رئیس بنیاد مستضعفان از آغاز واگذاری سهام زیر‌مجموعه‌های بنیاد مستضعفان خبر داد و اعلام کرد: بنیاد مستضعفان از این پس هر سال ۱۰ شرکت در بورس عرضه خواهد کرد.

به گزارش همشهري، قانون موسوم به شفاف‌سازي شبه‌دولتي‌ها شهريور‌93 در مجلس شوراي اسلامي به استناد بند‌5 ماده‌6 قانون اصل‌44 به تصويب رسيد. طبق اين مصوبه همه شركت‌هاي شبه‌دولتي كه طبق برآورد سازمان بورس تعداد آنها بيش از 19هزار شركت است، موظفند اطلاعات مالي و اقتصادي خود را به سازمان بورس ارسال كنند تا اين اطلاعات از طريق سامانه اطلاعات ناشران(كدال) منتشر شود.

در يكي از تبصره‌هاي اين قانون تأكيد شده است: «عدم‌اجراي اين قانون در مورد نهادهايي كه تحت نظر مقام معظم رهبري هستند با اذن ايشان است.»مديرعامل بنياد مستضعفان در مورد اجراي اين قانون كه از ابتداي سال به همه دستگاه‌ها ابلاغ شده است، گفت: طبق اين قانون دستگاه‌هاي تحت نظر رهبري بايد با اذن ايشان اطلاعات خود را ارائه كنند، هرچند هنوز چنين چيزي به ما ارائه نشده است اما بنياد داوطلبانه اطلاعات خود را منتشر مي‌كند.

  • واگذاري سهام شركت‌ها

محمد سعيدي كيا كه در يك نشست خبري صحبت مي‌كرد، همچنين از واگذاري شركت‌هاي زير‌مجموعه بنياد مستضعفان خبر داد و گفت: هر چند پذيرش و عرضه شركت‌ها با توجه به ضوابط و مقررات بورس اندكي دشوار است اما بنياد مستضعفان قصد دارد اين مسير را طي كند.

سعيدي‌كيا با بيان اينكه طبق برنامه بنا بود تا پايان امسال 70شركت زيرمجموعه بنياد را يا بفروشيم يا ادغام يا منحل كنيم، ادامه داد: طبق استراتژي تدوين شده در بنياد مستضعفان قصد داريم هر سال 10شركت زير‌مجموعه را در بورس عرضه كنيم.او اضافه كرد: تا پيش از اين يك شركت دامپروري متعلق به بنياد به نام مگسال در بورس عرضه شده بود اما امسال شركت دامداري تليسه نمونه هم در بورس عرضه شد و قصد داريم تا پايان امسال 2شركت دامداري ديگر را هم در بازار سهام عرضه كنيم.

او درباره واگذاري‌هاي شركت‌هاي زيرمجموعه بنياد گفت: هم‌اكنون سهام هتل كوثر اصفهان براي عرضه در بورس آماده است. ضمن اينكه شركت برق خرمشهر هم مراحل ورود به بازار سهام را طي كرده و در آستانه عرضه قرار گرفته است. به گفته سعيدي‌كيا، بنياد مستضعفان همچنين در حال آماده‌سازي‌ سهام فولاد كاوه جنوب كيش و شركت پاكديس براي ورود به بورس است.

  • بنياد كوچك‌تر شده است

رئيس بنياد مستضعفان درباره اصلاح ساختار بنياد مستضعفان گفت: 75درصد اقدامات لازم براي تعيين تكليف و اصلاح ساختار مالكيت شركت‌هاي بنياد انجام شده است. بر همين اساس تعداد هلدينگ‌هاي بنياد مستضعفان از 22هلدينگ به 11هلدينگ كاهش يافته است. او افزود: به‌عنوان نمونه سهام شركت‌هاي قند قزوين و قند شهركرد و شركت‌هايي از اين دست را از طريق مزايده در بورس واگذار كرده‌ايم. او درباره برنامه فروش ساير شركت‌ها هم گفت: سهام شركت‌هايي كه در بورس حضور دارند از طريق بورس و شركت‌هاي خارج از بورس هم به شكل مزايده واگذار خواهد شد.

  • فروش هتل‌ها و بانك سينا

سعيدي‌كيا در ادامه از برنامه فروش هتل‌هاي زير‌مجموعه بنياد مستضعفان خبر داد و گفت: در مرحله نخست سهام هتل گچسر واگذار شده است و در مرحله بعد مزايده فروش هتل آزادي و اوين هم برگزار شد اما خريدار هتل هنوز به‌طور كامل مبلغ نهايي را پرداخت نكرده است در نتيجه درصورتي كه برنده مزايده نتواند منابع لازم را براي خريد هتل‌هاي آزادي و اوين پرداخت كند، سهام را پس‌مي‌گيريم و دوباره عرضه مي‌كنيم. به گفته او، برنامه فروش همه هتل‌هاي بنياد در دستور كار قرار گرفته است.

رئيس بنياد همچنين از فروش سهام بانك سينا خبر داد و گفت: بنياد مستضعفان به‌عنوان سهامدار عمده بانك سينا درنظر دارد بخشي از سهامش را در اين بانك بفروشد اما هنوز مشتري براي بانك سينا در بورس پيدا نشده است.

  • سود و درآمد بنياد

سعيدي‌كيا در مورد مجموع درآمد‌هاي بنياد مستضعفان گفت: درآمد حاصل از فروش بنياد در 8‌ماه امسال نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته 8درصد افزايش يافته و از 15هزارو 600ميليارد تومان در سال 94 به رقم 16هزارو 900ميليارد تومان در 8‌ماه امسال افزايش يافته است. رئيس بنياد تأكيد كرد: در 8‌ماه امسال بنياد مستضعفان جمعا 204ميليون دلار محصول به بازار‌هاي جهاني صادر كرده كه نسبت به پارسال 17درصد رشد كرده است. به‌گفته سعيدي‌كيا، سود خالص مجموعه بنياد پارسال 1600ميليارد تومان بود.

  • پرداخت ماليات‌ها

سعيدي‌كيا با بيان اينكه از 15سال قبل ماليات همه شركت‌هاي بنياد مستضعفان به‌صورت روشن و شفاف محاسبه و پرداخت شده است، گفت: طبق آماري كه در اختيار داريم در 11سال گذشته بنياد مستضعفان مجموعا 4هزار ميليارد تومان ماليات پرداخت كرده است.

او در مورد پرداخت ماليات سال‌93 گفت: تسويه حساب كل ماليات بنياد براي سال مالي 93 از وزارت اقتصاد دريافت شده است ضمن اينكه مقدار ماليات سال مالي 1394هم در وزارت اقتصاد در حال بررسي است.مديرعامل بنياد مستضعفان با بيان اينكه در حوزه ماليات تقريبا به‌روز هستيم و حساب‌هايمان شفاف است، تأكيد كرد: هم‌اكنون تسويه‌حساب ماليات سال 93 براي كل شركت‌ها و مؤسسات بنياد از وزارت اقتصاد دريافت شده و ماليات سال‌94 هم محاسبه‌شده و در وزارت اقتصاد در حال بررسي است.

  • اطلاعات بنياد به سازمان بورس ارائه مي‌شود

محمد سعيدي‌كيا، رئيس بنياد مستضعفان درباره الزام شركت‌هاي شبه‌دولتي براي ارائه اطلاعاتشان به سازمان بورس براساس اصلاحيه ماده 6 قانون اصل 44 گفت: بنياد مستضعفان با وجود اينكه الزامي به ارائه اطلاعات به سازمان بورس ندارد اما اطلاعات مالي خود را طبق ماده 6 قانون اصل 44 به سازمان بورس ارائه مي‌كند.

او افزود: طبق اين قانون دستگاه‌هاي تحت نظر رهبري بايد با اذن رهبر اطلاعات خودشان را ارائه كنند، هرچند هنوز چنين چيزي به ما ارائه نشده است اما بنياد داوطلبانه اطلاعات خود را منتشر مي‌كند. او افزود:علاوه بر اين اطلاعات مالي بنياد مستضعفان به 2زبان فارسي و انگليسي روي سايت رسمي آن موجود است.

کد خبر 357262

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha