سه‌شنبه ۲۲ آبان ۱۳۸۶ - ۱۹:۱۷
۰ نفر

کامران محمدی: پنجشنبه 24 آبان، پانزدهمین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با انواع و اقسام برنامه‌ در تمام کشور آغاز می‌شود.

به گفته معاون فرهنگی وزیر ارشاد، برنامه‌ریزی برای اجرای این برنامه‌ها که از ساخت انیمیشن تا تجهیز کتابخانه‌های زندان‌های کشور را شامل می‌شود، امسال 7 ماه زودتر شروع شده، اما همچنان البته بیش از هر چیز بر برگزاری نمایشگاه و اهدای جایزه متمرکز است.

اهدای جایزه

جوایز که در 7_8 سال گذشته بازارشان روز به روز داغ‌تر شده و برای افزایش تعداد سکه‌، رقابت تنگاتنگی در پیش گرفته‌اند، البته بیشتر به ادبیات، آن هم ادبیات داستانی روز مربوط می‌شوند. هرچند که خانه کتاب، طبق معمول ترجیح می‌دهد خلاف جریان شنا کند و معمولا به همه حوزه‌ها جایزه دهد، جز بخش ادبیات.

اما جایزه کتاب سال اتفاقا در هفته کتاب برگزار نمی‌شود و تنها قرار است کتاب‌های تشویقی سال گذشته(دوره بیست‌وچهارم) از جمله منوچهر آتشی و علیرضا قزوه امروز صبح با حضور وزیر ارشاد اهدا می‌شود. بعد از ظهر نیز از خادمان نشر کشور تجلیل می‌شود.

از آن سو، جایزه کتاب سال دفاع مقدس که نامزدهایش را در 2-3 هفته گذشته اعلام کرده بود، مراسم اختتامیه یازدهمین دوره‌اش را فردا همزمان با روز کتاب و کتابخوانی، در مرکز فرهنگی سیدالشهدا برگزار می‌کند. در این دوره 287 اثر در بخش‌های مختلف شرکت کرده‌اند که فردا بهترین‌شان معرفی خواهند شد. البته اگر مثل دوره دهم نشود و داوران، آثاری را شایسته گرفتن سکه‌ها دانسته باشند.

همزمان جایزه منتقدان و نویسندگان مطبوعات نیز روز گذشته نامزدهای‌شان را معرفی کردند تا تکلیف نامزدهای همه جوایز معتبر خصوصی ادبیات داستانی مشخص شود.

حلقه کنفی (وحید پاک طینت)، سالمرگی (اصغر الهی)، میم (علی مراد فدایی‌نیا) و عقرب روی پله‌های راه آهن اندیمشک (حسین مرتضاییان آبکنار) نامزدهای این جایزه 8 ساله در بخش رمانند و جالب این‌که کتاب 80 صفحه‌ای مرتضاییان آبکنار، پس از نامزدی در جایزه مهرگان، بنیاد گلشیری، روزی روزگاری و حتی دفاع مقدس، این بار نیز در فهرست نامزدها دیده می‌شود.

در رشته مجموعه داستان نیز زندگی مطابق خواسته تو پیش می رود (امیرحسین خورشید فر)، شبهای چهارشنبه (آذردخت بهرامی) و عسکرگریز (محمدآصف سلطان‌زاده) نامزد دریافت سکه‌های منتقدان و نویسندگان مطبوعاتند.

علاوه بر این‌ها، چهاردهمین دوره جشنواره کتاب سال دانشجویی نیز 29 آبان در دانشگاه تربیت مدرس برگزار می‌شود. در این دوره 540 اثر شرکت داشته‌اند و قرار است علاوه بر جایزه اصلی، جوایزی نیز به موضوعات «اتحاد ملی و انسجام اسلامی» و «مولانا» اختصاص یابد.

برگزاری نمایشگاه

معاون فرهنگی وزارت ارشاد دیروز صبح در نشست خبری پانزدهمین دوره هفته کتاب گفت: «معادل نیمی از نمایشگاه‌های 13 سال قبل، نمایشگاه کتاب برگزار کرده ایم.»

محسن پرویز ادامه داد: «ما مصمم به برداشتن موانع نهضت کتابخوانی هستیم و در این راستا بحث کتاب در دسترس را پیگیری می کنیم؛ به این معنا که باید فقدان کتاب در نزدیکی محل زندگی، کار و مراجعه افراد را از بین برد و مردم را به کتابخوانی عادت داد.»

و بایدهای فراوان دیگری که نمی‌دانیم چطور اتفاق می‌افتد. جز افزایش کتابخانه‌های عمومی. پرویز گفت: «مصوبات کمیته خرید کتاب ما در سال گذشته و در مقایسه با سال قبل از آن، 6 برابر افزایش نشان می‌دهد و نزدیک به 5/3 برابر نیز کتاب خریداری کردیم.

این کمیته امسال هم در حدود 9 میلیارد تومان کتاب می‌خرد که بخش اعظمی از این خرید انجام شده و بخش مانده آن نیز در هفته کتاب و تا پایان سال انجام می‌شود.»

و البته باز هم نمی‌دانیم که چه کتاب‌هایی را و چطور می‌خرند. جز این‌که احتمالا: «سال آینده از کارشناسان بیشتری در زمینه‌ خرید کتاب‌ها استفاده می‌شود.» 

حمید قبادی، مشاور پرویز هم گفت: «در کنار برگزاری مناسبت‌های هفته کتاب، 25 هزار نمایشگاه در 25 هزار مدرسه کشور برگزار خواهد شد.

همچنین نمایشگاه‌هایی را با همکاری سازمان زندان‌ها با هزینه‌ای بالغ بر یک میلیارد و 600 میلیون تومان برگزار می‌کنیم. نمایشگاه‌های کتاب استانی ما با بودجه‌ای معادل 4 میلیارد تومان همچنان ادامه خواهند داشت.»

هدهد سخنگو

اما یک خبر جالب‌تر هم این‌که قرار است در همین هفته مبارک کتاب، یار خوش‌بیان بی‌زبان، زبان هم باز کند. علی شجاعی صائین که خلاصه از سمت سرپرستی خانه کتاب به مدیرعاملی آن رسید و خیال همه را راحت کرد قول داده است که در چند روز آینده «خط تلفن کتاب گویا» را افتتاح کند.

ضمن آن که خانه کتاب قصد دارد تندیس هدهد را نیز به‌عنوان نماد کتابخوانی در کشور رونمایی کند. باید دید هدهد گویای کتاب ایران تا کجا می‌پرد.

کد خبر 36536

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز