چهارشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۵ - ۰۶:۳۰
۰ نفر

همشهری دو - کاظم حاتمی: آرامش عجیبی در چهره‌اش موج می‌زند و متواضع سخن می‌گوید. کلامش عجیب به دل می‌نشیند، همانطور که مرثیه‌هایش قلب‌ها را می‌لرزاند و چشم‌ها را بارانی می‌کند.

حاج غلامرضا سازگار

 نزديك به 6دهه است حاج‌غلامرضا سازگار راه خدمت به اهل‌بيت(ع) را در پيش گرفته و خودش مي‌گويد هرچه دارد از عنايت آنهاست. حاج‌غلامرضا سازگار كه اكنون 74سال از عمر پربركتش مي‌گذرد در ديداري صميمانه از خاطراتش مي‌گويد.

  • نخستين مداحي‌تان را يادتان هست؟

بله، از 12-10سالگي عشق به مداحي براي امام حسين(ع) در من جان گرفت. همه‌‌چيز از جايي شروع شد كه در يكي از روضه‌ها، نوجواني همسن و سال خودم مداحي كرد و من بسيار منقلب شدم. همانجا از امام حسين(ع) خواستم مرا در اين راه قرار داده و دستم را بگيرد.

  • ‌‌امام حسين(ع) هم دست‌تان را گرفت و شديد حاج غلامرضا سازگار، مداح و شاعر نامي اهل‌بيت(ع).

شدم نوكر امام حسين‌(ع). البته از دوران نوجواني كه مداحي را شروع كردم، مشاغل ديگري هم داشتم كه مهم‌ترين آنها كار در چاپخانه و سپس نانوايي بود. اما 40سال پيش تصميم مهمي گرفتم و آن وقت بود كه تمام زندگي‌ام شد امام حسين (ع).

  • چه تصميمي؟

خداحافظي از نانوايي و تمام مشاغل ديگر براي خدمت به اهل‌بيت(ع). راستش را بخواهيد من هميشه عاشق خدمت به اهل‌بيت بودم و بالاخره هم اين راه را برگزيدم؛ هرچند كه كار ساده‌اي نبود. يادم هست براي اين موضوع 40هفته به حرم حضرت عبدالعظيم(ع) رفتم كه در هفته چهلم اتفاق عجيبي افتاد. در آن هفته، حاج احمد رحيم‌زادگان كه نانوا و از سخنرانان مذهبي بود، بدون اطلاع از تصميمي كه گرفته بودم نزد من آمد و عبايي جلويم گذاشت. او به من گفت: تو براي خدمت به اهل‌بيت ساخته شده‌اي و ديگر نبايد به نانوايي بروي. از همانجا بود كه بيش از پيش عزم‌ام را جزم كرده و براي هميشه با شغل نانوايي خداحافظي كردم و براي هميشه خادم اهل‌بيت شدم.

  • يعني مداحي را به‌عنوان يك شغل انتخاب كرديد؟

به هيچ عنوان. هرچند كه خود اهل‌بيت(عليهم‌السلام) روزي ما را مي‌دهند اما خدمت به آنها آنقدر مقدس است كه خود من هيچ‌گاه به ديد شغل به آن نگاه نمي‌كنم. هميشه در سخنراني‌هايم براي مداحان، رؤساي هيئت‌ها و مستمعين گفته‌ام اگر يك مداح بداند خدا چه قداستي به او داده و مستمع بداند كه چه سعادتي نصيبش شده، هيچ‌وقت از بعد مادي به برنامه‌ها نگاه نمي‌كند و قدر اين نعمت الهي را بيشتر مي‌داند. من واقعا مديون خانواده‌ام هستم چون هميشه و در همه حال مرا همراهي كرده‌اند. زماني كه مي‌خواستم كتاب‌هايم را چاپ كنم، همه اشعارم پراكنده بودند و جمع‌آوري آنها كار ساده‌اي نبود و خانم‌ام زحمت جمع‌آوري آنها را كشيد و نهايتا كتاب‌هاي شعرهايم كه حالا به بيش از 35جلد مي‌رسد به چاپ رسيد.

  • حاج آقا از كراماتي كه از اهل‌بيت(ع) در اين سال‌ها ديده‌ايد برايمان بگويد.

نمي‌توانم همه خاطرات را بگويم و آنها را با خود به زير خاك مي‌برم؛«در مجلسي در شهر كرمان، مشغول مداحي بودم كه خيلي منقلب شده و به‌طور مكرر امام‌زمان(عج) را صدا مي‌زدم. در همين حين با نظر لطف خداوند و بركت حضور امام زمان(عج)، خانمي كه مبتلا به تومور مغزي بود، شفا يافت. آن خانم مي‌گفت: وقتي امام‌زمان(عج) مرا شفا دادند، فرمودند: به فلاني بگو ما جوابت را داديم، چقدر ما را صدا مي‌زني؟ يك‌بار هم همراه با هيئت مداحان به پابوس امام رضا(ع) رفته بوديم. زمستان بود و حرم بسيار خلوت. دور ضريح بچه فلجي را ديدم كه خيلي ضعيف بود و پاهايش مثل ريسمان، سياه و خشك شده بود. اين طفل فلج را در آغوش يكي از مداحان به‌نام حاج آقاي منايي گذاشتند، شيون دوستان بلند شد. در اين هنگام، طفل فلج را بغل گرفته و به جلوي آسانسور دارالولايه اتاق خدام آوردم. در همان حالت ايستاده، روضه حضرت رقيه(س) را خواندم و در يك لحظه احساس كردم آن بچه بسيار سنگين شده است. او را پايين گذاشته و در كمال شگفتي ديدم كه بچه، حركت مي‌كند. مردم فرياد زدند و گفتند بچه شفا گرفته است. خادمان بچه را بردند و اين معجزه بزرگ نيز براي من شد بهترين خاطره دوران مداحي‌ام.» در آن موقع، حاج آقاي داستاني با گوش‌هاي خود شنيده بودند كه آن بچه به برادرش مي‌گويد كه امام‌رضا(ع) مرا شفا داده است.

  • مداح امام حسين ع پسند

حاج آقا سازگار نكته مهمي درباره مداح‌ها بيان مي‌كند كه خوب است مورد توجه قرار گيرد؛ «بعضي از مردم دلشان مي‌خواهد براي مراسم و برنامه‌هاي مولودي و عزاداري براي ائمه(ع) مداحي بياورند كه بتواند افراد بيشتري را به مجلسشان جذب كند ولي فقط توجه به اين موضوع مهم نيست، بلكه ما بايد ببينيم مداحي كه از او دعوت مي‌كنيم، چقدر موردپسند امام حسين(ع) است. من از مردم خواهش مي‌كنم كه وقتي ازمن سازگار و امثال من براي مراسم‌شان دعوت مي‌كنند، ببينندسازگار و سازگارها چقدر مي‌توانند رضايت امام‌زمان‌(عج) را جلب كنند. همچنين از جوان‌‌ها مي‌خواهم كه در هيئت‌هاطوري ظاهرشان را درست كنند كه امام حسين(ع) بپسندد و به جاي افسوس، يك لبخند بزند».

غلامرضا سازگار از مداحان و شاعراني است كه بارها افتخار شعرخواني در محضر مقام معظم رهبري ر‌ا داشته و خاطراتي هم از اين ديدارها دارد. او قبل از اينكه به تعريف خاطراتش بپردازد، به ديدگاه مقام معظم رهبري در رابطه با شعر و شاعري اشاره مي‌كند و مي‌‌گويد: «به اعتقاد من ايشان از تمام جهات صاحب‌نظر هستند و در عرصه فرهنگ- خصوصا در حوزه شعر- نظير ايشان را يا كم داريم و يا اصلا نداريم. چه بسا كه ايشان خودشان شاعرند و هنوز هم از بسياري اشعارشان رونمايي نكرده‌اند. در واقع خدا لباس رهبري را برتن كسي پوشانده كه در هر مرحله‌اي استاد است و بزرگوار. لذا مداحان نيز حساسيت بالايي نسبت به آنچه در محضر ايشان مي‌خوانند به خرج مي‌دهند و زماني كه قرار است در محضر ايشان حاضر شوند، از هفته‌ها قبل دغدغه دارند كه شعر مناسبي را انتخاب كرده و بتوانند از نظر كيفي و محتوايي نظر ايشان را جلب كنند. مقام معظم رهبري درخصوص اشعار آييني، همواره تأكيد بر شعري دارند كه دردي از جامعه دوا كند و بيانگر مطالب امروزي باشد». غلامرضا سازگار مداحي است كه افتخار حضور در مراسم عروسي 2 فرزند حضرت آقا را نصيب خود كرده و آقا نيز احترام زيادي براي اين پيرغلام اهل‌بيت قائلند. او مي‌گويد: «در يك ملاقات خصوصي كه همراه جمعي از مداحان با حضرت آقا داشتيم به ايشان عرض كردم ديگر پير شده‌‌ام و صداي جواني را ندارم تا بتوانم در محضر شما از عهده مجلس بربيايم. ايشان فرمودند: «عوضش از بركات اشعار شما همه مداحان استفاده مي‌كنند». در يكي از سخنراني‌هايشان فرمودند: «شعر بايد مثل شعر آقاي سازگار باشد كه هنرمندانه عرش و فرش را به هم متصل كند». فرمايشات آقا براي من بسيار ارزشمند است و باعث دلگرمي من مي‌شود». اين پير‌غلام اهل‌بيت(ع) با بيان خاطره‌اي ديگر از مقام معظم رهبري مي‌گويد: «يك‌بار كه نزد حضرت آقا رفته بودم با بيان حكايتي برايشان عرض كردم روزي فردي خدمت امام موسي بن‌جعفر(ع) رسيد و عرض كرد يابن‌رسول‌الله! چيزي نداشتم كه خدمت شما بياورم، جز 3خط شعر كه در رثاي امام حسين(ع) سروده‌ام. به اذن امام، شعر را قرائت كرد و امام كاظم(ع) در جواب اين سروده و اظهار ارادت، تمام هدايايي را كه از صبح برايش آورده بودند به او داد. پس از نقل اين حكايت به مقام معظم رهبري عرض كردم من نيز 30خط شعر سروده‌ام كه ايشان با شوخ‌طبعي هميشگي‌شان آب پاكي را روي دستم ريختند و فرمودند: ولي براي ما هديه نياورده‌اند!»

کد خبر 348597

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha