همشهری آنلاین: نخستین موارد مرگ‌ومیر انسانی ناشی از آنفلوآنزای پرندگان در این زمستان در چین، شامل دو مورد مرگ به علت ویروس H۷N۹ ایالت آنهویی چین اعلام شدند.

bird flu

به گزارش رویترز سازمان بهداشت ایالت آنهویی در شرق چین در بیانیه‌ای روی وب‌سایتش روز چهارشنبه ۲۱ دسامبر پنج مورد عفونت با آنفلوآنزای ماکیان H7N9 شامل دو مورد مرگ را از ۸ دسامبر به بعد گزارش کرد.

سخنگوی وزارت بهداشت چین هم در پکن به خبرنگاران گفت در حال حاضر قضاوت کارشناسان این است که شمار اندکی از افراد به این ویروس مبتلا شده‌اند، اما اگر معلوم شود شیوع گسترده‌ای وجود دارد، واکنش مقامات بهداشتی متفاوت خواهد بود. این سخنگو جزئیاتی درباره اقدامات خاص در واکنش به شیوع بیان نکرد.

ویروس H7N9 از مارس ۲۰۱۳ در حیوانات یا انسان‌ها در چین شناسایی نشده بد.

به گفته سازمان جهانی بهداشت این سویه ویروس آنفلوآنزای پرندگان به‌سادگی از شخصی به شخص دیگر منتقل نمی‌شود و واگیری پایدار انسان به انسان آن گزارش نشده است. خطر در این است که چنین ویروس‌هایی طوری جهش ژنتیکی پیدا کنند که توانایی بالقوه‌شان برای ایجاد پاندمی افزایش یابد.

آخرین شیوع عمد آنفلوآنزای پرندگان در سرزمین اصلی چین که از اواخر سال ۲۰۱۳ تا اوایل سال ۲۰۱۴ طول کشید، به مرگ ۳۶ نفر و خسارت بیش از ۶ میلیارد دلاری بخش کشاورزی انجامید.

مقامات در شهر شانگهای، دومین شهر بزرگ چین با ۲۴ میلیون نفر جمعیت روز چهارشنبه اعلام کرده بودند که یک مرد با تشخیص عفونت با سویه H7N9 که از ایالت همسایه جیانگسو به آنجا آمده بود، در حال درمان است.

مقامات بهداشتی در شهر شیان‌من در ایالت فوجان هم در شرق چین قرار دارد، پس از تشخیص عفونت آنفلوآنزای H7N9 در مردی ۴۴ ساله فروش ماکیان را از روز پنجشنبه در منطق سیمینگ به حال تعلیق درآوردند. مقامات این شهر ۳.۵ میلیون نفری می‌گویند این بیمار در بیمارستان بستری است و وضعیت پایداری دارد.

هنگ‌کنگ نیز این هفته نخستین مورد عفونت انسانی با این سویه ویروس آنفلوانزای پرندگان در این فصل را گزارش کرد.

بالأخره مقامات بهداشتی در ماکائو- مستعمره سابق پرتغال که در سال ۱۹۹ به چین بازگردانده شد- گفتند که به زودی یک بیمار مبتلا به H7N9 پس از اتمام یک دوره قرنطینه ۱۰ روزه مرخص خواهند کرد.

دام‌پروران در سال‌های اخیر ازجمله با افزایش پاک‌سازی، شیوه‌های جداسازی حیوانات و ساختن سقف برای پوشاندن مرغداری برای جلوگیری از انتقال عفونت به وسیله پرندگان وحشی تلاش کرده‌اند، بیماری را متوقف کنند.

وزارت کشاورزی چین هم می‌گوید در ۲ ماه گذشته بیش از ۱۱۰ هزار قطعه طیور به دنبال شیوع آنفلوآنزای پرندگان معدوم شده‌اند.

کد خبر 356365

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha