دوشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۵ - ۰۶:۵۲
۰ نفر

همشهری دو - ندا داوودی: گاهی زندگی آنطور که تصور می‌کردید، پیش نمی‌رود؛ سر ناسازگاری دارد و مناسبات شما را به هم می‌ریزد.

می سازمت خودم!

بيماري، از دست دادن كسي يا چيزي كه دوستش داشته‌ايد، مشكلات خانوادگي و حتي همين ترافيك هر روزه و پول كم آوردن‌هاي آخر ماه هم مي‌تواند روحيه شما را به هم بريزد. بايد روشي داشته باشيد كه بتوانيد حال خودتان را خوب كنيد. وقتي حال‌تان بهتر شود حال اطرافيان‌تان هم بهتر مي‌شود و حس مي‌كنيد اوضاع بيشتر بروفق‌مرادتان است؛ اين يك هنر است اما كار چندان ساده‌اي نيست. كافي‌است در هر شرايطي يك نفر از درون شما بگويد كه همه‌‌چيز خوب است.

  • اين كارهاي سخت زيبا

تازه از سر كار رسيده‌ايد به خانه و روز سختي را گذرانده‌ايد. در بين راه با خود فكر كرده‌ايد كه وقتي به خانه برسم، استراحت مي‌كنم. همين كه لباس‌هاي‌تان را عوض مي‌كنيد و مي‌خواهيد بخوابيد، پدرتان زنگ مي‌زند كه مي‌خواهم به خريد بروم؛ اين يعني بايد شال و كلاه كنيد و به‌دنبال او برويد و استراحت بي‌استراحت. ممكن است در راه فكر كنيد كه چرا بايد كارهاي خانواده‌تان را شما انجام دهيد؛ چرا خواهر و برادرهاي ديگرتان كمك نمي‌كنند و حرف‌هايي از اين دست كه هم خستگي‌تان را بيشتر مي‌كند و هم ممكن است در برخورد شما با والدين‌تان تأثير منفي داشته باشد. اما در چنين مواقعي مي‌توانيد با خودتان بگوييد چقدر خوشبختم كه هنوز پدر و مادرم هستند كه كارهاي‌شان را من انجام دهم. حتما مسئوليت‌پذير‌تر و شايد مهربان‌تر هستم كه پدر و مادرم دوست دارند من آنها را به دكتر ببرم. با خود بگوييد: شايد برادرهايم سرشان شلوغ‌تر از من است و آنقدر با خودتان حرف‌هاي مثبت بزنيد كه وقتي به در خانه پدرتان رسيديد در چهره‌تان اثري از خستگي نباشد. اين روش را در تمام مسئوليت‌هايي كه ممكن است خسته‌تان كند اما زيبايي زندگي‌تان است، تكرار كنيد. اگر فرزندتان نمي‌گذارد شب بخوابيد، اگر مدام مي‌خواهد تا با او بازي كنيد و حتي نمي‌توانيد يك سريال را در آرامش ببينيد، به‌جاي اينكه غر بزنيد و كلافه شويد، زيبايي‌هاي روزهاي كودكي‌اش را ببينيد و به‌خودتان يادآوري كنيد خيلي زود بزرگ مي‌شود و حسرت اين روزها را خواهيد خورد. قدرت حرف‌هاي دروني‌تان را جدي بگيريد. مسئوليت‌هاي زندگي‌تان را با همين خودگويي‌هاي مثبت و يادآوري‌هاي دروني، به بهترين نحو و با كمال ميل انجام دهيد.

  • زندگي پر از امتحان

امتحان رياضي دوم دبيرستان كه به‌خاطرش يك هفته بي‌خوابي كشيديد و نمره خوبي كسب نكرديد را به‌خاطر داريد؟ چند روز اشك ريختيد و فكر كرديد كه دنيا به آخر رسيده است اما اينطور نشد. در حال امروزتان آن نمره چه تأثيري دارد؟ قرار نيست تلاش نكنيد اما قرار است يادتان باشد زندگي پر از امتحان‌هاي سخت و دشوار است پس زماني‌كه بايد براي جلسه كنكور، امتحان رانندگي، پذيرش براي كار و... برويد با خودتان تكرار كنيد كه نتيجه هر چه باشد من آن‌ را به نفع خودم استفاده مي‌كنم. خيلي اوقات شكست‌هايي كه براي شما اتفاق مي‌افتد در ظاهر تلخ‌اند اما اگر با يك روحيه خوب با آنها برخورد كنيد پلي مي‌شوند براي موفقيت‌هاي بعدي. زندگي بدون امتحان‌دادن، محال است اما مي‌شود يك«من» به همراه‌تان باشد كه نگذارد كم بياوريد و مدام از درون كمك‌تان كند تا بر ترس و استرس‌تان غلبه كنيد و بهترين نتيجه را بگيريد. يادتان باشد كه «الا بذكر‌الله تطمئن القلوب»؛ ياد خدا و همراهي هميشگي او بهترين آرام بخش ممكن است.

  • مشكلات خانه‌زاد

ماندن در ترافيك و تحمل كسي كه بدون راهنما زدن مي‌پيچد و يا در بزرگراه دنده عقب مي‌آيد و اگر دو ثانيه ديرتر عكس‌العمل نشان دهيد، جان‌تان را از دست خواهيد داد، از موضوعاتي است كه هر روز بايد با آن دست و پنجه نرم كنيد. پس به‌جاي آنكه وقتي چراغ راهنمايي روي قرمز مي‌ايستد، زير لب بد و بيراه بگوييد و مدام از ترافيك گله كنيد، براي خودتان سرگرمي‌هايي مخصوص اين مشكلات هميشگي بتراشيد كه حال‌تان را خوب كند. اگر رانندگي مي‌كنيد، گوش دادن به فايل‌هاي صوتي مفيدي كه هميشه فكر مي‌كرديد وقتي براي گوش دادن به آنها نداريد مي‌تواند كمك‌تان كند مثل يادگيري زبان و گوش دادن به كتاب‌هاي صوتي و يا هر كار ديگري كه باعث شود كمتر احساس كنيد وقت‌تان تلف شده. اگر هم رانندگي نمي‌كنيد خواندن كتاب، مي‌تواند اوضاع را بهتر كند. البته اولي پيشنهاد بهتري است اما فراموش نكنيد با خودتان جملات خوب بگوييد و براي آنكه جملات‌تان واقعي باشد خوبي‌ها راهم ببينيد؛ مثل كودك زيبايي كه از مقابل ماشين مي‌گذرد و يا برگ‌هايي كه رنگ پاييز گرفته‌اند. اين هنر شماست كه زيبايي‌هاي اطراف را ببينيد و به‌خودتان يادآوري كنيد. وقتي كسي بدون راهنما مي‌پيچد هم حواس‌تان باشد كه وضعيت را كنترل كنيد و هم به‌جاي اينكه داد بزنيد و با خودتان به او بد و بيراه بگوييد، درحالي‌كه هيچ كمكي به تغيير رفتار او نخواهد كرد، يك جمله بگوييد:« شايد عجله داشته، شايد فراموش كرده» و حتي آرزو كنيد خطري با اين وضع رانندگي برايش ايجاد نشود. شما با تكرار اين حرف‌هاي مثبت به‌خودتان كمك مي‌كنيد. وقتي مجبوريد هر روز يك ساعت از محل كار تا خانه را در ترافيك بگذرانيد، گفتن اينكه «مي توانم از اين فرصت استفاده كنم و كتاب مورد علاقه‌ام را بخوانم»يا «خوب است كه هر روز مجبورم در ماشين اين زمان را به دوره كردن لغت‌هاي زبان اختصاص دهم» حال‌تان را بهتر و تحمل ترافيك را ساده‌تر مي‌كند.

  • فهرستي براي تمام فصول

فهرستي از غر زدن‌هاي دروني‌تان تهيه كنيد: شغل‌تان را دوست نداريد؟ با همكارانتان گاهي دچار مشكل مي‌شويد؟ در خانواده‌تان برخي اوقات حس مي‌كنيد شما را درك نمي‌كنند ؟ وقتي مقابل آينه مي‌ايستيد، از چروك‌هاي جديد صورت‌تان حس بدي به شما دست مي‌دهد؟ احساس مي‌كنيد اضافه وزن داريد؟ اگر بخواهيم شرايطي را كه باعث مي‌شود «حال»‌تان چندان خوب نباشد شمارش كنيد ممكن است موارد زيادي به اين فهرست اضافه شود. آنها را پيدا كنيد، بنويسيد و مقابلش را با جملات متفاوتي پر كنيد؛ براي مثال: شغلم سخت است اما همين كه توانسته‌ام كاري داشته باشم، باعث خوشحالي است و با زياد كردن مهارتم مي‌توانم از كارم هم لذت بيشتري ببرم.

چند شيار جديد درصورتم ايجاد شده اما اين شيارها جذابيت و پختگي چهره‌ام را بيشتر كرده. ستون دوم اين فهرست را در حالي بنويسيد كه روز خوبي را پشت سر گذاشته‌ايد و احساس آرامش مي‌كنيد. وقتي تهيه فهرست تمام شد تمرين كنيد كه هميشه ستون دوم را با خود تكرار كنيد. حتي گاهي با صداي بلند كه گوش‌هاي‌تان بشنود. ديدن نيمه پر ليوان، هنري است كه اگر بياموزيد و تكرار آن براي خودتان تا ‌عمق جان‌تان نفوذ كند، رمز داشتن يك «حال» خوب است در زندگي. روي پيشاني اين دنيا ننوشته: استراحتگاهي براي هميشه، پس چالش‌هايش را با تكرار خوبي‌ها و خوشي‌هايش كم رنگ كنيد.

کد خبر 351133

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha