یکشنبه ۶ آبان ۱۳۸۶ - ۱۷:۱۷
۰ نفر

اگر هم‌پیمانان آمریکا در ناتو نیروها و تجهیزات بیشتری به افغانستان نفرستند، جنگ علیه شبه نظامیان طالبان و القاعده ممکن است با شکست روبه‌رو شود.

روزنامه واشنگتن پست در سر مقاله خود این موضوع را عنوان کرد که آمریکا وهم پیمانانش پیشتر از این نیز یکدیگر را به وخیم کردن اوضاع امنیتی در افغانستان متهم کرده‌اند.

رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا نیز اخیرا هم‌پیمانان آمریکا در ناتو را به ناکامی در تأمین نیروها و تجهیزات بیشتر در افغانستان متهم کرده است.  وی حتی تهدید کرده اگر هم‌پیمانان آمریکا در ناتو از اجرای تعهدات خود در افغانستان فاصله بگیرند، آمریکا نیروهای خود را از استان کوزوو خارج خواهد کرد.

مشکلات واقعی هم در زمینه امور جنگی و هم در زمینه تأمین و توزیع نیروها در افغانستان وجود دارد.  گروه‌های ناظر مستقر در افغانستان بر این باور هستندکه برای دومین سال پیاپی خشونت‌ها در افغانستان به‌طور چشمگیری افزایش یافته است و این خشونت‌ها از مناطق جنوب شرقی تا نزدیکی کابل گسترش یافته است.

آمریکا حدود 15 هزار و 100 نیرو به 41 هزار نیروهای تحت امر ناتو در افغانستان اختصاص داده است و حدود 13 هزار نیروی دیگر را برای انجام عملیات‌های ضد تروریستی در این کشور مستقر کرده است.

انگلیس نیز حدود 7700 نیرو در افغانستان مستقر کرده، این در حالی است که با این حساب نیروهای آمریکا و انگلیس نیمی از نیروهای ایساف را تشکیل می‌دهند.

فرانسه و آلمان نیز حدود 4200 نیرو 10 درصد نیروهای ایساف را در افغانستان مستقر کرده‌اند اما هیچ کدام از این نیروها در اکثر نیروهای جنگی انجام وظیفه نمی‌کنند.

در میان کشورهای عضو ناتو، فقط کانادا و هلند (با حضور 1700 و 1500 نیرو) به‌طور چشمگیر در عملیات‌های ضد نیروهای طالبان حضور دارند.  در نشست اخیر وزرای دفاع ناتو، بعضی از اعضای این سازمان قول دادند که نیروهای خود را اندکی افزایش بدهند.

کد خبر 35166

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز