مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۳:۰۱
۰ نفر

شهردار تهران پس از بازدید از مراحل پایانی ساخت خط ۶ متروی تهران در جمع خبرنگاران از پایان کار ساخت بزرگراه‌ها، تقاطع‌های غیرهمسطح‌، پل‌ها و خطوط متروی شهر طبق طرح جامع خبر داد.

مترو

محمدباقر قاليباف در ساعات اوليه بامداد 11 مرداد ماه طول مسير 38كيلومتري خط6 متروي تهران را از ايستگاه كن در شمال غرب تهران تا ايستگاه دولت آباد در جنوب شرق شهر تهران طي كرد. خط6 متروي تهران، حرم حضرت عبدالعظيم حسني(ع) را درجنوب تهران به محله‌هاي كن و سولقان در شمال غرب پايتخت وصل مي‌كند. اين خط در مسير خود از خيابان 17شهريور و ميدان‌هاي شهدا، امام حسين، سپاه و وليعصر عبور كرده و سپس به بلوار كشاورز مي‌رسد تا از مسير اتوبان يادگار امام در نهايت به جاده امامزاده داوود(ع) برسد.

شهردار تهران خط6 مترو را يكي از مهم‌ترين خطوط متروي تهران نام برد كه با بيشتر خطوط ديگر تقاطع دارد. وي در جمع خبرنگاران در توضيح وضعيت پيشرفت كار در خط6 گفت: از 24‌ماه قبل با وجود مشكلات مالي به اين جمع بندي رسيديم كه خط6 را هم به اتمام برسانيم. درآن زمان به‌جز 5كيلومتر جنوبي باقي مسير ساخته نشده بود اما طي اين دوسال پيشرفت كل خط6 به بيش از 93درصد رسيده است.

  • بهره‌برداري معطل تأمين اعتبار

شهردار تهران ضمن تقدير از فعاليت شبانه‌روزي كارگران و مهندسان خطوط 6 و 7 مترو در 3سال گذشته گفت: ما تنها در خط6 متروي تهران بيش از 60كارگاه داشتيم. هم‌اكنون هم بخشي از تجهيزات خط6 مترو در گمرك قرار دارد كه درصورت تأمين اعتبار اين تجهيزات آماده ورود به شبكه است و قاعدتا بلافاصله خط6 قابل بهره‌برداري خواهد شد. به گفته قاليباف، براساس طرح جامع، براي شهر تهران 8خط مترو تعريف شده و امروز تمامي 8خط متروي تهران به اتمام رسيده و خط8 كه به فرودگاه امام خميني(ره) مي‌رسد، هفته آينده قابل بهره‌برداري است.

وي همچنين تأكيد كرد: امروز اعلام مي‌كنم در پايان دوره چهارم مديريت شهري هم بزرگراه‌هاي تهران طبق طرح جامع به اتمام رسيده، هم تقاطع‌هاي غيرهمسطح و پل‌ها طبق طراحي‌هاي صورت گرفته به‌صورت كامل ساخته شده و هم خطوط مترو تكميل شده است.

قاليباف افزود: با درنظر گرفتن اينكه تمامي 8خط متروي تهران به اتمام رسيده بايد تلاش كنيم كه واگن‌ها را اضافه كنيم. از طرفي هم‌اكنون در كارخانه واگن‌سازي‌ تهران ظرفيت ساخت روزانه 2واگن فراهم شده است و درصورتي كه نقدينگي تأمين شود مي‌توان اين واگن‌ها را افزايش داد و ظرفيت جابه‌جايي مسافر با مترو را به 10ميليون نفر در روز رساند.

قاليباف در تشريح ميزان كارهاي انجام شده در بخش توسعه زيرساخت‌هاي مترو به روزي كه كار را در شهرداري تهران تحويل گرفت اشاره كرد و گفت: در آن زمان حدود 70كيلومتر مترو و 34ايستگاه در داخل شهر داشتيم اما امروز طول خطوط متروي تهران به 300كيلومتر رسيده است. يعني در دهه گذشته بيش از 200كيلومتر مترو ساخته شده است آن هم در شرايطي كه تمامي بار نقدينگي توسعه مترو در اين سال‌ها بر دوش شهرداري تهران بوده است درحالي‌كه دولت بايد 50درصد اعتبارات ساخت مترو را تأمين مي‌كرد.

به گفته شهردار تهران، همه سازمان‌هاي بين‌المللي و حمل‌ونقل جهاني متروي تهران را از نظر معماري، نظافت، ايمني، كيفيت و سرعت مورد تأييد قرار مي‌دهند. اصلا چگونه قابل تصور است كه تنها در 4سال گذشته حدود 107كيلومتر مترو در شهر تهران ساخته شده باشد؟ شهردار تهران ضمن قدرداني از بانك شهر به‌منظور توسعه خطوط مترو ابراز داشت: اگر حمايت‌هاي مالي بانك شهر و سرمايه‌گذاري مردم نبود چنين اتفاق بزرگي درشهر ما نمي‌افتاد.

قاليباف همچنين از انجام يكسري مطالعات به‌منظور احداث خطوط 9 و 10متروي سريع السير سخن گفت كه قرار است به سمت شهرك‌هاي اقماري غرب و شرق اطراف تهران ادامه يابد. وي درباره خط متروي پرند نيز گفت: اين خط چون خارج از تهران قرار دارد در نتيجه تأمين هزينه‌هاي آن هم به‌عهده شهرداري تهران نيست و دولت بايد در آن سرمايه‌گذاري كند. بنابراين درصورتي كه دولت 400ميليارد تومان اعتبار براي اين خط درنظر بگيرد در كمتر از 5‌ماه ديگر امكان امتداد متروي فرودگاه امام تا پرند و امتداد خط3 تا اسلامشهر وجود دارد.

امتداد خط 2مترو تا محل پايانه شرق، امتداد ايستگاه متروي تجريش در خيابان وليعصر، امتداد خط 3متروي تهران از ايستگاه نوبنياد به ايستگاه تجريش و اتصال خيابان پروين و استخر از طريق مترو به ايستگاه دردشت از ديگر برنامه‌هاي حمل‌ونقلي تهران است كه به گفته قاليباف درصورت تصويب در شوراي‌عالي ترافيك مي‌تواند از برنامه‌هاي آتي مترو باشد.

  • بهره‌برداري از پل‌هاي باقيمانده تقاطع‌هاي ارتش و صياد

شهردار تهران همچنين با اشاره به اينكه تعدادي از پروژه‌ها با پيشرفت بالاي 85 تا 90درصد در آستانه افتتاح هستند، گفت: بخشي از پل‌هاي تقاطع ارتش و صيادشيرازي به بهره‌برداري رسيده و قسمت باقيمانده تا قبل از آغاز مهرماه به بهره‌برداري خواهد رسيد يا تونل آرش اسفنديار در مسير اتوبان نيايش و مدرس نيز درحال اتمام است و در روزهاي آينده مورد بهره‌برداري قرار مي‌گيرد.

وي درپاسخ به سؤالي درباره شايعه انعقاد قرارداد دقيقه90 شهرداري تهران گفت: هيچ قرارداد دقيقه نودي وجود ندارد همچنان كه حدود 3‌ماه قبل اين مسئله را در شورا اعلام كردم و در شوراي شهرداران نيز مورد تأكيد قرار دادم. البته طبيعتا قراردادهاي جاري بايد تكميل شود اما هيچ طرح و قرارداد جديدي منعقد نشده است.

قاليباف ابراز داشت: اين حرف‌ها درباره انعقاد قراردادهاي دقيقه نودي مثل همان حرف‌هايي است كه گفته مي‌شود شهر تهران يك شهر سوخته است. اين حرف‌ها يك نوع ادبيات جديد است كه به اين همه كار عمراني بگويند شهر سوخته و بعد بگويند بايد آواربرداري صورت بگيرد، اما من مي‌گويم اگر اينطور است آنها نه آواربرداري كه سازندگي هم نمي‌توانند انجام دهند. وي در واكنش به شايعه تخليه دفتر كارش طي 3روز گذشته گفت: اين حرف‌ها حاشيه است.

من طي 3روز گذشته كارم تا نيمه شب به طول انجاميد و نتوانستم حتي به خانه بروم. بنابراين كار ما ادامه دارد، اما درهرحال به لحاظ اداري هر روزي كه كارم به اتمام برسد حتما مانند بقيه افراد طبق قانون عمل مي‌كنم. شهردار تهران گفت: من از دانشگاه تهران به شهرداري مأمور هستم. در روزي كه كارم به اتمام برسد طبيعتا بايد پايان ماموريتم را بگيرم و با عنوان عضو هيأت علمي به دانشگاه برگردم.

  • متروي فرودگاه امام هفته آينده به بهره‌برداري مي‌رسد

خط8 متروي تهران به‌زودي افتتاح مي‌شود. با افتتاح اين خط مترو، نيم ميليون سفر به ظرفيت خطوط حمل‌ونقل ريلي تهران اضافه مي‌شود. مازيار حسيني، معاون حمل‌ونقل و ترافيك شهرداري تهران در حاشيه مراسم تست گرم خط ۸ متروي تهران با بيان اينكه اين تست با موفقيت انجام شد، گفت:

ممكن است مسافران حين تردد متوجه اين جزئيات نشوند اما افرادي كه دستي بر كار دارند، تفاوت و ريزه‌كاري‌هايي را كه مختص خط۸ است به وضوح متوجه مي‌شوند. معاون حمل‌ونقل و ترافيك شهرداري تهران با اشاره به معارضان خط۸ مترو گفت: بخش زيادي از خط۸ مترو روي زمين است كه سرتاسر معارض است.

وي گفت: شركت هلدينگ مترو موظف شد با همكاري شركت بهره‌برداري مترو با مسئولان وزارت راه و شهرسازي و همچنين مسئولان فرودگاه جلساتي را برگزار كند تا از آنجايي كه كارفرماي اين خط دولت بوده است، آخرين هماهنگي‌ها پيش از افتتاح و بهره‌برداري انجام شده و اميدواريم در هفته آينده اين خط آماده مسافرگيري شود.

حسيني با بيان اينكه با تدابير انديشيده شده سفارش توليد ۱۰رام قطار ويژه فرودگاه به شركت واگن‌سازي تهران داده شده است، گفت: خط۸ نخستين خط اكسپرس تهران است و طراحي اين خط براساس سرعت ۱۲۰كيلومتر در ساعت به انجام رسيده به‌طوري كه مسافت ۵۰ كيلومتري از ايستگاه شاهد تا شهر پرند را تنها در ۳۴دقيقه طي مي‌كند.

کد خبر 378229

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha