سه‌شنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۵ - ۰۵:۳۴
۰ نفر

همشهری دو - ساجده ابراهیمی: همین چسب‌های پارچه‌ای که امروز آنقدر برایمان ساده به‌نظر می‌رسند زمانی وجود نداشت.

تفکر خلاق

كشاورزي بود كه توي مزرعه‌اش راه مي‌رفت و تيغ به لباسش مي‌چسبيد. از روي همان الگوبرداري كرد و چيزي شبيه چسب لباس درست كرد. خلاقيت حتما قرار نيست چيز خارق‌العاده‌اي باشد؛ مجموعه‌اي از روش‌ها، راه‌حل‌ها، آموزه‌ها و خلاصه چيزهاي جديد ديگري است كه كمك مي‌كنند يكجور نگاه متفاوت به دور و برمان داشته باشيم، كارها را ساده‌تر و دلپذيرتر كرده و نيروي جديدي به زندگي‌مان پمپاژ كنيم. آنقدر طيف آن هم وسيع و گسترده است كه مي‌تواند از گذاشتن گلدان گل پشت پنجره آپارتمان شروع شود و تا پيدا كردن روش جديد برنامه‌نويسي كامپيوتري ادامه داشته باشد. فقط كمي پيش‌نياز مي‌خواهد كه با به‌كارگرفتن آنها خيلي زود آدم خلاق درونمان سر بيرون مي‌آورد. براي شروع بايد چند ويژگي شخصيتي مهم و چند فعاليت فيزيكي ساده و البته هيجان‌انگيزرا دورهم جمع كنيم. بعدش ديگر خودش راهش را بلد است. مي‌داند كه كجا و چگونه به‌كار بيفتد و وظيفه‌اش را ايفا كند.

  • گام‌هاي كوچك طلايي

نيمكره راست مغز ما كه بر سمت چپ بدنمان تسلط دارد، مسئول مستقيم صدور دستور خلاقيت است. اكثر ما راست دستيم و عمده فعاليت‌هايمان را هم با آن انجام مي‌دهيم. روزي چندبار تمرين‌كردن و براي انجام كارهاي كوچك از دست چپ كمك گرفتن باعث تقويت نيمكره راست مي‌شود؛ هرچقدر فعال‌تر، خلاقيت هم بيشتر. براي تقويتش سلسله كارهايي مي‌توان انجام داد كه ازجمله آنها:
1- مجموعه‌اي از بازي‌هاي فكري و فيزيكي و حل معما: از ذهنتان كار بكشيد. تكميل جملات ناتمام از يك متن بريده شده، حل سودوكو و جدول، بازي با لوگو و... نيمكره دوست‌داشتني‌تان را از كرختي بيرون مي‌آورد.
2- نقاشي و بازي رنگ‌ها: مهم نيست كه نقاش خوبي نيستيد، خودتان را مجبور كنيد با رنگ‌ها چيزي بكشيد. نقاشي تأثير مستقيمي بر افزايش خلاقيت دارد. خودتان را هم زياد در معرض هنرهاي بصري قرار بدهيد. فيلم‌هاي انيميشن و مستند و حتي كارتون كه قوه تخيلتان را به وجد مي‌آورد به‌شدت توصيه مي‌شود.
3- از خرده‌ريزها دوري كنيد: حجم ذهنتان را با چيزهاي كوچك و مطالب بي‌مايه و سطحي پر نكنيد. عميق بودن و تمركز بالا به چندبعدي فكر كردن و خلق خلاقيت كمك مي‌كند.
4- سروكله زدن با گياهان و طبيعت: اگر حياط داريد باغچه كوچكي راه بيندازيد و به باغباني مشغول شويد. تلاش كنيد روش نگهداري از گياهان مختلف را ياد بگيريد.

  • برچسب‌هاي مثبت

فرار از تكرار: اگر تابه‌حال منتظر مي‌نشستيد كه تجربه،‌خودش سراغتان بيايد حالا ديگر وقتش است دست به‌كار شويد تا چند تجربه جديد براي خودتان دست و پا كنيد. رستوران‌هاي جديد، مزه‌هاي جديد، راه‌هاي جديد براي رسيدن به منزل يا محل كار، مكان‌هاي جديد براي تفريح‌هاي دسته‌جمعي يا تك‌نفره را كشف كنيد.
انعطاف‌پذيري: چهارچوب‌هاي ذهني‌تان را بشكنيد. ايده بدهيد و آنها را فرماندهي كنيد. اگر بخواهيد زود خسته شويد يا با يك انتقاد كوچك دلسرد شويد، سد محكمي جلوي بروز خلاقيت‌تان زده‌ايد. شجاعت دفاع از نظرتان را داشته باشيد. اهل كنكاش باشيد، در برخورد با هر مشكل يا موضوعي سعي كنيد راه‌هاي مختلف حل‌كردن آن را پيدا كنيد. استقلال فكري را جدي بگيريد و به‌جاي وابستگي به‌نظر ديگران، به‌خودتان متكي باشيد.
عينك ريزبيني: دقت بالا در اشيا، مكان‌ها و چيدمان، به نمونه‌برداري كمك مي‌كند. كاردستي‌ها، تابلوها و طرح‌هاي هنري يا الگوهاي خوبي براي اين كار هستند. براي يادگيري وقت بگذاريد. خيلي وقت‌ها دانستن اصول اوليه يك كار هم براي موفقيت در آن كافي است. كارهاي گروهي را ناديده نگيريد. بازي‌ها و حل مسائل گروهي، شما را در معرض ايده‌هاي جديد قرار مي‌دهد كه هركدامشان مي‌تواند سرشاخه فعاليت جديدي شود.

کد خبر 351919

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha