همشهری‌آنلاین: رئیس جمهور امریکا با وجود انتشار گزارش سازمان‌های جاسوسی واطلاعاتی این کشور در باره غیرنظامی بودن برنامه هسته‌ای ایران همچنان ایرانیان را خطر ناک می‌داند

 جرج بوش معتقد است دانش هسته‌ای ایرانیان ممکن است خطرناک باشد
به گزارش واحد مرکزی خبر بوش در یک کنفرانس خبری در کاخ سفید گفت با وجود گزارش سازمانهای اطلاعاتی امریکا مبنی بر غیر نظامی بودن برنامه هسته‌ای ایران، جامعه بین‌المللی باید فشار خود را بر ایران ادامه بدهد چرا که ممکن است در اینده ایرانیان به فکر ساخت بمب هسته‌ای بیفتند.

به گزارش شبکه تلویزیونی سی ان ان، جورج بوش که در جمع خبرنگاران در کاخ سفید سخن می‌گفت با بیان این مطلب افزود: به نظر ما غنی سازی اورانیوم گام مهمی برای ساخت جنگ افزارهای هسته‌ای است. البته ما می‌دانیم که ایران درحال حاضربرنامه نظامی هسته‌ای ندارد اما باید توجه داشت که ایرانیان می‌توانند این فعالیتها را بار دیگر ازسر بگیرند و از دانش مربوط به ان استفاده کنند.

خبرنگاری از بوش پرسید در گزارش اخیر سازمان‌های اطلاعاتی امریکا تصریح شده است ایران برنامه ساخت جنگ افزارهای هسته‌ای ندارد، آیا شما همچنان بر این عقیده هستید که ایران می‌خواهد بمب هسته‌ای بسازد؟

رئیس جمهور امریکا که سعی می‌کرد کاملا محتاط صحبت کند گفت: البته بر اساس این گزارش ایرانیان برنامه نظامی هسته‌ای ندارند اما به نظر من این گزارش پیامی هشدار دهنده است وفرصتی برای ما فراهم اورده است تا حمایت جامعه بین‌المللی را جلب کنیم و به تلاشها برای جلب این حمایت جامعه بین‌المللی ادامه بدهیم تا بر ایرانیان فشار وارد شود تا انها برنامه خود را کاملا به حالت تعلیق دربیاورند.

خبرنگاری از بوش پرسید: گزارش سازمانهای اطلاعاتی در باره غیر نظامی بودن برنامه ایران ماهها قبل اماده بوده است اما شما همچنان از بمب اتمی ایران سخن می‌گفتید و جهانیان را از ایرانیان و جنگ سوم جهانی می‌ترساندید. چرا ؟

بوش در حالی که سعی می‌کرد خود را مسلط نشان دهد گفت من تنها یک هفته است که از این گزارش با خبر شده‌ام و قبل از ان از گزارش سازمانهای اطلاعاتی کشورمان خبر نداشتم.

در ادامه کنفرانس خبری بوش، خبرنگار دیگری پرسید: برخلاف تبلیغات امریکا سلاح‌های کشتار جمعی درعراق وجود نداشت و پیدا نشد، اکنون هم مشخص شده است که ایران برنامه هسته‌ای نظامی ندارد. ایا از اینکه امریکا اعتبار خود را در جامعه جهانی از دست می‌دهد احساس نگرانی نمی‌کنید.؟
بوش بدون اظهارنظر در باره بی‌اعتباری امریکا در افکار عمومی جهان گفت: در واقع می‌خواهم از دست اندرکاران دستگاههای اطلاعاتی خودمان به علت کار ارزشمندشان قدردانی کنم. در پی ناکامی اطلاعاتی در باره عراق به بازسازی و اصلاح دستگاه اطلاعاتی خود مبادرت کردیم چون نگرانی های فراوانی در باره براورد اطلاعات ملی وجود داشت و تلاش ما بر ان بود تا بتوانیم به اطلاعاتی که در اختیارمان قرار می‌گیرد اعتماد کنیم و گزارشی که اکنون در اختیار داریم کار اطلاعاتی اررزشمندی است که نتیجه اصلاحاتی است که در دستگاههای اطلاعاتی خود بعمل اوردیم.

واقعیت آن است که از سال 1979 تا کنون حضور چندانی در ایران نداشته‌ایم. به همین علت بود که از دست اندر کاران مسائل امنیتی خواستم که اطلاعات خود در باره ایران را در اختیار ما قرار دهند تا بدانیم که ایرانی‌ها چگونه می‌اندیشند و سرگرم چه کاری هستند. گزارشی که اکنون در اختیار داریم نتیجه اصلاحاتی است که بعمل امده و تلاش دستگاههای اطلاعات است.
در ادامه کنفرانس خبری امشب بوش در کاخ سفید خبرنگاری دیگری با اشاره به دروغ بودن حرفهای بوش و دیگر مقامات امریکایی در باره عراق افزود: وقتی نوبت به ایران رسید شما در ماه اکتبر از احتمال بروز جنگ سوم جهانی سخن به میان آوردید. ماه ها پیش از این سخنرانی، گزارش مربوط به فقدان فعالیت‌های هسته ای نظامی ایران در اختیار شما قرار گرفته بود آیا شما به دامن زدن به خطر ناشی از ایران متهم نخواهید شد و از این مسئله نگران نیستید که همچنان اعتبار امریکا را با خطر روبرو می کنید؟

جرج بوش درپاسخ به این پرسش گفت: قصد ندارم اظهارات خبرنگاری چون شما را بی‌اعتبار توصیف کنم اما باید بگویم که تنها هفته گذشته بود که گزارش جدیدی در باره برنامه هسته‌ای ایران در اختیارم قرار گرفت.

بوش افزود: در ماه اکتبر مک کانل رهبر جمهوری خواهان در سنا به من گفت: اطلاعات تازه‌ای در اختیار داریم اما نگفت چه اطلاعاتی.

وی گفت: ارزیابی این اطلاعات مدتی طول خواهد کشید.

بوش ادامه داد: به همین علت ارزیابی اطلاعات جدید تا هفته گذشته طول کشید و سپس در اختیار من قرار گرفت و اکنون محتوای بازنگری در گزارش اطلاعاتی مربوط به برنامه هسته‌ای ایران منتشر شده است.

وی افزود: در باره قسمت دوم پرسش شما یعنی نگرانی از به خطر افتادن اعتبار امریکا باید بگویم ایران خطرناک بود و هنوز هم خطرناک است و این کشور خطر ناک باقی خواهد ماند چرا که دانش هسته‌ای دارد.
رئیس جمهور امریکا در ادامه کنفرانس خبری امشب که شبکه الجزیره رفتار بوش را در آن سرگردان وسر در گم ارزیابی کرده است افزود: بهترین راه برای حصول اطمینان از صلح جهانی این است که جامعه بین‌المللی با همکاری یکدیگر به ایرانیان فشار بیاورند.

وی ادامه داد به یاد دارم که گفتیم حاضریم در تسهیلات لازم را برای عضویت ایران در سازمان تجارت جهانی فراهم آوریم و بعضی قطعات یدکی هواپیما را هم به آنها بدهیم . اما در ایران انتخابات برگزار شد و ایران به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد ایران غنی سازی اورانیوم را از سر خواهد گرفت و همین امر سبب شد تا در وضع کنونی قرار بگیریم.

بوش گفت: من هنوز هم قویا اعتقاد دارم که ایران یک خطر است.

جرج بوش افزود: با انتشار گزارش شورای اطلاعات ملی امریکا هیچ چیز تغییر نکرده است. این گزارش قرار نیست بگوید که همه چیز خوب است و ما باید به نگرانی‌ها پایان دهیم بلکه قضیه برعکس است.

رئیس جمهور امریکا افزود: به اعتقاد من گزارش شورای اطلاعات ملی امریکا نشان می‌دهد که لازم است ایران به عنوان تهدیدی برای صلح جدی گرفته شود، عقیده من تغییر نکرده است، من همانطوری که گفته‌ام اگر قرار است جلوی یک وضع واقعا مشکل ساز در خاورمیانه گرفته شود اکنون زمان آن است که به همکاری با یکدیگر ادامه دهیم.

بوش تصریح کرد: ایرانی‌ها مشکل‌ترین جنبه تولید یک برنامه تسلیحات هسته‌ای را انجام دادند که می‌توان گفت بلندترین چوب برای برافراشتن یک چادر به حساب می‌آید این بخش مشکل همان غنی سازی اورانیوم است.

رئیس جمهور امریکا بدون اشاره به گزارش اژانس‌های اطلاعاتی امریکا مبنی بر غیر نظامی بودن برنامه هسته‌ای ایران گفت : خطر این است که همزمان با انکه ایرانی ها می توانند غنی سازی کنند آن را به شکل یک برنامه غیرنظامی نشان می دهند

آنها مدعی هستند که برنامه غیرنظامی دارند و آنگاه دانش را به یک برنامه مخفی نظامی منتقل می‌کنند دراین صورت خطر این خواهد بود که در اینده به نقطه‌ای می‌رسیم که در ان ایرانیان با یک سلاح ظاهر می‌شوند.

خبرنگاری ازبوش پرسید: شما چگونه و با چه منطقی می‌گوئید که با انتشار گزارش شورای اطلاعات ملی امریکا هیچ چیزی تغییر نکرده است؟ البته ممکن است که برداشت و نظر شما وکاخ سفید این گونه باشد اما بقیه کشورها و مردم جهان نظرشان این است که برنامه تسلیحات هسته‌ای ایران وجود خارجی ندارد. شما در سال 2005 ارزیابی داشتید که ایران مصمم به تولید سلاح هسته‌ای است و اکنون خلاف آن مشخص می‌شود چگونه ممکن است شما فکر کنید که بقیه در جهان همچنان از شما و این حرفها حمایت کنند؟

بوش بدون توجه به سوال خبرنگار حرفهای قبلی خود را تکرار کرد و گفت: بسیاری در جهان درک می‌کنند که اگر ایران سلاح هسته‌ای بسازد آنگاه جهان مکان خیلی خطرناکی خواهد شد و نکته دوم این است که بسیاری در جهان هستند که می‌گویند این فشارهای امریکاست که باعث شد تا ایرانی ها نظر و عقیده خود را در باره استفاده از فناوری هسته‌ای تغییر دهند.

بوش گفت ما تلفنی با همپیمانان خود در ارتباط هستیم، کاندولیزا رایس وزیر امور خارجه امریکا مشغول گفتگوهای تلفنی است همه ما مشغول گفتگوهای تلفنی هستیم و در تماس با شرکای خود هستیم و گزارش اخیر نشان می‌هد که چگونه یک رویکرد چماق و هویج می‌تواند کارایی داشته باشد. من از واکنش ها و سخنانی که از پایتخت های کشورهای جهان دریافت کردیم قدردانی می‌کنم.
یک مسئله قطعی این است که گزارش شورای اطلاعات ملی امریکا نشان می هد که چگونه یک رویکرد چماق و هویج می تواند کارایی داشته باشد .
این خبر، خبری امیدوار کننده برای افرادی است که معتقدند ما باید از یک سو فشار وارد و از دیگر سو برای ایرانی ها راهی به جلو فراهم کنیم. این راهبرد تا زمانی که احمدی‌نژاد روی کارامد کارایی داشت. امیدواری ما این است که انها (ایرانی ها )دیپلماسی را به مسیر اصلی خود بازگردانند.
به گزارش شبکه تلویزیونی سی ان ان ؛در ادامه کنفرانس خبری رئیس جمهور امریکا، خبرنگاری از بوش پرسید چرا شما به این اطلاعات درحالی که با اطلاعات سال 2005 متفاوت است باید اطمینان داشته باشید؟
بوش در پاسخ گفت: بدون انکه بخواهم به منابع اطلاعاتی و شیوه‌های جمع اوری انها بپردازم باید بگویم اعتقاد من این است که جامعه اطلاعاتی امریکا کشف بسیار بزرگی داشته است.
انها این کشف را تحلیل کرده‌اند و اکنون هم بخشی از سیاست دولت ما است.
خبرنگاری دیگر از بوش پرسید: در کنفرانس اناپولیس شما از نفوذ خود استفاده کردید تا عربستان سعودی در این کنفرانس حضور داشته باشد سئوالی که اکنون مطرح می‌شود این است که ایا شما از نفوذ خود باز هم استفاده خواهید کرد تا درباره پرونده تجاوز در عربستان سعودی کاری انجام دهید،پرونده‌ای که توجه بین‌المللی زیادی را به خود جلب کرده است دراین پرونده یک زن نوزده ساله سعودی به وسیله یک باند تبهکار هفت نفره مورد تجاوز قرار گرفت اما دادگاهی دراین کشور این زن را به دویست ضربه شلاق محکوم کرد. شما در روزهای گذشته تلفنی با ملک عبدالله پادشاه عربستان گفتگو کردید ایا دراین گفتگوها درباره پرونده این زن به وی فشار وارد کردید؟
بوش در پاسخ گفت ..اولین فکر و تصور من این است که این اتفاق اگر برای دختر من رخ می‌داد واکنش من چگونه می‌بود؟ اگر این اتفاق درباره دختر من رخ می‌داد خیلی احساساتی می‌شدم از کسانی که این جرم را مرتکب شده بودند خشمگین می‌شدم و از دولتی که از قربانی حمایت نکرد خشمگین می‌شدم. دیدگاه ما درباره این پرونده از طریق دینا پرینو؛ سخنگوی کاخ سفید ؛بیان شد. من با ملک عبدالله درباره صلح خاورمیانه گفتگو کردم یادم نمی‌اید که درباره این مسئله با وی صحبت کرده باشم.
خبرنگار پرسید ..شما چرا دراین سطح از گفتگو این مسئله را با ملک عبدالله مطرح نکردید ایا این مسئله برای شما مهم نبود؟
بوش گفت: شما موضع ما را به خوبی می‌دانید که ما نیز ان را اعلام کردیم.
یک خبرنگار دیگر درباره اقتصاد از بوش سئوال کرد و گفت: نشانه‌هایی زیادی وجود دارند که مردم به طور فزاینده درباره وضع اقتصاد و چشم انداز ان در سال‌های اینده نگران هستند،دولت شما در نظر دارد که طرحی ارائه کند تا براساس ان به مردم در پرداخت وام‌های رهنی کمک شود، سئوال من این است که ایا شما فراتر از این مسئله هم مسائلی را در نظر دارید؟
بوش گفت: ابتدا می‌خواهم درباره ابتکار عمل پالسون، جکسون سخن بگویم انها با وام دهندگان، افراد در بخش صنعت خدمات و سرمایه گذاران کار می کنند تا به یک طرحی برسند که به واجدان شرایط خرید مسکن اجازه دهد اسانتر بتوانند خانه های خود را همچنان حفظ کنند.
پایه‌های اقتصاد خوب هستند تورم پائین است اشتغالزایی خوب است نرخ بهره پائین است بهره وری خوب است صادرات افزایش دارند این ها همه نشان می دهند که اقتصاد قوی است .
بوش گفت: ما درحال پرداختن به موضوعات جاری هستیم در حال حاضر مالکیت مسکن موضوع جاری ما است .بسیاری می گویند که اقتصاد ما رو به کندی است. پالسون که وزیر خزانه‌داری است با یک "صندوق تضمین مجدد اعتبار "که یک بخش خصوصی است کار کرده است. ما مکررا از کنگره درخواست کردیم که تدابیری را به تصویب برساند که اقتصاد را قوی نگهدارد. زمانی که ما به افتتاح کردن بازارها اقدام می کنیم این مسئله خود تاثیر روانی دارد و به کشور کمک می کند. زمانی که کشور شاهد ان است که ما همچنان به افتتاح کردن بازارها جهت کالاها و خدمات ادامه می دهیم اطمینان حاصل می‌کند.
رئیس جمهور امریکا ادامه داد: من مهم ترین کاری که می خواهم انجام دهم این است که اطمینان حاصل کنم کنگره مالیات ها را افزایش ندهد به خصوص در زمانی که احتمال دارد اقتصاد امریکا کند شود. من خوش بین هستم هرچند درک می کنم که موضوعات جدی وجود دارند.مشکل اعتبارات دربخش مسکن و وصنعت مسکن سازی از این جمله هستند. من نگران این مسئله هستم که ممکن است افرادی باشند که نتواند در خانه خود همچنان بمانند(خانه خود را حفظ کنند).
به گزارش شبکه تلویزیونی سی ان ان، در ادامه این کنفرانس خبری خبرنگاری دیگر بازهم به مقوله اقتصاد در امریکا اشاره کرد.
بوش در پاسخ به این خبرنگار گفت: بخش وام مسکن در امریکا گذشته‌ای پیچیده دارد. ما درک می‌کنیم که در روزهای قدیم افراد به بانکها مراجعه می کردند و وام مسکن می‌گرفتند و اگر مشکلی وجود داشت بازهم به بانک می رفتند و مجددا درباره ان مذاکره می کردند اما امروز کارها به صورت بورس است و شخص دیگری مالک وام است وبانک اصلی دیگر مالک ان نیست ازاین رو باید بگویم که پالسون وزیر خزانه داری امروز بایک صنعت پیچیده تر ازگذشته روبرو است.
در ادامه خبرنگاری از بوش پرسید: پیمان منع گسترش تسلیحات هسته‌ای (ان پی تی) منع نمی‌کند که کشوری مثل ایران دانش غنی سازی اورانیوم را داشته باشد ایا شما دراین پرونده (ایران) یک معیار دیگری را مد نظر قرار داده‌اید که براساس ان ایران با یک تکلیفی متفاوت با تکلیف بین‌المللی روبرو باشد؟ این مسئله تلاش ها برای حفظ فشارها به خصوص در بخش تحریم را با مشکل روبرو خواهد کرد، نظرشما دراین باره چیست؟
بوش گفت ..مشکلی که جهان درباره ایران شاهد ان بوده است این است که انها برنامه خود را مخفی کردند این ان چیزی است که گزارش سازمان براوردهای اطلاعات ملی امریکا می‌گوید. توافقنامه ای که ایران در سال 1968 امضا کرد در ان شفافیت کامل و اشکار بودن مد نظر قرار گرفته است . رژیمی که در نظر گرفته شد براین اساس نبود که برنامه مخفی تسلیحات هسته‌ای در ان وجود داشته باشد. این مسئله دلیلی است که براساس ان جامعه جهانی همچنان به همکاری با یکدیگر ادامه دهد.  کسی که برنامه خود را یکبار مخفی کند ممکن است که باردیگر ان را مخفی کند.
اگر کسی توافقنامه امضا شده را نادیده گرفت باز هم ممکن است ان را نادیده بگیرد.  بخش اعظمی از جهان درک می کند که "ایران دارای یک سلاح هسته‌ای"خطری جدی برای صلح خواهد بود ازاین رو اکنون زمان همکاری با یکدیگراست تا انها (ایرانی‌ها) را متقاعد کنیم که برنامه خود را به حال تعلیق دراورند.
بوش افزود:  ممکن است عده ای بگویند که ایا شما اصلا با ایران گفتگو کردید؟  شما (خبرنگاران) افراد کهنه کاری هستید و مدتی است که رویدادهای دولت ما را دنبال کرده‌اید شاید به یاد داشته باشید که من مکررا گفته‌ام که ما با یورو - سه (تروئیکای اروپا) دور میز مذاکرات خواهیم نشست البته درصورتی که ایران به شیوه ای قابل راستی ازمایی برنامه خود را به حال تعلیق دراورد. این پیشنهاد همچنان پابرجا است انچه که تغییر کرده است تغییر رهبری در ایران است. ما یک مسیر دیپلماتیک را داشتیم که حرکت می کرد و احمدی نژاد امد و لحن متفاوتی را گرفت. مردم ایران باید درک کنند که لحن و اقدام دولتشان تنها درحال منزوی کردن انان است برای ایران راهی بهتر رو به جلو وجود دارد؛ راهی که بهتر از منزوی شدن در جهان باشد .
اقتصاد آنان (ایرانی‌ها) می‌تواند قویتر باشد اما رهبری انها باید درک کند که نافرمانی و مخفی کردن برنامه ها و نادیده گرفتن اژانس بین‌المللی انرژی اتمی راه رو به جلو نیست. امیدواری من این است که رژیم ایران نگاهی به سیاستهای خود داشته باشد و سیاستهای خود را تغییر دهد و برگردد به مسیری که ما قبل از انتخاب شدن احمدی نژاد در ان قرار داشتیم در ان زمان دوره ای امیدوار کننده بود انها برنامه خود را به حال تعلیق دراورده و دور میز (مذاکره) بودند.
بوش افزود امریکا رویکرد مثبتی از خود نشان داده بود تا انها را متقاعد کند که راه بهتری رو به جلو وجود دارد امیدوارم که ما به ان روزها برگردیم.
در ادامه برت بر خبرنگار شبکه تلویزیونی فاکس نیوز از بوش پرسید من می‌خواهم یک مسئله را روشن کنید. ایا شما می‌گوئید که گزارش سازمان براوردهای اطلاعات ملی امریکا منجر به تغییر در سیاست امریکا در قبال ایران یا تغییر در تمرکز امریکا نخواهد شد؟
بوش گفت: من قبل از انتشار این گزارش معتقد بودم که ایران خطرناک است و بعد از انتشار ان هم چنین اعتقادی دارم .
به گزارش شبکه تلویزیونی سی ان ان، در ادامه این کنفرانس خبری بوش گفت: اعتقاد من این است که اکنون زمان ان است که جهان کار سخت ضروری را انجام دهد تا ایرانی‌ها را متقاعد کند که راه بهتری رو به جلو وجود دارد. من می‌گویم که این کار سخت است اکنون علت سخت بودن این کار را برای شما توضیح می‌دهم .
وی ادامه داد: دلیل اول این است که بسیاری از شرکت‌ها از این می‌ترسند که سهم خود را از بازار ایران از دست بدهند، شرکت‌های دیگری هستند که دولتی هستند. همچنین مسئله دیگر رفع نگرانی شرکتهای خصوصی و متقاعد کردن انها در قبال این مسئله است که منافع جمعی ما ایجاب می کند که رژیم ایران را به شیوه اقتصادی تحت فشار قرار دهیم. یکی از کارهای ما متقاعد کردن همتایان خود بوده است که ضرورت دارد تا ان ها افراد بخش خصوصی را متقاعد کنند که به نفع انها و صلح است که تلاش مشترکی صورت گیرد تا ایرانی‌ها به تغییر مسیر خود متقاعد شوند. از این رو باید گفت سیاست‌های ما همچنان همان سیاستهای قبلی است. من خطر را مشاهده می‌کنم و بسیاری در جهان هم این خطر را مشاهده می‌کنند. این گزارش به معنای ان نیست که همه اسایش پیدا و (مسئله) را رها کنند ، این گزارش نشان می‌دهد انچه را که در گذشته اتفاق افتاد می‌تواند تکرار شود و سیاست‌هایی که استفاده شد باعث شد که رژیم ایران برنامه‌های خود را متوقف کند. بوش گفت این سیاستها کارامد هستند پس بیائید این سیاستها را ادامه دهیم و بایکدیگر همکاری داشته باشیم.
در ادامه باز هم خبرنگار فاکس نیوز از بوش پرسید: نتیجه همه پرسی در ونزوئلا که شکست بزرگی برای هوگوچاوز بود رهبری که مکررا شما را شیطان خطاب کرد. هوگوچاوز قبل از همه پرسی گفته بود که هرکس رای منفی بدهد برای جرج بوش رای می‌دهد. دشمن واقعی ما امپراطوری امریکا است ما در روز یک شنبه دوم دسامبر ضربه محکمی به بوش وارد خواهیم کرد. واکنش شما به پیروزی مخالفان چاوز (در همه پرسی) چیست؟
بوش گفت: مردم ونزوئلا حکومت تک نفره را رد کردند، انان به دمکراسی رای دادند. امریکا می‌تواند در امریکای جنوبی تغییر ایجاد کند به خصوص درباره ونزوئلا . کنگره امریکا می تواند توافقنامه تجارت ازاد با کلمبیا را تصویب کند. شاید برخی بگویندکه این مسئله چگونه تغییر ایجاد خواهد کرد؟ بزرگترین نگرانی درباره ثبات در امریکای جنوبی رهبر ونزوئلا نیست بلکه بزرگترین ترس و نگرانی این است که کنگره امریکا توافقنامه تجارت ازاد با کلمبیا را رد کند اگر این توافقنامه در کنگره رد شود توهینی به یک دوست خواهد بود و پیامی متناقض برای کشوری خواهد فرستاد که رهبری بسیار قوی دارد (کلمبیا) و برای برخورد با مشکلات جدی سخت کار کرده است. یکی ازاین مشکلات باند تبهکاران مسلح است که بسیار بی‌رحم هستند و ادم ربایی می‌کنند تا به اهداف سیاسی خود برسند.
بوش افزود: در ونزوئلا انچه که اتفاق افتاد رای دادن به دمکراسی بود رایی که بسیار قوی بود .
سیاست امریکا می‌تواند به ترویج دمکراسیها و ثبات کمک کند اگر کنگره توافقنامه تجارت ازاد با کلمبیا را تصویب نکند انگاه لحظه ای بی ثبات کننده خواهد بود .
خبرنگار دیگری پرسید: شما امروز صبح با رئیس جمهور روسیه (پوتین) گفتگو کردید ایا شما از پوتین خواستید که مسئله فروش اورانیوم برای نیروگاه بوشهر را به پیش نبرد و ادامه ندهد؟
بوش گفت: من نمی‌خواهم جزئیات گفتگو با هر رئیس کشوری را به شما بگویم چون در این صورت دفعه بعدی گفتگوی تلفنی با ان رئیس کشورگفتگویی کوتاه خواهد بود اما می‌خواهم درباره موضوعات ان گفتگو صحبت کنم. ما در گفتگوی خود مدت زیادی به مسئله ایران پرداختیم یکی از تصمیمات جالب تاکتیکی که روسیه با حمایت امریکا اتخاذ کرد این بود که ایران حق دارد که برنامه انرژی هسته‌ای صلح امیز داشته باشد اما انها (حق) ندارند که قادر باشند که اورانیوم را غنی کنند علت این مسئله هم این است که انها (ایرانی‌ها) یک برنامه تسلیحاتی مخفی داشتند که ان را اعلام نکردند و هنوز هم اعلام نکردند. ما درک می‌کنیم که اگر انها بخواهند یک برنامه تسلیحات هسته‌ای را تولید کنند خطری واقعی خواهد بود. روس ها گفتند که ایا شما از این ایده ما حمایت می‌کنید؟چون از انجایی که شما درقبال چرخه سوخت اطمینان ندارید ما سوخت را ارائه می‌دهیم و سوخت مصرف شده را هم جمع اوری می‌کنیم من علنا می‌گویم که ما این مسئله را بحث کردیم .  من با وی (پوتین )درباره محتوی براورد اطلاعات ملی امریکا بحث کردم و گفتم که منظور این گزارش چه بود.
رئیس جمهور امریکا افزود: ما دراین باره صحبت کردیم که چگونه همکاری ما کارامد بود. ما درباره تلاش‌های جاری درباره برای قطعنامه دیگری در شورای امنیت سازمان ملل متحد درصورتی که رژیم ایران تعلیق نکند، بحث کردیم.
خبرنگار پرسید ایا در گفتگو با پوتین موضوع انتخابات روسیه هم مطرح شد؟
بوش گفت: بله ما درباره انتخابات نگرانی خود را اعلام کردیم .
خبرنگاری نظر بوش را درباره رقابتهای انتخاباتی در امریکا و لحن رقابتهای انتخاباتی در نزد جمهوری خواهان جویا شد.
بوش گفت: رقابتهای انتخاباتی در هر دو بخش شدید است از این رو نگاه کردن به این انتخابات چه در بخش دمکراتها و چه در بخش جمهوریخواهان جالب خواهد بود.
به گزارش شبکه تلویزیونی سی ان ان، در ادامه این کنفرانس خبری خبرنگاری از بوش درباره رابطه شخصی وی با سران دمکرات کنگره و تاثیرمنفی ان بر تصویب برخی قوانین مورد نظر بوش سئوال کرد بوش گفت ..من با سران دمکرات کنگره رابطه خوبی دارم ، من شب گذشته با نانسی پلوسی صحبت کردم، دمکراتهای کنگره در مجلس نمایندگان و مجلس سنا لازم است که اختلافهای خود را قبل از انکه به کاخ سفید بیایند حل کنند ،تصور کنید که درباره یک موضوع مهم دمکراتهای مجلس نمایندگان یک نظر دارند و دمکراتهای سنا نظری دیگر دارند. دمکراتهای کنگره باید یکصدا باشند تا به توافق برسند باید یک موضع داشته باشند .  من همیشه تلاش کرده ام که به تمام طرفها احترام بگذارم .
بوش افزود: یکی از اصولی که من روی ان ایستاده‌ام این است که اطمینان حاصل کنم که نظامیان ما بودجه دریافت می‌کنند ما مردان و زنانی را در نبرد داریم که جان خود را برای امریکا به خطر می اندازند و این کنگره هنوز بودجه انها را تامین نکرده است درحالی که لازم است این کار را انجام دهد بدون انکه به نظامیان ما بگوید که چگونه باید بجنگند. تعیین تاریخ های شخصی برای عقب نشینی غیرقابل پذیرش هستند به خصوص با در نظر گرفتن این مسئله که راهبرد ما در عراق کارایی دارد.
بوش افزود: به نظرمن این کنگره باید به فرماندهان نظامی و نظامیان ماتبریک بگوید یک راه برای ارسال این پیام تبریک به انان این است که بودجه لازم را در اختیار انان قرار دهیم .
رئیس جمهور امریکا در ادامه گفت: من گفته‌ام که ایران خطرناک است و گزارش سازمان براوردهای اطلاعات ملی تغییر در ایده و نظرمن درباره خطر ایران برای جهان ایجاد نمی‌کند بلکه برعکس من ازاین گزارش به عنوان فرصتی برای جلب حمایت همکاران و همپیمانان خود نگاه می‌کنم .
این گزارش نشان می‌دهد که راهبرد بکار گرفته شده ما در گذشته،کارایی دارد و همین دلیلی برای ادامه این راهبرد در اینده است چون اگر ایران بایک سلاح هسته‌ای ظاهرشود انگاه جهان دراینده خواهد پرسید که در سال 2007  چه اتفاقی برای انها (امریکا و همپیمانانش ) افتاد؟ چرا انها نتوانستند خطر قریب الوقوع را مشاهده کنند؟ چه چیزی باعث شد تا انها نتوانند درک کنند که کشوری که یک زمانی برنامه تسلیحاتی داشت می‌تواند این برنامه تسلیحاتی را باردیگر تشکیل دهد؟ چگونه انها نتوانستند ببینند و درک کنند که گام مهم نخست در تولید یک سلاح ظرفیت غنی سازی اورانیوم است؟ چگونه انها ندانستند که این ظرفیت دانش غنی‌سازی می‌تواند به برنامه مخفی منتقل شود؟ این مسئله در زمان ریاست جمهوری من رخ نخواهد داد. من موضوعات را درک می‌کنم خیلی واضح مشکلات را می‌بینم و می‌خواهم از براورد اطلاعات ملی استفاده کنم و همچنان حمایت جامعه بین‌المللی را برای صلح جلب کنم

کد خبر 38338

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز