سه‌شنبه ۲۴ مهر ۱۳۸۶ - ۱۶:۳۹
۰ نفر

گروه بین‌الملل: ارتش ترکیه در ادامه بمباران مناطقی که حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) در آنها مستقر است، بار دیگر یکی از روستاهای مرزی شمال عراق را گلوله‌باران کرد.

این گلوله‌باران چند ساعت پس از جلسه هیأت دولت ترکیه در آنکارا با هدف تسلیم لایحه‌ای به پارلمان این کشور برای صدور اجازه ورود نظامی به شمال عراق صورت گرفت.

 این لایحه با هدف مبارزه و نابود کردن چریک‌های پ.ک.ک تقدیم مجلس می‌شود و پس از تصویب آن، ترکیه خواهد توانست حملاتی نظامی در مناطقی که نزدیک به 3500 عضو این حزب در آنجا مستقر هستند، انجام دهد.

نوشیروان بارزانی نخست‌وزیر اقلیم خودمختار کردستان شمال عراق در گفتگو با شبکه تلویزیونی الجزیره گفت: مشکل پ.ک.ک در شمال عراق از طریق نظامی قابل حل‌و‌فصل نیست.

وی تصریح کرد: پ.ک.ک تنها مشکل ترکیه نیست و در گذشته نیز مشکلات مشابهی را ایجاد کرده است.

لازم است تأکید شود ما در فعالیت‌های این حزب ذی‌نفع نیستیم اما ما معتقدیم از آنجایی که راه‌حل این مشکل از طریق نظامی ممکن نیست باید رویکردی سیاسی در پیش گرفت.

از سوی دیگر رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه، جمعه شب گفته بود که کشورش آمادگی مواجهه با هرگونه انتقاد بین‌المللی را درخصوص حمله به تروریست‌های مستقر در شمال عراق دارد.

با افزایش موج حملات این چریک‌ها به‌جنوب شرقی ترکیه، دولت آنکارا مصمم است به هر طریق با صدور اجازه پارلمان به اقدام نظامی علیه این گروه در شمال عراق بپردازد. در این لایحه آمده است: هدف تهاجم نظامی به شمال عراق به‌هیچ وجه تجاوز به خاک عراق یا چشمداشت به منابع نفتی این کشور نیست بلکه تنها نابودی متجاوزین به تمامیت ارضی ترکیه مدنظر است.

جمیل چیچک سخنگوی دولت ترکیه نیز با بیان این که پیش‌نویس این لایحه توسط وزارت خارجه تهیه شده و به امضای نخست‌وزیر و رئیس‌جمهوری رسیده است، تصریح کرد: هیچ مانعی بر سر راه تصویب این لایحه در پارلمان وجود ندارد.

وی در ادامه با انتقاد از آمریکا و عراق گفت: این کشورها تاکنون از مسئولیت خود درخصوص حمله به این چریک‌ها  و نابودی آنها سر  باز  زده‌اند. براساس آمار موجود بیش از 3هزار  عضو پ.ک.ک از شمال عراق برای طرح‌ریزی حمله علیه اهداف نظامی و غیرنظامی در داخل خاک ترکیه استفاده می‌کنند. 

 آنکارا حزب کارگران کردستان را به کشتار بیش از 30هزار شهروند ترک از سال 1974 تاکنون متهم کرده است.

کد خبر 34149

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز