«زمانی شما گفته بودید که دستیاری نکرده‌اید و این برای من الگو شد و به همین دلیل من دستیار نشدم، چون دستیار تفکر ندارد و ته هنر دستیار بستن خیابان است و از یک دستیار، کارگردان خوب درنمی‌آید.

به‌همين دليل من اول فيلم كوتاه ساختم و بعد فيلم بلند سينمايي‌ام را كارگرداني كردم.» همين چند جمله پشت ميكروفن سعيد روستايي در جريان يك كارگاه آموزشي در سي‌وچهارمين دوره جشنواره فيلم كوتاه تهران كه خطاب به شهرام مكري گفته شد حالا بدل شده است به يك دعواي صنفي در سينماي ايران. نخستين واكنش بسيار تند را دانش اقباشاوي، كارگردان «تاج محل» و دستيار‌كارگردان فيلم‌هايي چون «به رنگ ارغوان» و «رستاخيز» خطاب به روستايي تدارك ديد.

او نوشت: «بدون فوت وقت‌، مي‌روم سر اصل مطلب و اصل مطلب هم اين است كه اصلا بعضي از مردم براي ساختن فيلم يا هر تصوير متحركي كه اسمش را فيلم مي‌گذارند، احتياج به بستن خيابان ندارند. يك حياط و 4‌تا عربده، مقاديري مواد‌مخدر به علاوه چند خواهر به همراه يك مادر معتاد‌شناس و مواد‌شناس كافي است تا بتوان ادعا كرد فيلمي ساخته شده است.

مهرباني، تشويق و جوانگرايي چند هيأت داوران هم براي اين ادعا كافي است كه من فيلمساز مهمي هستم و اصلا و اصولا كارگرداني را بلدم. اما همه اينها دليل نمي‌شود كه همه جهان ساكت بنشينند و به طرف يادآوري نكنند كه آقاپسر! از قضا اگر لطف بازيگران، فيلمبردار و تدوينگر شامل حالت شد و قصه لاغرت گرم شد و صاحب پايان‌بندي، به مهارت كارگرداني‌ات ربطي ندارد بلكه ربط مستقيم‌اش به همسايه‌هاست و ياري‌شان.» اقباشاوي البته در پايان بيانيه بلند‌بالايش ضربه مهلك آخر را هم بر سر روستايي فرود آورده و نوشته: «و اما درس آخر. مهم نيست كه چه‌كسي خيابان را مي‌بندد اصل اين است كه چه‌كسي پلان‌هاي تو را مي‌بندد. تو اول پلان‌بندي ياد بگير.»

بعد از اين نامه يك واكنش ديگر هم نسبت به حرف‌هاي روستايي كه خيلي‌ها معتقدند از روي دعواي صنفي يا غرض شخصي نبوده و اتفاقي به زبانش آمده از سوي مازيار ميري دست به‌دست شد. كارگردان سارا و آيدا نوشته: «دوستان محترم دستيار كارگردان كه به‌درستي نام شما را زين پس بايد ياور كارگردان ناميد، دوستان عزيزم زياد خرده نگيريد روزگار بدي شده است اما ما جايگاه شما را مي‌دانيم كه بايد بمانيم منتظرتان تا بياييد تا خيابان فكري و روحي فيلمسازي‌مان بسته نشود. شما همراه همه فيلم‌هاي مهم و تأثيرگذار سينما هستيد. آنچه شما در اين سال‌ها براي سينما انجام داده‌ايد با هيچ زباني حذف‌شدني نيست. كاش همه ما بعد از گرفتن مدال طلا چه بحق و چه به‌ناحق راه آمده و ياوران آن راه را فراموش نكنيم.»

کد خبر 386189

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha