سه‌شنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۵ - ۰۲:۰۰
۰ نفر

از ابتدای مهر سال‌جاری تاکنون، آب ورودی به سدهای کشور یک درصد کاهش داشته است. چهره آسمان خشک‌تر شده، باران نمی‌بارد، آبی جاری نمی‌شود، رودها کم‌رمق و خشک شده‌اند و دریاچه‌ها تشنه.

آب بحران

پيش از اين وضعيت بارش‌هاي كشور در نيمه نخست سال‌جاري و ورودي آب در بيشتر سدهاي كشور مثبت اعلام شده بود اما حالا وضع بارندگي مثبت نيست. برخي استان‌ها هنوز بوي باران پاييزي را استشمام نكرده‌اند و بارندگي در برخي استان‌ها بسيار كم رمق است. كاهش بارش‌ها در مهر و آبان‌ سبب شده است حجم روان‌آب‌ها و حجم ورودي آب به سدهاي كشور منفي شود.

  • 8 استان بدون بارندگي

سال آبي 96-95 (از ابتداي مهر95 تا آخر شهريور96) كم‌جان و كم‌بارش آغاز شد، به‌گونه‌اي كه حدود نيمي از استان‌هاي كشور نخستين بارش خود را در آبان‌ تجربه كردند و برخي استان‌ها همچنان بارندگي نداشته‌اند.از ابتداي مهر سال‌جاري تاكنون، استان‌هاي گيلان و مازندران پربارش‌ترين و استان‌هاي بوشهر، خوزستان، سمنان، قم، كرمانشاه، كهگيلويه و بويراحمد، مركزي و يزد بدون بارش بوده‌اند. از ديگر سو در همين دوره زماني، بارش در 10استان كمتر از يك ميلي‌متر بوده است و حتي 8استان اصلا رنگ و بوي بارندگي نديده‌اند.

آخرين آمارهاي شركت مديريت منابع آب كشور مي‌گويد از ابتداي مهر سال‌جاري تا‌كنون ميزان بارش در استان‌هاي بوشهر، خوزستان، سمنان، قم، كرمانشاه، كهگيلويه و بويراحمد، مركزي و يزد صفر بوده است. براساس همين آمارها، حجم بارندگي در استان‌هاي اصفهان 0.8ميلي‌متر، ايلام 0.2ميلي‌متر، تهران 0.6ميلي‌متر، خراسان رضوي 0.4ميلي‌متر، زنجان 0.5ميلي‌متر، فارس 0.1ميلي‌متر، هرمزگان 0.1ميلي‌متر و همدان 0.6ميلي‌متر بوده است.

بحران بي‌آبي در قالب يك تهديد بسيار بزرگ كشور را تهديد مي‌كند و آمارها حاكي از اين است كه وضعيت بارندگي نيز در كشور چنگي به دل نمي‌زند؛ از يك سو بخشي از استان‌ها هنوز بارندگي نداشته‌اند و از سوي ديگر بارندگي در استان مانند گيلان، كه با 179.8ميلي‌متر باران، پربارش‌ترين استان‌ كشور بوده‌ نيز در مقايسه با سال آبي گذشته 8درصد كاهش داشته است هرچند در اين ميان بارندگي در استان مازندران 4درصد افزايش داشته و به 105.3ميلي‌متر رسيده است.

  • كاهش 42درصدي روان‌آب‌ها

از ابتداي سال آبي 96-95تا امروز، بارندگي‌ها كمتر از حد انتظار بوده‌ و در نتيجه در اين مدت، حجم روان‌آب‌ها و جريان‌هاي سطحي كشور در مقايسه با ميانگين بلندمدت، 42درصد كاهش داشته است. در اين ميان، بيشترين ميانگين كاهش روان‌آب‌ها در حوضه آبي قره‌قوم با 52درصد و كمترين كاهش مربوط به حوضه آبي مركزي با 21درصد بوده است.

به‌گزارش پايگاه اطلاع‌رساني وزارت نيرو براساس اطلاعات ايستگاه‌هاي باران‌سنجي، حوضه‌هاي آبي درياي خزر، درياچه اروميه، خليج‌فارس و مرزي شرق به‌ترتيب با 49، 45، 44 و 41درصد، رتبه‌هاي دوم تا پنجم را در كاهش حجم جريان‌هاي سطحي در مقايسه با متوسط بلندمدت، به‌خود اختصاص داده‌اند.

بنا بر اين گزارش، ميزان روان آب‌هاي كل كشور در سال‌جاري يك ميليارد و 342ميليون مترمكعب بوده كه نسبت به ميانگين بلندمدت با 2ميليارد و 329ميليون مترمكعب، 42درصد كاهش داشته است. باوجود اينكه حجم جريان‌هاي سطحي سال آبي‌جاري در مقايسه با سال آبي گذشته يك‌درصد افزايش داشته اما همچنان در مقايسه با متوسط بلندمدت با 42درصد كاهش روبه‌روست.

  • ورودي به سدهاي كشور منفي شد

در نيمه نخست سال‌جاري وضعيت بارش‌هاي كشور و ورودي آب در بيشتر سدهاي كشور مثبت بوده اما حالا به‌نظر مي‌رسد پاييز كم‌باران رفته رفته اثرات خود را نمايان مي‌كند. كاهش بارش‌ها از ابتداي سال آبي 96-95 (از اول مهر تاكنون) در ميزان آب ورودي سدها اثر كرده و باعث شده در پايان هفته پنجم سال آبي، حجم آب ورودي به سدهاي كشور پس از مدت‌ها سير نزولي بگيرد.

آخرين آمار ارائه شده از سوي شركت مديريت منابع آب ايران حاكي از آن است كه از ابتداي سال آبي جاري، اول مهرماه جاري تاكنون، آب ورودي به سدهاي كشور يك درصد كاهش داشته است،‌درحالي‌كه حجم آب ورودي به سدها در سال گذشته، يك ميليارد و 220ميليون مترمكعب بوده كه از ابتداي سال آبي جاري با يك درصد كاهش به يك ميليارد و 210ميليون مترمكعب رسيده است. براساس اين گزارش، 53درصد از ظرفيت كل مخازن سدها هم‌اكنون خالي و فقط 47درصد ظرفيت پر است درحالي‌كه برداشت از سدها نيز در مقايسه با سال قبل 16درصد افزايش داشته است.

کد خبر 351231

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha