دوشنبه ۵ مهر ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۴
۰ نفر

همشهری دو - عیسی محمدی: اطلاع‌رسانی که نباشد، بسیاری از کارهای فرهنگی و اجتماعی اثر مورد نظر را نخواهند داشت.

عزاداری حسینی

اساسا كارهاي اجتماعي و فرهنگي، انجام مي‌شوند تا تأثيري بر افراد ديگر بگذارند. حالا اگر اين افراد در جريان فعاليت‌هاي صورت گرفته نباشند، آيا اين كار كم‌تأثير نخواهد بود؟ قرار نيست شهروندان، به‌صورت چشم بسته شما را پيدا كرده و نيز بدون اطلاع‌رساني، در جريان كارهاي شما قرار بگيرند. حتي پيامبران بزرگ نيز براي فعاليت‌هاي خودشان نيازمند اطلاع‌رساني درست بوده‌اند؛ ما كه جاي خود داريم. ‌ماه محرم از راه رسيده است و هيئت‌هاي بسياري عزم‌شان را جزم كرده‌اند كه فعاليت‌هاي پررنگي داشته باشند. راستي، براي اطلاع‌رساني هيئت‌هاي خود و اينكه افراد و شهروندان بيشتري در جريان قرار بگيرند، از چه راه‌هايي استفاده مي‌كنيد؟ ما چند راه مرسوم را به شما معرفي مي‌كنيم تا بتوانيد به شهروندان بيشتري اطلاع‌رساني كنيد؛ هرچند همه راه‌هاي اطلاع‌رساني محدود و معدود به اين راه‌ها نيست.

  • وبلاگ و سايت

هميشه در حضور باشيد
اولين و مطمئن‌ترين راه، ايجاد يك درگاه مجازي است. چنين درگاه مجازي‌اي، مي‌تواند يك وبلاگ يا سايت ساده باشد؛ از همين سايت‌هايي كه قالب‌ها و امكانات رايگان دارند. نياز به علم برنامه‌نويسي چنداني ندارد؛ اين وبلاگ‌ها و سايت‌ها را مي‌توانيد وصل به اكانت‌هاي اجتماعي خودتان هم بكنيد تا هر دو جا را پوشش بدهد. با اين فرصت محدود، استفاده از وبلاگ‌ها به صرفه‌تر و ساده‌تر است؛ ضمن اينكه با پرداخت مبلغي جزئي، مي‌توانيد از امكانات اختصاصي‌تر آنها هم استفاده كنيد. خوبي سايت و وبلاگ، اين است كه هميشه حضور داريد و نگران فيلترينگ شبكه‌هاي اجتماعي غيرمجاز و... هم نخواهيد بود.

  • تراكت و كارت ويزيت

اطلاع‌رساني با هزينه كم
طراحي و چاپ يك تراكت و كارت ويزيت، واقعا كار كم هزينه و پربازدهي است. اين تراكت‌ها و كارت ويزيت‌ها را مي‌توانيد در اماكني كه جامعه هدف شما محسوب مي‌شوند (مثل مساجد، حسينيه‌هاي بزرگ و مهديه‌ها، امامزاده‌ها و...) پخش كنيد. حتي مي‌توانيد اعلاميه‌هايي هم طراحي كرده و روي تابلوي اعلانات مساجد و حسينيه‌ها و كوچه و خيابان محل زندگي‌تان نصب كنيد تا همه در جريان برنامه‌هاي شما قرار بگيرند.

  • ثبت در سايت‌هاي مرجع

مستقيم به جامعه هدف برويد
در سال‌هاي اخير، سايت‌ها و پورتال‌هايي ايجاد شده‌اند كه با موضوع هيئت و اطلاع‌رساني آنها كار مي‌كنند. وجود چنين درگاه‌هايي، باعث مي‌شود كه به‌راحتي بتوانيد اخبار هيئت‌ها و مداحان و سخنرانان شاخص را دنبال كنيد، ضمن اينكه بتوانيد نسبت به ثبت هيئت خودتان در آنها هم اقدام كنيد. سايت‌هاي عقيق، وارث و... ازجمله اين سايت‌ها هستند. مثلا در سايت عقيق مي‌توانيد با ثبت هيئت خود روي نقشه، بنر هيئت‌تان را هم بارگذاري كرده و ويدئوهاي سخنراني و مداحي را در اين سايت نشر بدهيد. با توجه به اينكه بيشتر مراجعان اين سايت‌ها افراد علاقه‌مند به شركت در محافل مذهبي (يعني درست همان جامعه هدف شما) هستند، به راحتي مي‌توانيد اطلاع‌رساني هدفمندي را داشته باشيد.

  • سامانه پيامكي

پيامك‌ها را دريابيد
هنوز هم خيلي از هيئت‌ها از اين سامانه‌هاي پيامكي استفاده مي‌كنند؛ چرا كه ساده‌ترين راه اطلاع‌رساني به اعضاي هيئت و ديگر اعضايي است كه در اين سامانه عضو مي‌شوند؛ بالاخره ممكن است هنوز شهرونداني باشند كه از تلفن‌هاي همراه هوشمند استفاده نكنند. ضمن اينكه حتي تلفن‌هاي همراه هوشمند هم زير پوشش اين سامانه‌ها هستند و شما مطمئن خواهيد بود كه همه از برنامه‌هاي شما مطلع خواهند شد.

  • سامانه‌هاي تلفني

امكاني براي هيئت‌هاي بزرگ‌تر
البته اين امكان براي هيئت‌هاي عادي شايد كمي دور از ذهن و هزينه‌بردار باشد اما براي هيئت‌هايي كه در اندازه متوسط به بالا قرار مي‌گيرند، بسيار مفيد و كارگشاست. جاهايي مثل مهديه تهران و امامزاده‌هاي معتبر، از چنين سامانه‌هايي استفاده مي‌كنند تا هر كسي در هر ساعتي كه خواست، از وجود برنامه‌هاي جديد اين هيئت‌ها مطلع شود. براي استفاده و راه‌اندازي و نصب چنين سامانه‌هايي، مي‌توانيد از مخابرات و شركت‌هاي ارتباطاتي استفاده كنيد.

  • تبليغات محيطي محلي

ساده‌ترين راه، بهترين راه
هميشه نبايد دنبال راه‌هاي پيچيده براي اطلاع‌رساني بود؛ گاهي وقت‌ها نصب يك بنر و تابلو و پارچه نوشته در كوچه‌اي كه هيئت شما برگزار مي‌شود، مي‌تواند طي روزهاي محرم و بعد از آن افراد زيادي را جذب محفل شما كند. دوستي تعريف مي‌كرد كه يك شب در‌ماه محرم در يكي از محله‌هاي تهران دنبال هيئتي براي شركت مي‌گشت ولي چند تا كوچه را گشت و محفلي پيدا نكرد. محفل‌ها يا شروع نشده بودند يا صرفا براي آقايان بودند و خانوادگي نبودند و يا اينكه تابلوي مشخصي كه از دور قابل تشخيص باشند نداشتند. حضور و وجود يك تابلوي الكترونيكي يا بنر و پارچه نوشته كه خوب طراحي شده باشد، مي‌تواند در ذهن خيلي‌ها بماند. كمي هم اگر خلاقيت داشته باشيد، مي‌توانيد با افزودن چند المان، قدرت ماندگاري تابلو و بنر خودتان را بالا ببريد تا همه اهل محل يادشان بماند.

  • راه‌هاي ديگر

هميشه راهي وجود دارد
البته همانطور كه اشاره شد، همه راه‌ها به اين موارد گفته شده ختم نمي‌شود. امروزه شبكه‌هاي اجتماعي، براي خودشان دنيايي شده‌اند. مي‌توانيد از تلگرام و اينستاگرام كه شبكه‌هاي فيلترنشده در ايران هستند، به خوبي استفاده كنيد. بسياري از افراد اكانتي در يكي از اين دو شبكه اجتماعي دارند. از نرم‌افزارها و ترفندهاي موجود در اين زمينه هم مي‌توانيد كمال استفاده را ببريد؛ مثل استفاده از kik در اينستا و تلگرام براي اينكه بدون داشتن تلفن افراد بتوانيد برايشان پيغام بفرستيد. همچنين مي‌توانيد آدرس شبكه اجتماعي‌تان را در وبلاگ و سايت و حتي كارت ويزيت و تراكت خودتان پخش كنيد. روي تراكت‌ها نيز مي‌توانيد از امكاناتي شبيه واقعيت افزوده و عضو كردن افراد در پيج شما از طريق كدهايي كه روي كاغذ وجود دارد و... سود ببريد. روي شبكه‌هاي اجتماعي داخلي مثل فيس‌نما هم مي‌توانيد حساب باز كنيد. ايميل‌هاي گروهي هم كلا راهي است كه رايگان تمام مي‌شود؛ فقط احتمال باز كردن ايميل خيلي كمتر شده است و روزبه‌روز هم كمتر مي‌شود. كامنت‌گذاري روي مطالب مرتبط مذهبي در سايت‌هاي مختلف نيز مي‌تواند به شما كمك كند. خيلي‌ها از طريق كامنت‌گذاري‌هاي حرفه‌اي، مي‌توانند جامعه مخاطبان بسياري را به سمت خودشان بكشند. ديگر راه باقي مانده، تماس‌هاي تلفني و ارتباط شفاهي و تبليغ سينه به سينه است كه هنوز هم خوب جواب مي‌دهد.

کد خبر 347506

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha