دوشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۷
۰ نفر

«بالاخره امروز تمام می‌شود»؛ این توصیفی است که ۲رسانه بزرگ آمریکایی برای امروز یعنی روز انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا به‌کار برده‌اند.

آمریکا

اين توصيف نشان مي‌دهد بسياري از آمريكايي‌ها با پايان آنچه «جنجالي‌ترين و ‌بي‌اخلاق‌ترين» رقابت انتخاباتي در اين كشور خوانده شده، نفس راحتي مي‌كشند.يك سال و نيم رقابت براي كرسي رياست‌جمهوري در آمريكا امروز به خط پايان مي‌رسد و دونالد ترامپ كه سايه باخت را بر سرش احساس مي‌كند، بار ديگر به حربه هميشگي‌اش رو آورده؛ «تقلب در انتخابات».

همه، راه درازي آمده‌اند؛ احزاب سياسي، نامزدها، رسانه‌ها و مردم. در آخرين ساعات اين رقابت بزرگ همه‌‌چيز از برتري هيلاري كلينتون حكايت دارد و دونالد ترامپ اكنون دوباره بر طبل تقلب مي‌كوبد. ديروز بار ديگر پليس فدرال آمريكا (اف‌بي‌آي) در صدر خبرهاي انتخابات رياست‌جمهوري آمريكا قرار گرفت؛ همانطور كه 2هفته پيش با اعلام اتهام دوباره عليه كلينتون اين‌چنين شده بود. جيمز كومي، رئيس اف‌بي‌آي اعلام كرد در دور جديد تحقيقات اين سازمان از ايميل‌هاي كلينتون، به تخلفي برنخورده است؛ موضوعي كه واكنش شديد ترامپ را به‌دنبال داشت و باعث شد او اف‌بي‌آي را به تباني با دمكرات‌ها متهم كند.

ترامپ در جريان يك تجمع انتخاباتي در ميشيگان گفت كه اف‌بي‌آي نمي‌توانسته ظرف مدت 8روز 650هزار ايميل را بررسي كرده باشد. او دولت آمريكا و نهادهاي امنيتي اين كشور را مثل هفته‌هاي قبل به «تقلب گسترده و سيستماتيك» در انتخابات متهم كرد و بار ديگر گفت كه اگر كلينتون به‌عنوان رئيس‌جمهور معرفي شود، نتيجه را نخواهد پذيرفت. او گفت: «پيش‌تر گفته بودم كه اين سيستم ناسالم است. خودتان الان درك كرديد كه هيلاري كلينتون تحت حمايت قرار دارد.

مراقب انتخابات باشيد؛ مراقب همه‌‌چيز باشيد.» كلينتون از سوي اف‌بي‌آي متهم شده بود كه بااستفاده از ايميل شخصي، اطلاعات محرمانه تبادل كرده است. درحالي‌كه پرونده 4‌ماه پيش مختومه اعلام شده بود، 10روز قبل رئيس اين سازمان اعلام كرد به اطلاعات تازه‌اي دست پيدا كرده كه ممكن است نتيجه تحقيقات قبلي را نقض كند. اين خبر، ضربه بزرگي به اردوگاه دمكرات‌ها وارد كرد و در نظرسنجي‌ها باعث سقوط 4 تا 5درصدي كلينتون و صعود رقيب جمهوريخواهش شد.

پرونده ايميل‌هاي نامزد حزب دمكرات تنها موضوعي بود كه بسياري معتقد بودند مي‌تواند باعث شكست او در انتخابات شود. اكنون به‌نظر مي‌رسد همه‌‌چيز به نفع كلينتون باشد. بيش از 41ميليون نفر در 38 ايالت از 50 ايالت آمريكا، در انتخابات زودهنگام شركت كرده‌اند. برآوردهاي اوليه از برتري كلينتون در اين مرحله حكايت دارد. همزمان براي نخستين بار آمريكايي‌هاي لاتين‌تبار پيش از روز رأي‌گيري به‌طور گسترده پاي صندوق‌ها حاضر شده‌اند تا عليه ترامپ و به نفع كلينتون رأي دهند. طبق گزارش بسياري از رسانه‌هاي آمريكايي، صف‌هاي طولاني رأي‌دهندگان لاتين‌تبار براي نخستين‌بار به بيرون حوزه‌هاي رأي‌گيري در ايالت فلوريدا كشيده شده است. در اين ايالت كه يكي از ايالت‌هاي چرخشي است، رأي لاتين‌تبارها هميشه سرنوشت‌ساز بوده است. فلوريدا در ميان ايالت‌هاي چرخشي با داشتن 29رأي الكترال، مهم‌ترين ايالت به شمار مي‌رود.

هر دو نامزد طي روزهاي گذشته بيشتر تمركز خود را روي ايالت‌هاي چرخشي گذاشته بودند. براساس نظرسنجي‌هاي اعلام شده، كلينتون در 4 ايالت از 6 ايالت مهم‌ چرخشي دست بالا را دارد و ترامپ هم در 2 ايالت باقيمانده پيش افتاده است.
براساس آمار رأي گيري‌هاي زودهنگام، كلينتون علاوه بر رأي لاتين‌تبارها موفق شده زنان و جوانان دانشگاهي را هم پاي صندوق‌ها بكشاند. در مقابل، برخلاف آن چيزي كه پيش‌بيني مي‌شد، سياهپوستان طي روزهاي اخير به نفع او وارد صحنه نشدند. باراك اوباما سعي كرد با حضور در ايالت‌هايي كه بيشترين جمعيت سياهپوستان را دارند، آنها را تشويق كند پيش از روز رأي‌گيري، پاي صندوق‌ها حاضر شوند و به هيلاري كلينتون رأي دهند. امروز اما شايد آنها به توصيه نخستين رئيس‌جمهور سياهپوست آمريكا توجه كنند و نخستين رئيس‌جمهور زن آمريكا را به كاخ سفيد بفرستند.

  • نظرسنجي‌‌هاي انتخاباتي

طي 5 ‌ماه گذشته، يعني از زماني كه چهره نامزدهاي نهايي حزب دمكرات و جمهوريخواه مشخص شد، نظرسنجي‌هاي سراسري، سهم مهمي در فضاي اين دوره از انتخابات رياست‌جمهوري آمريكا داشته است. 2دوره‌اي كه آمريكايي‌ها كمتر در مورد «برنامه» نامزدها شنيدند و بيشتر شاهد اتهام‌زني و افشاگري هيلاري كلينتون و دونالد ترامپ عليه هم بودند، نظرسنجي‌ها دائما بسته به اظهارات آنها و حواشي پيش آمده بالا و پايين مي‌شد. در اين دوره، نظرسنجي‌ها بسيار گسترده‌تر از قبل انجام شد و نتيجه اين نظرسنجي‌ها كه با يكديگر بسيار متفاوت هم بود، در تحليل‌هاي ارائه شده از سوي رسانه‌هاي آمريكايي تأثيرگذار ظاهر شد.

با اين حال، كلينتون در متوسط نتيجه نظرسنجي‌هاي سراسري آمريكا هميشه از ترامپ جلوتر بود اما ماجراي ايميل‌هاي كلينتون كه از آن به‌عنوان پاشنه آشيل ياد مي‌شد، در نهايت ضربه بزرگي به او وارد كرد. آخرين جهش ترامپ در نظرسنجي‌ها، مربوط به سخنان رئيس اف‌بي‌آي در مورد باز شدن دوباره پرونده ايميل‌هاي كلينتون بود. يك روز مانده به انتخابات، اف‌بي‌آي كلينتون را تبرئه كرد تا او بيشتر از قبل اميدوار به تصاحب صندلي رياست‌جمهوري شود.

  • چهره‌هاي نامرئي انتخابات

غير از 2ستاره اصلي از احزاب جمهوريخواه و دمكرات كه طي ماه‌هاي اخير تمام فضاي رسانه‌هاي جريان اصلي و شبكه‌هاي اجتماعي آمريكا را پر كرده‌اند، جيل استاين از حزب سبزها، گري جانسون از حزب ليبرترين، درل كسل از حزب قانون اساسي و اوان مك‌مولين، سياستمدار مستقل هم در انتخابات حضور دارند. آنها اما حزب فراگير و قدرتمندي نداشتند كه بتوانند در مقابل هيلاري كلينتون و دونالد ترامپ قد علم كنند. «جيل استاين» پزشك است و 55سال دارد. او 4سال پيش نيز در انتخابات شركت داشت اما تنها كمتر از نيم‌درصد آرا را كسب كرد. خانم استاين امسال در نظرسنجي‌ها حدود 2درصد از آرا را به‌خود اختصاص داده است.

«گري جانسون» 63 سال دارد و پيش از اين فرماندار ايالت نيومكزيكو بوده است. جانسون تا 5سال پيش خود از اعضاي حزب جمهوريخواه بود اما پس از سال2011 تغيير گرايش داد و در حزب ليبر به فعاليت پرداخت. او در سال2012 نيز در انتخابات حضور داشت و حدود يك‌درصد از آرا را كسب كرد. جانسون در نظرسنجي‌ها، حدود 5درصد از آرا را به‌خود اختصاص داده است.

  • انتخابات از زبان اعداد

بيش از 200ميليون نفر براي رأي دادن در انتخابات ثبت‌نام كرده‌اند؛ پيش‌بيني مي‌شود بين 120 تا 130ميليون نفر رأي خود را به صندوق‌ها بيندازند.41ميليون نفر در 38 ايالت آمريكا طي روزهاي اخير در انتخابات زودهنگام شركت كرده‌اند.
هر نامزد بايد از ميان 538رأي الكترال، 270رأي به‌دست آورد تا پيروز ميدان باشد. راي‌هاي الكترال براساس جمعيت هر ايالت بين 50 ايالت آمريكا تقسيم شده‌اند.

همزمان با انتخابات رياست‌جمهوري، انتخابات كنگره هم برگزار مي‌شود. از ميان 100كرسي سنا، رقابت بر سر 34كرسي امروز ادامه دارد. اكثريت سنا در دست جمهوريخواهان است. همچنين رقابت بر سر تمام 435 كرسي مجلس نمايندگان آمريكا هم برگزار مي‌شود. جمهوريخواهان با 247كرسي در مقابل دمكرات‌ها با 188كرسي، كنترل مجلس نمايندگان را هم در دست دارند.

کد خبر 352007

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha