اصغر بادپر: واقعیت این است که خیلی‌ها دوست دارند تابستانشان بدون برنامه باشد، یعنی کلاس نروند، مجبور به انجام کاری نباشند و خیلی هم از این بی‌هدفی لذت می‌برند.

دوچرخه شماره ۸۸۳

اما خب تفريح، مسافرت و حتي خريد را دوست دارند و البته که بدون هيچ فکري، به موقع صبحانه، ناهار و شام و حتي عصرانه‎‌شان را مي‌خورند چون اين‌ها جزيي از برنامه‌هاي روزانه‌شان است. تحرک‌داشتن و ورزش در نوجواني حکم همين خوردن منظم غذا را دارد؛ به همين سادگي.

سراغ تعدادي از نوجوانان مي‌رويم و در اين‌باره از آن‌ها سؤال مي‌كنيم. به جواب‌هايي کم و بيش شبيه هم مي‌رسيم مثلاً: «بعد از آخرين روز امتحان آن‌قدر خسته مي‌شويم که حتي فکرکردن به يک برنامه‌ي جديد آزاردهنده است، ورزشي و غيرورزشي هم ندارد.» و يا اين: «بابا بزارين عرقمون خشک بشه، بعد.» و يا: «همين روزا شروع مي‌شه و ما مجبوريم تابستون هم کلاس بريم.» البته موارد نادري هم هستند که مي‌گويند: «بله، برنامه‌ريزي‌هايي براي رفتن به کلاس داريم.»

ما هم مي‌گوييم حالا كه دوست نداريد حتي کلاس ورزشي برويد، مشکلي نيست. کلي فضاي مناسب براي ورزش‌هاي شهري در بوستان‌ها و برخي از فرهنگ‌سراها وجود دارد که نيازي به ثبت‌نام ندارد و اجباري در کار نيست و هروقت دوست داشتيد مي‌توانيد از آن‌ها استفاده کنيد.

البته اول بايد به اين نقطه برسيم که لازم است ورزش کنيم. افراد زيادي هستند كه روزانه به جمع‌آوري و پيگيري اخبار ورزشي، نتايج مسابقات باشگاه‌ها، مدال‌ها و ... مشغول‌اند ولي در طول روز حتي 20 دقيقه هم ورزش نمي‌كنند.

اين افراد غافل‌اند که ورزش در نوجواني علاوه بر اين‌که به کنترل وزن کمک مي‌کند تأثير زيادي در تناسب و زيبايي اندام دارد و تحقيقات نشان داده که تأثير ورزش، بررشد و نمو استخوان‌ها چشم‌گير است. علاوه بر اين، در سلامت روحي و فکري نوجوانان هم نقش دارد.

* * *

اي بابا فرار نکنيد! قرار نيست در مدرسه‌ي فوتبال يا کلاس‌هاي مختلف ورزشي ثبت‌نام کنيم. گفتيم که در تابستان مي‌توان بدون ثبت‌نام ورزش کرد؛ به اين مي‌گويند ورزش شهروندي، يعني ورزشي که همه‌ي شهروندان  امکان انجام آن را داشته باشند.

ورزش شهروندي فقط تمرين‌هاي ورزشي صبح زود مردان و زنان مسن در بوستان‌ها نيست.

کمي به اطرافتان دقت کنيد؛ مي‌توان بدون هزينه، به خانه‌هاي دوچرخه رفت و در مسيرهاي دوچرخه‌سواري و يا در بوستان‌ها دوچرخه‌سواري کرد، مي‌توان با دستگاه‌هاي ورزشي بوستان‌ها، هرروز و در ساعت مشخصي ورزش کرد، مي‌توان از ميزهاي تنيس روي ميز استفاده کرد و يا حتي فوتبال‌دستي يا شطرنج بازي كرد.

در بعضي محله‌ها زمين‌هاي فوتبال، واليبال و اسکيت هم وجود دارد. اصلاً همه‌ي اين‌ها به کنار وقتي فکر کنيم که قرار نيست در يك رشته‌ي ورزشي قهرمان شويم حتي پياده‌روي منظم هم مي‌تواند ورزش باشد.

وقتي از ورزش مي‌گوييم فقط بحث حرفه‌اي و قهرماني آن مطرح نيست از همين ورزش‌هاي ساده و روزمره بلکه مانند راه‌رفتن، دويدن و... هم مي‌توانيم به وزن مناسب و سلامت عمومي برسيم.

 


عكس: محمود اعتمادي

کد خبر 375862

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =