همشهری آنلاین: رجب طیب اردوغان اعلام کرد: احتمال دارد نیرو‌های نظامی ارتش ترکیه هر لحظه وارد خاک عراق شوند.

به نوشته ال موندو، ترکیه تا کنون پاسخ‌های عراق در آنکارا برای حل بحران پ.ک.ک را کافی ندانسته و خواستار اتخاذ تدابیر سخت گیرانه‌تری در این ارتباط از سوی دولت عراق شده است.

از همین رو رجب طیب اردوغان نخست وزیر عراق هشدار داده است که هر لحظه احتمال دارد ارتش ترکیه عملیاتی را که پیشتر نیز انتظار آن می‌رفت با عبور از نقطه صفر مرزی در خاک عراق آغاز کند.

اردوغان که در سفر به رومانی به سر می‌برد، افزود: دولت ترکیه تنها درباره زمان آغاز عملیات تصمیم خواهد گرفت. به نظر نمی‌رسد ترکیه برای حمله به مواضع پ.ک.ک در شمال عراق تا زمان دیدار رجب طیب اردوغان با جورج بوش رییس جمهوری آمریکا در روز 6 اکتبر منتظر بماند.

اردوغان در کنفرانس مطبوعاتی در رومانی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا ژنرال یاشار بویولکانیت رییس ستاد مشترک ارتش ترکیه تا مشخص نشدن نتایج دیدار نخست وزیر ترکیه و رییس جمهوری آمریکا، از صدور فرمان حمله به پ.ک.ک خودداری خواهد کرد، گفت: در این لحظه در وضعیتی بسیار حساس قرار داریم و نمی‌دانم چرا باید منتظر دیدار من از ایالات متحده آمریکا بمانیم.

سخنان نخست وزیر ترکیه در رومانی به وضوح حکایت از ناکامی مذاکرات روز جمعه 26 اکتبر میان وزیر امورخارجه ترکیه و وزیر دفاع عراق در آنکارا  داشت. ترکیه پیشتر دیدار عبدالقادر محمد جاسم وزیر دفاع عراق از آنکارا را آخرین فرصت برای جلوگیری از عملیات نظامی قلمداد کرده بود.[سابقه خبر]

سخنگوی وزارت امورخارجه ترکیه نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که باید به فکر تدابیر فوری بود. او افزود: هیات عراقی در روز جمعه با پیشنهاداتی به ما رجوع کرد که انجام آن‌ها زمان زیادی می‌برد. با این حال زمان برای حل این بحران(پ.ک.ک) عامل بسیار مهمی است. در این ارتباط باید گام‌های فوری برداشت.

تنش‌ها میان ترکیه و گروه پ.ک.ک از زمان کشته شدن 12 سرباز ترک در درگیری‌های مرزی و ناپدید شدن 12 سرباز دیگر، گسترش یافته است و هر لحظه بیم آن می‌رود که ارتش ترکیه برای انجام عملیات نظامی علیه پ.ک.ک وارد شمال عراق شود.

کد خبر 35007

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز