شنبه ۵ آبان ۱۳۸۶ - ۱۱:۲۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: حملات ارتش ترکیه به شمال عراق تا پایان مذاکرات آنکارا با واشنگتن لغو شد.

به گزارش مهر به نقل از روزنامه لس‌آنجلس تایمز، رئیس ستاد مشترک ارتش ترکیه اعلام کرد که این کشور حملات خود به مواضع حزب کارگران کردستان( پ.ک.ک ) در شمال عراق را تا پس از انجام گفتگوهای آنکارا-واشنگتن متوقف می‌کند.

یاشار بیوک‌آنیت، جمعه شب(4 آبان) با اعلام این مطلب افزود: رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه، اوایل ماه آینده میلادی به واشنگتن می‌رود تا با مقام‌های آمریکایی درباره حل مسئله "پ.ک.ک" مذاکره کند. بر اساس این گزارش، قرار است اردوغان در تاریخ 5 نوامبر ( 14 آبان ) به واشنگتن سفر کند.

بر اساس گفته‌های بیوک‌آنیت، ارتش ترکیه در حالی حملات خود به مواضع پ.ک.ک را متوقف می‌کند که مقام‌های ترک با پیشنهاد ارائه شده از سوی دولت عراق برای تعامل با جدایی‌طلبان پ.ک.ک موافق نیستند.

در همین حال فرمانده نظامیان آمریکایی مستقر در شمال عراق اعلام کرد که نیروهای آمریکایی مستقر در این منطقه هیچ برنامه‌ای برای جلوگیری از حملات پ.ک.ک به ترکیه ندارند؛ علاوه بر این مسئله، جنگنده‌های ارتش ترکیه روز جمعه چندین‌بار مواضع پ.ک.ک در شمال عراق را بمباران کرده‌اند و این در حالی است که در همین روز مذاکراتی میان مقام‌های عراقی و ترک در آنکارا درباره این بحران برگزار شد و دو طرف از مثبت بدون نتایج این مذاکرات سخن بر زبان آوردند.

به نوشته لس‌آنجلس تایمز، حمله ارتش ترکیه به شمال عراق، آمریکا را بر سر یک دو راهی قرار داده، زیرا هر دو این کشورها (عراق و ترکیه) از متحدان واشنگتن محسوب می‌شوند و کاخ سفید نمی‌تواند به طور مستقیم فقط از یکی از این کشورها حمایت کند.

علاوه بر نکات ذکر شده، برخی از مقام‌های ترک نیز از ادامه درگیری‌ها در مرز این کشور با عراق و عبور نظامیان ترک از مرز عراق و حمله به مواضع پ.ک.ک در کوهستان‌های شمالی عراق ناراضی هستند، زیرا به اعتقاد آنها ادامه این روند، سبب بروز تنش میان ترکیه و متحدان منطقه‌ای و بین‌المللی این کشور می‌شود.

روزنامه لس آنجلس تایمز و برخی از خبرگزاری‌ها در حالی سخنان رئیس ستاد مشترک ارتش ترکیه درباره توقف حملات نظامیان ترک به مواضع پ.ک.ک را مخابره کرده‌اند که خبرگزاری فرانسه در این باره گزارش داد: در مذاکرات روز جمعه مقام‌های بلند پایه عراقی و ترک که درآنکارا برگزار شد؛ ترکیه از قبول پیشنهاد عراق مبنی بر توقف حملات به مواضع پ.ک.ک و یا دست کم کاهش میزان حملات خودداری کرد.

کد خبر 35033

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز