چهارشنبه ۲۸ آذر ۱۳۸۶ - ۱۴:۳۹
۰ نفر

ترجمه محمد کرباسی: رابرت گیتس، رئیس پنتاگون به تازگی خیلی هیجان زده شده بود؛ زمانی که در جلسه دوره‌ای کنگره شروع به صحبت کرد و هر چه که دلش می‌خواست درباره برنامه‌های صلح ناتو در افغانستان گفت.

صحبت‌های او نشان داد که وزیر دفاع آمریکا فکر می‌کند دیگر بسیاری از هم‌پیمانان آمریکا در برنامه‌های مثلا نیکوکارانه این کشور برای هدیه کردن صلح به افغانستان همکاری نخواهند کرد.

آمریکا در دنیای جدید با کمبود هم‌پیمان مواجه شده است.رابرت گیتس علاوه بر این در مجلس نمایندگان اعلام کرد امسال سخت‌ترین سال برای آمریکا از زمان شروع مداخله نظامی این کشور در افغانستان (از سال 2001) است.

رهبران اروپایی تصمیم گرفته بودند که به دولت افغانستان برای صلح در این کشور کمک کنند. اگر چه این برنامه خیلی با موفقیت همراه نبود. مثلا آموزش پلیس و ارتش این کشور سیر نزولی داشته است.

کمبود مربی آموزشی هنوز هم وجود دارد و حداقل 3500 مربی دیگر برای این برنامه لازم است.

گیتس البته تذکر داده است که فرصت زیادی باقی نیست و با وجود اتفاقات حال حاضر در این کشور باید این کارها سریع‌تر انجام شود. البته گیتس عقیده دارد که باید یک حمله بسیار بزرگ علیه معترض‌های بومی به جای این کارها انجام شود.

این کاملاً مشخص است که کشورهای اروپایی دیگر به هیچ وجه نیرو و تجهیزات نظامی به افغانستان نمی‌فرستند.

در مجموع اگر بخواهید حساب کنید، وضعیت افغانستان از آنچه رابرت گیتس تعریف کرده، بدتر است. مقابله با حمله‌های پراکنده آسان نیست.

در حال حاضر هم کمتر کشور اروپایی برای مشارکت دوباره در جنگ و ادامه حضور در افغانستان آمادگی دارد. کاهش هم‌پیمانان آمریکا در عراق هم کاملا چشمگیر است.

این کاملاً قابل درک است که آمریکا روی این هم پیمان‌های باقی مانده هم حساب نکند.آمریکایی‌ها هنوز برای نشان دادن چهره‌ای خوب از خود در عرصه بین‌المللی پافشاری می‌کنند.

عراق به خاطر نفتش اولویت اول برای آمریکا به حساب می‌آید. اما بازی این نقش که عملیات آمریکا به خاطر سرنگونی صدام حسین و تشکیل دولت جدید انجام شده، دیگر فایده‌ای ندارد.

آمادگی نظامی‌های حاضر در منطقه کاهش پیدا کرده است. بعضی از واحدهای ارتش حاضر تنها یک نماینده دارند که او هم در عملیات‌های رزمی شرکت نمی‌کند. نظامی‌های کشورهای دیگر هم ترجیح می‌دهند در نبردها، اول آمریکایی‌ها را جلو بفرستند.

با این شرایط آمریکا در عراق و افغانستان در مخمصه افتاده است. سیاست خارجی آمریکا در حالی برای متقاعد کردن اروپایی‌ها تلاش می‌کند که آنها هر چه سریع‌تر می‌خواهند این بحث را تمام کنند و این یعنی آمریکا تنها مانده است.

Pradva.ru
14دسامبر2007

کد خبر 39628

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز