گروه سیاسی: پس از انتشار گزارش آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا درباره برنامه هسته‌ای ایران، رسانه‌های آمریکایی و محافل سیاسی این کشور همچنان از مشکلات دولتمردان کاخ‌سفید برای غلبه بر آثار انتشار این گزارش سخن می‌گویند و در مسیر ارائه راه‌حل برای خروج کاخ‌سفید از شرایط کنونی گام برمی‌دارند.

هفته‌نامه ساندی‌تایمز با اشاره به اعتراف سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا به صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران نوشت: این گزارش سبب اختلاف دولتمردان آمریکایی شده و دیگر نمی‌توان جامعه جهانی را برای افزایش فشار بر ایران متقاعد کرد.

به گزارش مهر، این نشریه با بیان اینکه بوش اکنون اعتبار خود را نزد جهانیان از دست داده است، تصریح کرد که دیک چنی - معاون رئیس‌جمهوری آمریکا - پیش از انتشار گزارش مذکور خواستار جلوگیری از این اقدام شده بود، اما با این وجود انتشار خلاصه گزارش که احتمال حمله به ایران را به حداقل رسانده و با توجه به متن آن، دیگر نمی‌توان جامعه جهانی را برای افزایش فشارها بر تهران متقاعد کرد، بنابراین فرصتی مناسب برای آمریکا پیش آمده تا به‌دنبال مذاکره مستقیم با ایران باشد.

هفته‌نامه فارین افیرز هم در تحلیلی با اشاره به اینکه ایران بزرگترین کشور خلیج‌فارس است، تعامل با ایران را بهترین گزینه پیش‌روی واشنگتن در برابر تهران دانست.

در این مطلب آمده است: تعامل با ایران که قدرت آن در منطقه نیز رو به افزایش است، بهترین راه برای برقراری ثبات در عراق، تسکین هم‌پیمانان عرب آمریکا، کمک به روند صلح خاورمیانه و حتی ایجاد یک مسیر جدید برای مذاکرات درباره برنامه هسته‌ای ایران است و از آنجایی که در این رویکرد، همه بازیگران شرکت می‌کنند، پایدارترین راهبرد با کمترین زحمت برای آمریکا در خاورمیانه به‌شمار می‌رود.

همچنین به گزارش ایرنا، تحلیلگران شورای روابط خارجی آمریکا نیز بر این باورند که گزارش اطلاعاتی آمریکا احتمال جنگ علیه ایران را به‌طور کلی از بین برده است.

دفاع از گزارش

این در حالی است که پس از انتقاد برخی مقامات آمریکایی از  جمله جان بولتون - نماینده‌ پیشین آمریکا در سازمان ملل - از محتوای گزارش تخمین اطلاعات ملی آمریکا، دونالد کر - معاون اول رئیس سازمان اطلاعات ملی آمریکا - با صدور بیانیه‌ای کتبی گفت: وظیفه جامعه اطلاعاتی ارائه واقعیات است و ما از کار تحلیلی و نتایج تحلیل در این ارزیابی مطمئن هستیم.

اسرائیل به‌دنبال نقض گزارش

در همین حال به گزارش واحد مرکزی خبر، روزنامه السیاسه نوشت: رژیم صهیونیستی برای اثبات ادعاهایش مبنی بر نظامی‌بودن برنامه هسته‌ای ایران تصمیم دارد پرونده‌ای درباره فعالیت‌های ایران ارائه دهد.

این روزنامه چاپ کویت خاطرنشان کرد در پی درخواست اسرائیل از آمریکا مبنی بر ارائه برخی اطلاعات درباره برنامه هسته‌ای ایران به واشنگتن که با گزارش اخیر دستگاه اطلاعاتی آمریکا در تناقض است، جورج بوش به مایکل مولن- رئیس ستاد نیروهای مسلح آمریکا - دستور داد به تل‌آویو برود.

کد خبر 38734

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز