مدیرعامل بورس تهران از مذاکره با ۴ شرکت بین‌المللی برای تغییر سامانه معاملات بورس تهران خبر داد و تأکید کرد: روش عرضه‌های اولیه تا ۲‌ ماه دیگر تغییر خواهد کرد و معامله‌گران آنلاین می‌توانند بدون استرس در عرضه‌های اولیه شرکت کنند.

حسن قاليباف اصل به همشهري گفت: سامانه فعلي معاملات يك سامانه استاندارد و بين‌المللي است اما به‌علت تحريم‌ها بعضا حفره‌هايي(باگ)در سامانه معاملات بورس به‌وجود آمده كه اين حفره‌ها بايد هرچه سريع‌تر رفع شود.
او با بيان اينكه بورس تهران ظرف 3روز گذشته با شركت آتوس كه طراح سامانه معاملات بورس است در تهران مذاكره كرده است، گفت: مديران شركت آتوس براي رفع مشكلات سامانه معاملات بورس اعلام آمادگي كردند. قرار است تا 2هفته ديگر نماينده‌هاي شركت آتوس بار‌ديگر براي انجام مذاكرات تكميلي در مورد اصلاح ساختار سامانه معاملات بورس به تهران بيايند.

  • رفع مشكل معامله‌گران آنلاين

مديرعامل بورس تهران در ادامه از انجام مذاكره با شركت‌هاي ديگر براي طراحي سامانه معاملات خبر داد و گفت: بورس تهران بعد از اجرايي شدن برجام با 4شركت معتبر در زمينه طراحي سامانه‌هاي معاملاتي بازار‌هاي اوراق بهادار وارد مذاكره شد و به‌زودي از بين يكي از اين شركت‌ها يك شركت را انتخاب خواهيم كرد.

به‌گفته او آتوس هم يكي از 4شركت طرف مذاكره بورس تهران است. قاليباف تأكيد كرد: درصورت به نتيجه رسيدن اين مذاكرات و اصلاح ساختار سامانه فعلي يا از طريق به‌كارگيري يك سامانه جديد بين‌المللي و يكپارچه شدن سامانه معاملاتي بورس تهران، مشكلات فعلي در معاملات آنلاين هم خودبه‌خود حل خواهد شد. او در مورد اصلاح سامانه فعلي و ساختار سامانه جديد گفت:سامانه فعلي بايد قابليت پشتيباني ابزار‌هاي مالي را پيدا كند و سامانه جديد بايد بتواند همزمان بازار نقد و بدهي را پشتيباني كند.

  • تغيير روش عرضه اوليه

مديرعامل بورس تهران همچنين از تغيير روش عرضه‌هاي اوليه خبر داد و گفت: مراحل تدوين مقررات مربوط به روش جديد عرضه‌هاي اوليه در بورس تهران به پايان رسيده و به‌زودي اين روش جديد در قالب ثبت سفارش يا بوك بيلدينگ در يك مدت زمان معني‌دار ابلاغ مي‌شود.
او افزود:با اجرايي شدن اين روش تازه به ماجراي ورود يكباره سفارش‌ها در زمان عرضه‌هاي اوليه خاتمه داده مي‌شود، در نتيجه معامله‌گران آنلاين هم مي‌توانند سفارش‌هايشان را در طول يك زمان معقول و بدون استرس وارد سامانه معاملات كنند. به‌گفته قاليباف اين روش جديد عرضه ظرف 2‌ماه آينده و بعد از اعلام آمادگي شركت مديريت فناوري بورس اجرايي خواهد شد.

  • انتشار شاخص بين‌المللي

مديرعامل بورس تهران در ادامه در مورد انتشار يك شاخص بين‌المللي گفت: مذاكره با مؤسسات معتبر جهاني براي طراحي يك شاخص بين‌المللي در حال انجام است و اين موضوع به هيچ‌وجه از دستور كار خارج نشده است.به جز مؤسسه تامسون رويترز كه از سال‌ها پيش مذاكراتي با بورس تهران براي طراحي شاخص بين‌المللي آغاز كرده است 8‌ماه پيش يعني در اسفند سال‌94مؤسسه اس‌اند‌پي آمريكا هم علاقه‌مندي خود را براي طراحي يك شاخص بين‌المللي براي بورس تهران اعلام كرد و ما هم از اين موضوع استقبال كرديم.

قاليباف تصريح كرد:قرار است اين مؤسسه براي دريافت مجوز‌هاي لازم از آمريكا خود اقدام كند و پس از آن براي مذاكره با بورس تهران وارد عمل شود. او در عين حال تأكيد كرد: هر چند طراحي و انتشار يك شاخص جهاني براي بورس تهران از طرف يك برند بين‌المللي اهميت فراواني دارد اما خود ماهم پيش از آن بايد ابزار‌هاي معاملاتي جديد و شرعي را بر مبناي شاخص‌ها طراحي كنيم تا اين طرح اثر‌بخشي بيشتري داشته باشد.

  • سرمايه‌گذاري خارجي

مديرعامل بورس تهران در ادامه درباره روش‌هاي جذب سرمايه‌گذاري خارجي در جهان گفت:طبق آمار جهاني 60درصد از كل سرمايه‌گذاري خارجي انجام شده در سطح جهان به‌صورت مستقيم و بقيه به شكل غيرمستقيم انجام مي‌شود بنابر اين سرمايه‌گذاري در بورس‌ها فقط بخشي از مسير جذب سرمايه‌گذاري خارجي را تشكيل مي‌دهد.

او درباره موانع اصلي جذب سرمايه‌گذاري خارجي در ايران گفت: رفع نشدن برخي از تحريم‌ها در حوزه نقل و انتقال پول، جذب سرمايه‌گذاري خارجي را مشكل كرده است.او ادامه داد: به غيراز موانعي كه وجود دارد، سرمايه‌گذاران خارجي بايد اين فرصت را داشته باشند كه محيط جديد يعني فضاي اقتصاد ايران را بشناسند تا دغدغه كمتري براي انتقال سرمايه‌هايشان به ايران داشته باشند.

قاليباف در ادامه توضيح داد:از طرف ديگر بايد مولفه‌هايي چون شاخص‌هاي فضاي كسب و كار در ايران بهبود پيدا كند و اقتصاد ايران در رتبه‌هاي بهتري جاي بگيرد زيرا براي سرمايه‌گذاران خارجي اينگونه رتبه‌بندي‌ها بسيار با اهميت است. او افزود: تا‌كنون چند نشست بازاريابي بين‌المللي در نقاط مختلف برگزار كرده‌ايم هرچند اين جلسات مورد استقبال سرمايه‌گذاران خارجي قرار گرفته است اما در عمل مواردي مشاهده كرده‌ايم كه سرمايه‌گذاران خارجي هنگام تصميم نهايي بعضا با برخي موانع قانوني در كشور‌هاي خودشان مواجه مي‌شوند.

  • صندوق‌هاي خارجي در راهند

مديرعامل بورس تهران در ادامه از آماده شدن چند صندوق سرمايه‌گذاري خارجي براي ورود به بازار سهام ايران خبر داد و گفت: تاكنون 4صندوق خارجي براي سرمايه گذاي در بازار سرمايه ايران در نقاط مختلف دنيا تشكيل شده‌اند كه از آن جمله مي‌توانند به صندوق‌هايي كه در سوئيس و يونان تشكيل شده‌اند، اشاره كرد.

او با بيان اينكه يك صندوق 10ميليون يورويي هم در قبرس به همين منظور تشكيل شده است، ادامه داد: يك صندوق سرمايه‌گذاري هم از دولت انگليس براي فعاليت در گستره كل اتحاديه اروپا و بازاريابي براي سرمايه‌گذاري در بورس تهران مجوز گرفته است. در عين حال يك صندوق ديگر در اروپا به ارزش 100ميليون يورو در حال دريافت مجوز از اتحاديه اروپا براي بازاريابي و سرمايه‌گذاري در ايران است. او تأكيد كرد: همچنين يك صندوق به اندازه 40تا 200ميليون دلار در انگليس تشكيل شده است و مذاكره براي تشكيل يك صندوق هم در عمان آغاز شده است.

  • فرصت‌هاي جديد سرمايه‌گذاري

او همچنين از فراهم شدن يك پتانسيل جديد سرمايه‌گذاري در بورس تهران خبر داد و گفت:طراحي اوراق آپشن و آتي بر مبناي سبد‌هاي سرمايه‌گذاري به تأييد كميته فقهي بورس رسيده است و اين سبد‌ها به‌زودي عرضه مي‌شوند. او تأكيد كرد:تلاش مي‌كنيم سبد اوراق آتي تا پايان پاييز به سرمايه‌گذاران معرفي شود. همچنين مشكل نرم‌افزاري مربوط به معامله اوراق آپشن برطرف شده و عرضه اين اوراق از آذرماه آغاز مي‌شود.

  • رشد 75درصدي معاملات

مديرعامل بورس تهران در ادامه به تشريح عملكرد بازار سهام در طول 7ماهه امسال پرداخت و گفت:آمار معاملات 7ماهه نشان مي‌دهد ارزش داد و ستد‌ها نسبت به‌مدت مشابه پارسال 75درصد رشد كرده و به 37هزار ميليارد تومان رسيده است. او در تحليل دلايل اين رشد عجيب گفت: به‌نظر مي‌رسد انتشار اخبار مثبت در حوزه اقتصاد كلان و آغاز مذاكره شركت‌هاي حاضردر بورس با شركت‌هاي خارجي فضاي مثبتي را در بازار سهام ايجاد كرده است. قاليباف پيش‌بيني كرد قطعي‌شدن قرارداد‌ها و نهايي شدن مذكرات شركت‌هاي ايراني اثر مضاعفي بر بورس تهران داشته باشد.

  • پذيرش شركت‌هاي جديد

مديرعامل بورس تهران در ادامه در مورد پذيرش شركت‌هاي جديد در بورس گفت:شركت تأمين سرمايه اميد به‌عنوان نخستين تأمين سرمايه در بورس تهران در حال طي كردن مراحل پذيرش است ضمن اينكه شركت‌هايي چون نيروگاه جهرم، ايرانيان اطلس، پالايش نفت جم، فولاد جنوب كيش، هتل‌هاي هما و نفت و گاز پرشيا هم در مراحل مختلف پذيرش و عرضه در بور‌س تهران هستند. ا

و با اشاره به اينكه هم‌اكنون بورس تهران متنوع‌ترين بورس منطقه است، توضيح داد: هم‌اكنون سهام شركت‌ها در 40صنعت در بورس تهران در حال معامله هستند و در عين حال 40نوع اوراق مختلف هم در فرايند پذيرش بورس تهران قرار دارند. قاليباف با اعلام اين خبر كه سهام 16شركت جديد نيز در فهرست پذيرش بورس هستند، تأكيد كرد:

مراحل پذيرش 17نوع اوراق بدهي در بورس در حال انجام است و 7صندوق قابل معامله در طول امسال يا پذيرش شده‌اند يا در حال پذيرش هستند. او تصريح كرد:در حوزه پذيرش رونق خوبي به‌وجود آمده است و قطعا اين تنوع و افزايش اندازه بازار حجم خوبي از تقاضا را به سوي بورس تهران متمايل خواهد كرد و اين پتانسيل تازه در آينده بورس اثر مثبتي خواهد داشت.

کد خبر 350617

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha