گروه شهری: کاوش‌های باستان‌شناسی در محدوده سد سیوند نقطه قوتی در کار باستان‌شناسی است و طی 100 سال گذشته چنین حجمی از عملیات باستان‌شناسی در یک منطقه بی‌سابقه بوده است.

سیدطه هاشمی معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری روز گذشته در گفت‌وگوی خبری که به مناسبت تشکیل کنگره بزرگداشت شیخ بهایی برگزار شد، با بیان این مطلب گفت: درکشور بیش از 100 سد در حال ساخت است که در گذشته مطالعات باستان‌شناسی درباره آنها انجام نشده است و احتمالاً آثار میراثی ما را تهدید می‌کنند.

هاشمی با بیان این‌که نمی‌خواهیم سازمان میراث فرهنگی و گردشگری متوقف‌کننده پروژه‌های توسعه‌ای باشد گفت: در 3 سال گذشته هیأت‌های داخلی و خارجی در محوطه سد سیوند کاوش‌های وسیع و بسیاری انجام داده‌اند در حالی که آثار فرهنگی آن بسیار کمتر از دیگر آثار کشور بوده است.

دبیر کنگره بزرگداشت شیخ‌بهایی درباره این کنگره نیز گفت: در سال 88 که مصادف با چهارصدمین سالگرد درگذشت شیخ بهایی است همایش بین‌المللی با در نظرگرفتن همه جنبه‌های شخصیتی شیخ نظیر علوم مهندسی، معماری، علوم انسانی، فقه، اصول و کلام برپا خواهد شد و به یونسکو هم پیشنهاد داده‌ایم که این روز در تقویم یونسکو منعکس شود.

وی اضافه کرد: این کنگره امسال دوم اردیبهشت در اصفهان، سال بعد در مشهد و سال سوم در تهران برگزار می‌شود.

کد خبر 19697

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز