هم اکنون انگیزه و رغبت لازم برای مشارکت بخش‌های غیر دولتی در سرمایه‌گذاری در صنعت برق فراهم شده است.

به گزارش خبرنگار همشهری، وزیر نیرو در مراسم گشایش بیست و دومین کنفرانس بین‌المللی برق در تهران از اهتمام و حرکت جدی وزارت نیرو برای اجرای اصل 44 قانون اساسی و واگذاری بخش عمده‌ای از فعالیت‌ها به بخش های غیردولتی خبر‌داد.

وی افزود: ایجاد فضای مناسب برای حضور پررنگ و فعال‌تر بخش خصوصی و کاهش تصدی‌گری دولت در فعالیت‌های صنعت برق عوامل اصلی این سیاست است.

پرویز فتاح از جمله مهم‌ترین این سیاست‌ها‌ را توسعه نیافتن و احداث نکردن نیروگاه‌های جدید با سرمایه‌گذاری دولت، واگذاری تولید بیش از 37هزار مگاوات برق به بخش خصوصی تا 6 سال آینده و خرید تضمینی برق تولیدی از بخش خصوصی با قیمت مناسب ذکر کرد و گفت: فروش سهام نیروگاه‌های موجود، رقابتی کردن خرید و فروش برق و تدوین و اجرای قانون استقلال شرکت‌های توزیع برق و اداره آنها در قالب شرکت‌های غیردولتی از جمله اقدامات دیگری است که وزارت نیرو برای ایفای نقش حاکمیتی و نظارتی خود و ایجاد بستر مناسب برای حضور بخش غیردولتی به اجرا گذاشته یا خواهد گذاشت.

وی با اشاره به اینکه روند اجرایی استقلال شرکت‌های توزیع، مراحل پایانی خود را طی می‌کند افزود: تاکنون بخش توزیع در قیاس با بخش‌های انتقال و تولید، مورد عنایت کمتری در محافل علمی و دانشگاهی و مدیریتی صنعت‌برق قرار داشته است.

فتاح از استادان دانشگاه‌ها، پژوهشگران و متخصصان درخواست کرد به بخش توزیع و ارتقاء جایگاه این بخش، متناسب با حساسیت و اهمیت آن در بحث‌های علمی و کارشناسی توجه و با نگاه کارشناسانه و دقیق‌، نارسایی‌های بخش توزیع را بررسی و نتایج را در نشست‌های علمی برای بهره‌برداری مدیران و کارشناسان ارائه کنند.

وی تاکید کرد: نگاه ما به 3 بخش تولید، انتقال و توزیع باید یک نگاه متناسب و هماهنگ باشد، چرا که وجود یک حلقه ضعیف در این میان، قوت در حلقه‌های دیگر را هم بی‌اثر می‌کند.

بیست و دومین کنفرانس بین‌المللی برق که از روز دوشنبه 28 آبان گشایش یافته، سه روز برپا خواهد بود.

کد خبر 37015

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز