت محلی کاتالونیا و نظارت مستقیم بر نیروی پلیس این منطقه خودمختار را شامل شود

حدود سه هفته پیش با وجود مخالفت دولت مرکزی اسپانیا و اعزام هزاران مأمور پلیس، همه‌پرسی استقلال در کاتالونیا برگزار شد که ۴۳ درصد واجدان شرایط در آن شرکت کردند و بیش از ۹۰ درصد رأی‌دهندگان به استقلال رأی دادند.

دادگاه قانون اساسی اسپانیا همه‌پرسی کاتالونیا را غیرقانونی اعلام کرده و دولت این کشور هم نتیجه آن را نپذیرفته است.

ماریانو راخوی، نخست وزیر اسپانیا در واکنش به تصمیم پارلمان کاتالونیا از اسپانیایی‌ها خواسته که آرامش خود را حفظ کنند. او وعده داده که حکومت قانون را به کاتالونیا را بازگرداند.

کارلس پوجدمون، رهبر دولت محلی کاتالونیا پیش از این گفته بود روند اعلام استقلال از اسپانیا را به تعویق می‌اندازد تا با مادرید مذاکره کند.

اما دولت مرکزی گفت که تا زمانی که نتیجه همه‌پرسی لغو نشود حاضر به مذاکره با مقام‌های دولت کاتالونیا نخواهد بود.

کد خبر 386382

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha