مدیرکل دفتر زیست بوم‌های دریایی معاونت محیط‌زیست دریایی سازمان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به اینکه پرورش گونه‌های غیربومی در دریا‌ها آسیب‌های غیرقابل جبرانی را به محیط‌زیست دریاها وارد می‌کند، تأکید کرد: سازمان حفاظت محیط‌زیست آبزی‌پروری گونه‌های غیربومی در دریاهای کشور را تا اتمام مطالعات کامل در خلیج‌فارس و دریای خزر ممنوع اعلام کرده است.

ماهی

داوود ميرشكار در گفت‌وگو با خبرنگار مانا از همكاري مشترك سازمان شيلات ايران و سازمان حفاظت محيط‌زيست در راستاي توسعه پايدار پرورش ماهي در قفس خبر داد و گفت: همكاري با سازمان شيلات ايران در زمينه توسعه پرورش ماهي در قفس يكي از مواردي است كه هم‌اكنون در دستور كار معاونت محيط‌زيست دريايي سازمان حفاظت محيط‌زيست قرار دارد و در همين راستا اخيرا جلسه‌اي با حضور مقامات 2 سازمان شيلات ايران و سازمان حفاظت محيط‌زيست و مديران كل محيط‌زيست استان‌هاي ساحلي جنوب و شمال كشور درخصوص پرورش ماهي در قفس برگزار شد كه محور آن بررسي مطالعات مربوط به استقرار قفس‌هاي پرورش ماهي در 3 حوضه آبي خليج‌فارس، درياي عمان و درياي خزر بود.

اين مقام مسئول در سازمان حفاظت محيط‌زيست، يكي از مهم‌ترين مشكلات زيست‌محيطي در زمينه فعاليت‌هاي پرورش ماهي در قفس را وجود زيستگاه‌هاي حساس ساحلي در خليج‌فارس و درياي عمان اعلام كرد. براين‌اساس، بايد ضمن فعاليت‌هاي پرورش ماهي در قفس نسبت به جريان‌ها و امواج دريا در راستاي مكان‌يابي براي نصب قفس بسيار دقت شود تا كمترين آسيب زيست‌محيطي به زيستگاه‌ها وارد شود. به گفته وي، در سازمان شيلات ايران، هم‌اكنون پرورش گونه سيبس آسيايي به‌صورت پايلوت در آب‌هاي درياي عمان در حال انجام است.

ميرشكار درخصوص پرورش ماهيان غيربومي در درياي خزر نيز گفت: در سال‌هاي گذشته به اشتباه مجوزهاي پرورش قزل‌آلاي رنگين‌كمان در درياي خزر صادر شده بود كه طي يك سال اخير تمام اين مجوزها باطل شده‌اند.

ميرشكار تأكيد كرد: حمايت از گونه‌هاي در معرض انقراض در آب‌هاي خليج‌فارس به‌ويژه پستانداران دريايي و لاك‌پشت‌ها هم‌اكنون از اولويت‌هاي اصلي هر دو سازمان محسوب مي‌شود كه با نصب قفس‌هاي پرورش ماهي، احتمال به دام‌افتادن اين آبزيان در قفس‌ها و وارد شدن صدمات به آنها بسيار افزايش خواهد يافت.

وي تصريح كرد: تجمع عوامل بيماري‌زا ناشي از پرورش ماهيان در قفس مي‌تواند يكي از مخاطرات اساسي، هم براي پرورش‌دهندگان ماهي و هم براي اكوسيستم دريايي باشد و باقي‌مانده‌هاي غذايي امكان بروز شكوفايي جلبكي در درياها را فراهم مي‌آورند.

کد خبر 359606

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha