گروه‌اقتصادی: برای نخستین بار در طول 70 سال مدیریت آب کشور موافقت اصولی ساخت سد باغان در استان بوشهر به بخش خصوصی واگذار شد.

این سد که 20 میلیون متر مکعب ظرفیت ذخیره آب دارد و با هدف تأمین آب شرب منطقه پارس جنوبی احداث می‌شود توسط یک شرکت خصوصی ایرانی احداث می‌شود.

به گفته رسول زرگر معاون آب و آبفای وزارت نیرو هزینه اجرای این طرح 75 میلیارد تومان برآورد می‌شود که تأمین مالی آن نیز از سوی همین شرکت انجام می‌شود.

وی با دعوت از همه شرکت‌های سرمایه‌گذار و علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در‌این بخش افزود: ظرف 3 ماه آینده موافقت اصولی برای دومین سرمایه‌گذار در بخش آب کشور برای ساخت سدی در استان زنجان نیز صادر می‌شود.

وی افزود این سد در مرحله مطالعات اولیه است و شرکت متقاضی سرمایه‌گذار در این طرح از شرکت‌های عمومی و وابسته به سازمان تأمین اجتماعی است.

4 مزیت

زرگر 4 مزیت برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در بخش آب کشور برشمرد که موجب افزایش انگیزه برای سرمایه‌گذاری می‌شود. نخست امکان بهره‌برداری از مازاد حق‌آبه‌ است که سرمایه‌گذاربه هر شکل می‌تواند از آن بهره‌برداری کند.

علاوه براین، این آب از سوی وی می‌تواند به هر قیمت به‌فروش برسد و سوم واگذاری همه زمین‌های پایین دست سد که متعلق به دولت است به سرمایه‌گذار و چهارمین مزیت تضمین قیمت خرید آب از سوی دولت که در ‌واقع تضمین سرمایه‌گذاری است.

واگذاری مالکیت و بهره‌برداری 130 سد کوچک کشور

زرگر در مورد خصوصی‌سازی‌ و اجرای اصل 44 در بخش آب کشور گفت: براساس طرحی که عملی خواهد شد مالکیت و حق بهره برداری سدهای زیر 15 متر ارتفاع که تعداد آن‌ها به 130 سد می‌رسد و شبکه‌های آب زیر 5 هزار هکتار به قیمت‌های نازل به تشکل‌های آب‌بران و در واقع کسانی که از این منابع بهره‌برداری می‌کنند واگذار می‌شود.

علاوه براین سدها و شبکه‌هایی که بالاتر از 15 متر ارتفاع دارند ،شبکه‌های آبیاری که بیش از 5 هزار هکتار وسعت دارند نیز بدون واگذاری مالکیت حق بهره برداری آن به شرکت‌های
 بهره بردار متقاضی و دارای صلاحیت واگذار می‌شود.

وی خاطر‌نشان کرد: محدودیت اعمال شده برای سدهای بالای 15 متر و شبکه‌های بیش از 5 هزار هکتار به‌دلیل موارد مورد تأکید در صدر اصل 44 است.

وی همچنین از تحویل اطلاعات 13 شرکت آب و فاضلاب شهری به سازمان خصوصی‌سازی‌ برای واگذاری سهام خبر داد و گفت: مابقی 20شرکت‌ آب و فاضلاب شهری در‌حال بررسی مالی است تا به ارائه راه حل‌های مناسب از زیان‌دهی خارج شده و امکان واگذاری آن‌ها عملی شود.

تأمین منابع مالی

معاون وزارت نیرو از مجوز برداشت 1.5 میلیارد دلاری از حساب ذخیره ارزی از شورای اقتصاد خبر داد و گفت: به شرط نقد نشدن این میزان ارز در اقتصاد کشور از این محل ۵۰۰ میلیون دلار برای ساخت شبکه‌ها، ۲۰۰ میلیون دلار نیز برای استفاده از تسهیلات بانک توسعه اسلامی و 800 میلیون دلار تأمین مالی برای ساخت 5 سد بزرگ پیش‌بینی شده‌است. 

۱۲۰۰میلیارد تومان بدهی به پیمانکاران

معاون وزیر نیرو در امر آب و آبفا اعلام کرد: بخش‌ آب به پیمانکاران یک‌هزارو 200 میلیارد تومان بدهی دارد که سهم شرکت‌های آب منطقه‌ای ۹۰۰میلیارد تومان و در بخش آب و فاضلاب ۳۰۰ میلیارد تومان است.‌

کد خبر 35820

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز