مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۵
۰ نفر

۲۷ کیلومتر از خط ۸ متروی تهران که موجب اتصال پایتخت به فرودگاه بین‌المللی امام خمینی می‌شود با حضور رئیس قوه مقننه، شهردار و رئیس شورای شهر تهران و جمعی از مدیران شهری و کشوری افتتاح شد تا پرونده ساخت متروی تهران با توجه به خطوط طراحی شده فعلی به پایان برسد.

مترو

علي لاريجاني كه به همراه محمدباقر قاليباف از ايستگاه شهرآفتاب تا فرودگاه امام خميني را با قطار شهري طي كرد، اظهار داشت: استانداردهاي لازم در ساخت خط8 متروي تهران رعايت شده است. اين در حالي است كه در يكي دو روز اخير برخي مسئولان سعي مي‌كردند از افتتاح اين خط جلوگيري كنند.

شهردار تهران نيز در مراسم روز گذشته از افتتاح باغ پرندگان و پايانه شرق در آينده نزديك خبر داد. به گفته محمدباقر قاليباف همچنين مترو به پايانه شرق متصل خواهد شد. از سوي ديگر فاز دوم باغ پرندگان نيز با وسعت تقريبي 7هكتار فضاي مسقف تا پايان مردادماه به بهره‌برداري مي‌رسد.

رئيس قوه مقننه در سخنراني مراسم افتتاحيه خط 8متروي تهران با بيان اينكه براي من افتخاري است كه امروز در افتتاح اين پروژه مهم مشاركت داشته باشم، گفت: انصافا تيمي كه در شهرداري تهران در حال كار و زحمت هستند، روحيه تلاشگري فوق‌العاده‌اي دارند و زحمت بسياري براي آباداني اين شهر مي‌كشند.

علي لاريجاني درخصوص برخي انتقادات از شهرداري تهران و تحويل تهران به‌عنوان شهري سوخته نيز اظهار داشت: كارهاي ملي مهم را نبايد غبارآلود كرد ضمن اينكه مسئولان شهري توضيح داده‌اند كه اين كار با چه مشقتي و با هنر و مديريت توانمند ايراني به نتيجه رسيده است. به گفته رئيس مجلس شوراي اسلامي اين كار بسيار ارزشمندي است كه توسط شهرداري تهران و قرارگاه سازندگي خاتم‌الانبيا به موقع به انجام رسيده است. رئيس مجلس شوراي اسلامي خطاب به شهردار تهران تأكيد كرد:

آقاي قاليباف نبايد از حرف‌هايي كه پشت اين قضايا گفته مي‌شود دلخور باشند چون براي خدا و ملت كار كرده‌اند و برخي نفهميده و نسنجيده حرف مي‌زنند. تعبير شهر سوخته تعبير گزافي است و بايد از زحمتكشان تقدير كرد. مديريت شهري بايد بداند خدماتش ديده مي‌شود و حتما توصيه مي‌كنيم جريانات و رسانه‌ها رعايت حال زحمتكشان را بكنند.

علي لاريجاني در ادامه با اشاره به اهميت حمل‌ونقل ريلي و لزوم توجه به آن در كشور گفت: سالانه 16هزار كشته و هزينه‌هاي بسيار در تصادفات خودرويي داريم. از همين رو در برنامه ششم توسعه يكي از اولويت‌هاي مهم را توجه به حمل‌ونقل ريلي قرار داده‌ايم. اما توجه كنيد كه مشكل اصلي دولت بي‌پولي است و بايد روي بودجه جاري ترمز جدي صورت گيرد. وي در ادامه تأكيد كرد: دولت بايد به‌طور صريح درباره اقتصاد با مردم صحبت كند. امروز 600هزار ميليارد تومان پروژه عمراني در كشور كلنگ زده شده كه منبعي براي تكميل آنها نداريم و بايد به بخش خصوصي واگذار شوند. رئيس مجلس خاطرنشان كرد: براي رفع چالش كشور به قيام ملي نياز داريم و نبايد سايه مسائل سياسي باعث غبارآلود شدن فضا و ديده نشدن رجالي شود كه مي‌توانند براي كشور مفيد باشند.

محمدباقر قاليباف نيز در مراسم سخنراني افتتاح خط 8متروي تهران گفت: يكي از سياست‌هاي درست مديريت نقدينگي كشور به سمت اشتغال و توسعه در مسائلي مانند خط 8متروي تهران اجرا شده است.

شهردار تهران در مراسم افتتاح خط 8 متروي تهران تأكيد كرد: روزي مبارزه كرديم تا شهرداري‌هاي كشور بانكي براي خود داشته باشند و امروز همين بانك شهر براي پايتخت مفيد واقع شده است. وي در ادامه اظهار داشت: به‌خودم خطاب مي‌كنم تا همه كساني كه فرصت‌هاي خدمت‌رساني را در اختيار دارند، بشنوند كه اگر ذره‌اي در حل مشكل مردم غفلت كنيم، نه اجر دنيوي خواهيم داشت و نه اجر اخروي. خدمت به مردم را بايد به همه‌‌چيز ترجيح دهيم.

شهردار تهران در ادامه با اشاره به برخي اظهارنظرهاي رسانه‌اي درباره تحويل شهر سوخته گفت: بعد از افتتاح بزرگراه شهيد همداني گفتند آماده‌ايم شهر سوخته را تحويل بگيريم و بعد از افتتاح پروژه‌ها، تهران را آواربرداري كنيم. به گفته قاليباف مردم صبح تا شب در شهر راه مي‌روند و مي‌بينند. در سال 84تهران در مجموع يك ونيم خط مترو داشت اما امروز كه وارد مترو مي‌شويم بايد حواس‌مان باشد كه از تقاطع‌ها و ايستگاه‌هايي كه براي جابه‌جايي استفاده مي‌كنيم، عقب نيفتيم.

شهردار تهران همچنين تأكيد كرد: حالا مي‌شنويم شهردار مترو نساخته، اين يعني چه؟ تا ديروز مي‌گفتند اهداف را نمي‌دانند و سازه مي‌سازند. حالا هر انسان منصفي مي‌تواند تفاوت‌هاي تهران 84و تهران 96را ببيند. قاليباف همچنين با اشاره به برنامه كانديداهاي شهرداري تهران كه تحويل شوراي پنجم شده است، گفت: اينكه شوراي پنجم نمي‌خواهد براي انتخاب شهردار جديد يك روز را هم از دست دهد، قابل‌تحسين است.

حالا برنامه 5كانديداي شهرداري را ببينيد كه برداشت‌هاي ناقصي از همان رويكرد سال 84ماست. وي با اشاره به عناوين مطرح شده در برنامه‌ها چون ارتقاي كيفيت زندگي در شهر، مشاركت مردم، شفافيت، توسعه حمل‌ونقل، آموزش شهروندي و انسان‌محور حركت‌كردن اظهار داشت: من خواهش مي‌كنم حالا كه برنامه يكي است بدانند مردم ما را قضاوت مي‌كنند و مي‌فهمند كه افراد و جريانات به برنامه كدام‌شان عمل مي‌كنند. شهردار تهران يادآور شد: با همه وجود خوشحالم كه در روزهاي آخر مديريت خط هشتي را افتتاح كرديم كه از حرم امام آغاز شده و در فرودگاهي به نام ايشان به پايان مي‌رسد.

  • سابقه ساخت يك خط

محمدباقر قاليباف عصر ديروز در حاشيه افتتاح خط8 متروي تهران، طي سخناني در جمع خبرنگاران تصريح كرد: خداوند بزرگ را شاكريم كه امروز توفيق پيدا كرديم تا خط8 مترو را به شبكه ريلي متروي پايتخت متصل كنيم. وي تأكيد كرد: براساس مصوبات تنها احداث مترو در محدوده شهر تهران برعهده شهرداري تهران است اما از 2دولت قبل بحث بود تا خط متروي فرودگاه حضرت امام(ره)، از سوي وزارت راه و شهرسازي وقت اجرايي شود، بنابر اين كار را شروع كردند اما با مشكلاتي روبه‌رو بودند و در نهايت اين كار تعطيل شد.

قاليباف ابراز داشت: در ابتدا قرار بود تا خط متروي فرودگاه حضرت امام(ره) از سوي شهرداري تهران اجرايي شود اما سپس در دولت وقت گفتند خودمان اين خط را اجرا مي‌كنيم. البته در قانون نوشته شده است كه متروي تهران و حومه همانند متروي تهران - كرج به‌صورت يكپارچه است؛ آن زمان دخالت‌هاي بي‌موردي صورت گرفت و نظرات بي‌موردي مطرح شد اما در نهايت اين كار 10سال به تعويق افتاد. سرانجام در دو سه سال اخير تصميم‌گيري شد تا شهرداري اين خط را اجرايي كند و امروز نيز اين خط از سوي مجموعه مترو و قرارگاه سازندگي خاتم ساخته شده است.

  • ادامه خط تا پرند

شهردار تهران با اشاره به حومه‌اي بودن خط8 مترو تصريح كرد: هم‌اكنون خط8 مترو تا فرودگاه حضرت امام(ره) تكميل شده و طبيعتا از آنجا به بعد بايد ادامه پيدا كرده و به شهر پرند برسد. البته هم‌اكنون بخشي از زيرسازي‌هاي مورد نياز در ادامه مسير انجام شده است و اميدوارم آن بخش هم با سرعت تا پرند ادامه پيدا كند. به گفته قاليباف تست خط8 متروي تهران تا فرودگاه حضرت امام(ره) در فروردين‌ماه سال‌جاري انجام شده و امروز افتتاح و بهره‌برداري از آن خط به‌صورت رسمي انجام شد.

شهردار تهران از شبانه‌روزي شدن اين خط نيز خبر داد كه براي نخستين بار انجام مي‌شود چراكه بسياري از مسافران فرودگاه امام خميني(ره) در ساعات شبانگاهي تردد دارند. طراحي واگن‌هاي مخصوص براي خط8 متروي تهران نكته ديگري بود كه قاليباف در سخنان خود به آنها اشاره كرد. واگن‌هاي مخصوص اين خط در حال ساخت است كه در چند‌ماه آينده اين واگن‌ها به خطوط اضافه مي‌شوند.

اين واگن‌ها از نظر رنگ و مبلمان داخلي نيز با ديگر واگن‌هاي موجود تفاوت دارند تا مناسب حمل بار و چمدان مسافران فرودگاه باشند. قاليباف در ادامه خاطرنشان ساخت: در آينده به‌دنبال آن هستيم تا خط متروي فرودگاه مهرآباد به فرودگاه امام(ره) به‌صورت 24ساعته فعاليت كرده تا 2فرودگاه را به يكديگر متصل كند. همچنين خط يك مترو از تجريش تا فرودگاه حضرت امام(ره) در آينده شبانه‌روزي خواهد بود اما هم‌اكنون خط مترو از فرودگاه امام خميني(ره) تا ايستگاه دروازه دولت در مركز شهر به‌صورت شبانه‌روزي فعاليت مي‌كند.

  • آرزوي موفقيت براي مديران آينده شهر

شهردار تهران در جمع خبرنگاران و با بيان اينكه با افتتاح خط8 مترو و تست خط6، پرونده ساخت مترو در شهر تهران به پايان رسيده است، ابراز داشت: برخي مي‌گويند شهرداري تهران در اين سال‌ها بزرگراه ساخت ولي مترو نساخت، اما امروز مي‌خواهم بگويم شهرداري و كارمندان شريف و زحمتكش آن هم مترو ساختند، هم بزرگراه ساختند، هم پل ساختند و هم پارك ساختند. اميدواريم تيم آينده مديريت شهري هم گامي به جلو بردارد و براي آنها آرزوي موفقيت داريم.

محمدباقر قاليباف در پاسخ به سؤال ديگري درباره ويژگي‌هاي خط 8 متروي تهران گفت: بخشي از اين خط به‌صورت زيرزميني طراحي شده است كه تا بعد از ايستگاه شهر آفتاب ادامه دارد، در ادامه خط مترو روي زمين اجرايي شده و پل‌هاي متعددي در طول مسير دارد.

همچنين در ورودي فرودگاه امام(ره) يك عرشه بزرگ پلي ساخته شده است چرا كه مترو بايد از روي بزرگراه عبور مي‌كرد. وي با اشاره به معماري ايستگاه متروي فرودگاه امام (ره)تأكيد كرد: به‌طور قطع زيباترين و بهترين سالن ترمينالي ما در حوزه فرودگاهي و ايستگاه‌هاي مترو در فرودگاه امام خميني‌ (ره)ساخته شده است.

  • ضرورت توسعه شبكه متروي تهران

 علي لاريجاني پيش از مراسم و در جمع خبرنگاران گفت: اقدامات خوبي در راستاي توسعه متروي تهران صورت گرفته و با توجه به بازديدي كه داشتم ايستگاه شهر آفتاب خط8 متروي تهران بسيار مرتب و منظم و استانداردهاي لازم در اين خصوص رعايت شده بود.

وي با قدرداني از زحمات عوامل توسعه خطوط متروي تهران افزود: قرارگاه سازندگي خاتم‌الانبيا نيز در ساخت متروي تهران زحمات زيادي كشيده و براساس گزارش‌هاي خطوط مترو از ايمني خوبي برخوردار است. وي با اشاره به سرمايه‌گذاري‌هاي خوبي كه در ساخت مترو صورت گرفته ادامه داد: شهرداري تهران درخصوص توسعه مترو زحمات زيادي كشيده و يكي از كارهاي مهم تهران اين بود كه شبكه مترو كامل شد كه كار باارزشي است و در اين رابطه سرعت كارها خوب بوده است.

رئيس قوه مقننه با تأكيد بر اينكه شبكه متروي تهران بايد توسعه يابد، به حمايت‌هاي مجلس از تكميل مترو اشاره كرد و اظهار داشت: مسئولان ذيربط مترو برآوردهاي بودجه‌اي خود را براي اتصال خط متروي فرودگاه امام(ره) به پرند به مجلس ارائه كنند و مجلس در اين زمينه همكاري مي‌كند.

کد خبر 378630

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha