‌چهاردهمین نمایشگاه بزرگ فرهنگی عطر سیب درآستانه فرارسیدن‌ماه محرم در بوستان ولایت آغاز به‌کار کرد. هرساله در قالب این نمایشگاه به ۱۶هزار هیئت، مسجد و حسینیه شهر تهران کمک می‌شود تا در برگزاری هرچه با شکوه‌تر مراسم عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین(ع) موفق‌تر عمل کنند.

تصاویرمراسم افتتاحیه

 اين نمايشگاه 13سالن و 21هزار مترمربع وسعت دارد. شهردار تهران كه در اين مراسم حاضر بود در حاشيه افتتاحيه و در جمع خبرنگاران گفت: در قالب نمايشگاه عطر سيب تجهيزات و امكانات مورد نياز هيئت‌هاي مذهبي براي پشتيباني و پذيرايي و همچنين امكانات فرهنگي از بعد محتوايي در اختيار هيئت‌هاي مذهبي قرار مي‌گيرد.

وي افزود: اين توفيق به همكاران ما در مجموعه شهرداري تهران داده شده است كه هر سال نمايشگاه عطر سيب را در آستانه‌ماه محرم برگزار كنيم تا همه هيئت‌هاي تهران اين فرصت را پيدا كنند كه از اين نمايشگاه استفاده كنند و براي برگزاري يك سوگواري خوب در‌ماه محرم آماده شوند.

قاليباف در پاسخ به سؤالي درباره برگزاري نمايشگاه‌هاي مختلف در داخل شهر و همچنين برگزاري نمايشگاه مطبوعات در مصلاي تهران گفت: مجموعه مديريت شهري نمايشگاه شهر آفتاب را احداث كرده است تا نمايشگاه‌هايي با جمعيت بيش از 200هزار نفر در داخل شهر برگزار نشود. شهردار تهران از برگزاري جلسات مشتركي با وزير صنعت، معدن و تجارت خبرداد كه هدف آن انتقال نمايشگاه‌ها به شهر آفتاب و متعاقب آن تحقق كاهش آلودگي هوا، ترافيك و مزاحمت‌هاي شهري بود.

  • عاشورا؛ بالاترين نمونه مقاومت درتاريخ خلقت

به گزارش همشهري يكي از سخنرانان مراسم آغاز به‌كار نمايشگاه عطر سيب رئيس شوراي شهر تهران بود. مهدي چمران ضمن گراميداشت هفته دفاع‌مقدس گفت: دفاع‌مقدس و دفاعي كه بعد از آن داريم حاكي از مقاومت اسلامي است و عاشوراي حسيني و مقاومت حسيني بالاترين نمونه مقاومت و شهادت درجهان از ابتداي خلقت تا‌كنون است. وي با اشاره به كاسته شدن از ميزان جرايم در ماه‌هاي رمضان و محرم گفت:

ازميزان جرايم دراين ماه‌ها كاسته و برميزان مقاومت افزوده مي‌شود چون ما درس مقاومت را از عاشورا گرفتيم و قيام خونين 15خرداد سال 42دوروز بعد ازعاشورا به وقوع پيوست. از همين رو هم امام (ره) فرمودند هرچه داريم از عاشوراي حسيني داريم. چمران افزود: در فلسطين عرفات 45سال جنگيد و به هيچ جا نرسيد ولي وقتي راه حسين را انتخاب كردند ديديم كه درمقابل يورش 22روزه و 52روزه توانستند مقاومت كنند و پيروز شوند پس اين راه حسين است كه قطعا به پيروزي مي‌رسد. وي براي همه كساني كه در هيئت‌هاي مذهبي براي زنده نگه‌داشتن ياد و نام حسين تلاش مي‌كنند، آرزوي توفيق كرد.

  • مسئوليت‌پذيري هيئت‌هاي مذهبي

رئيس سازمان تبليغات اسلامي نيز در سخناني ضمن تشكر از شهرداري تهران بابت برگزاري نمايشگاه عطر سيب، سخنان خود را با محوريت مسئوليت پذيري اجتماعي آغاز كرد. حجت‌الاسلام سيدمهدي خاموشي گفت: اگر تاريخ را ورق بزنيم درمي‌يابيم كه امام حسين(ع) مي‌توانست اهل نماز و عبادت باشد ولي با ظلم مبارزه نكند اما تجلي يك انسان كامل و معصوم در ايفاي مسئوليت‌هاي اجتماعي است، به همين دليل هم رهبر انقلاب بر مقاومت تأكيد دارند.

به گفته خاموشي تاريخ درحال تكرار است چون خط سير تكفيري‌ها كه با جبهه حق مبارزه مي‌كنند و به‌دنبال خليفگي هستند همان خط سيركساني است كه در مسير كاروان كوچك امام حسين(ع) درسرزمين حجاز به سمت مكه و عراق سد ايجاد كردند. وي ضمن اشاره به اينكه اسلام با پيامبر آغاز‌مي‌شود و با امام حسين تداوم مي‌يابد، گفت: پيام امام حسين براي جامعه بشري اين است كه دين اسلام درخط سرخ شهادت حركت مي‌كند اما اين خط را در جهان امروز مي‌خواهند به انحراف بكشند.

حجت الاسلام خاموشي همچنين مراسم پياده روي اربعين را درنظم جهاني آينده تعيين‌كننده دانست وگفت: پيام محرم، زندگي صحيح براساس وحي و مسيري است كه اولياي دين درآن حركت كردند. وي با اشاره به آمار 167هزار طلاق در سال و آمار بالاي اعتياد و آسيب‌هاي اجتماعي از هيئت‌هاي مذهبي خواست تا منتظر سازمان‌ها و مسئولان نباشند درعوض با دقت به محيط پيراموني خود به‌گونه‌اي عمل كنند كه ازميزان اين آسيب‌ها كاسته شود يا حداقل پدر و مادرها را نسبت به وظايف خود آشناترسازند.

شهردار تهران صبح ديروز هم با حضور در مجتمع آموزشي دخترانه متقين منطقه 12در آيين نواخته شدن زنگ آغاز سال تحصيلي 96-95 شركت كرد.محمدباقر قاليباف مقارن شدن ايام دفاع‌مقدس با آغاز سال تحصيلي جديد را مبارك دانست و بر اهميت نقش تعليم و تربيت در نظام جمهوري اسلامي كه مبتني بر فرهنگ و اعتقادات است تأكيد كرد. از نظر قاليباف مهم‌ترين هدف و اولويت در نظام اسلامي توجه به نيروي انساني و رشد وتعالي جامعه است كه غفلت از آن قطعا خسران بزرگي به‌دنبال خواهد داشت.

وي تربيت صحيح را زمينه ساز شكوفا‌سازي‌ خلاقيت و مسئوليت‌پذيري در نسل آينده دانست و آن را بهترين راه پيشرفت و توسعه اعلام كرد. شهردار پايتخت با بيان اينكه رسيدن به مرزهاي دانش در اولويت برنامه‌هاي ماست، گفت: حركت توسعه‌اي ما بر مبناي دانايي‌محوري و دانش‌بنياني است و هدف ما رسيدن به مرزهاي دانش است و اين خواسته ما جز با تفكر محوري تربيت و توانمند‌سازي‌ انسان‌ها محقق نمي‌شود. قاليباف با تأكيد بر اينكه دولت محترم و همه نهادها وظيفه دارند كه در راه گسترش تعليم و تربيت تمامي امكانات خود را بسيج كنند، گفت: بنده نيز به‌عنوان يك خدمتگزار در شهرداري تهران به‌عنوان نهادي غيردولتي يكي از اولويت‌هاي خود را توجه به نقش تعليم و تربيت در جامعه قرار داده‌ام.

شهردار تهران در حاشيه مراسم نواخته شدن زنگ آغاز سال تحصيلي 96-95 در جمع خبرنگاران هم حاضر شد و گفت: شهرداري تهران همواره به مسائل كالبدي و تجهيزاتي مدارس توجه ويژه‌اي داشته است. از سوي ديگر توجه به نيازهاي اقشار مختلف جامعه به‌ويژه رفع دغدغه معلولان در حوزه حمل ونقل از اولويت‌هاي ماست. البته از نظر قاليباف ممكن است اين موضوع در حيطه وظايف ذاتي شهرداري تهران قرار نگيرد اما در سال گذشته هزينه تدارك وسايل حمل و نقل معلولان به مدارس توسط شهرداري تهران صورت گرفت تاجايي كه خوشبختانه امروز در شهر تهران معلولي وجود ندارد كه به‌دليل هزينه‌هاي حمل ونقل دچار مشكل رفت‌وآمد به سمت محل درس و تحصيلش باشد.

قاليباف افزود: شهرداري تهران نيز به‌عنوان يك نهاد عمومي غيردولتي در كنار مردم و خيرين به موضوع تعليم و تربيت توجه ويژه‌اي داشته و خواهد داشت ضمن اينكه در فرهنگ قرآني مردم ما نيز توجه ويژه‌اي به نقش تعليم و تربيت در جامعه شده است. وي با اشاره به نقش حمل و نقل عمومي در جابه‌جايي دانش‌آموزان و دانشجويان در پايتخت گفت: تلاش بسياري شده است كه دغدغه‌ها را در اين حوزه كم كنيم بنابراين از هفته گذشته با توجه به تجهيز ناوگان، ظرفيت حمل ونقل عمومي شهر روزانه 300هزار نفر افزايش يافته است.
قاليباف همچنين از تلاش شهرداري تهران براي تقويت بنيه علمي مدارس در نمايشگاه‌هاي ياد يار مهربان سخن گفت و افزود: بيش از 7ميليون جلد كتاب به كتابخانه‌هاي مدارس پايتخت اهدا و در حقيقت كتابخانه‌ها را در حد كفايت تقويت كرده‌ايم.

  • هيئت‌هاي مذهبي؛ پرچم داران فرهنگي

يكي ديگر از سخنرانان مراسم افتتاح نمايشگاه عطر سيب، مجتبي عبداللهي، معاون اجتماعي و فرهنگي شهرداري تهران بود. وي با اشاره به اينكه نمايشگاه عطرسيب امسال 240غرفه دارد و 110صنف درآن حضور دارند، گفت: دراين نمايشگاه 5هزار قلم كالا با تخفيف حداقل 20و حداكثر 40درصد عرضه مي‌شود. يكي از ويژگي‌هاي اين نمايشگاه به گفته عبداللهي توجه به موضوعات فرهنگي است. به همين منظور وي از تشكيل شوراي سياستگذاري عطر سيب با محوريت سازمان تبليغات اسلامي خبر داد كه هرماه با محوريت تقويت بنيه فرهنگي اين نمايشگاه تشكيل مي‌شود.

ازهمين رو نيز دراين دوره توجه به هيئت‌هاي فرهنگي و انقلابي و تقويت نگاه فرهنگي درنمايشگاه عطر سيب پررنگ‌تر است. معاون اجتماعي و فرهنگي شهرداري تهران در ادامه با بيان اينكه در ماه‌هاي محرم و رمضان شاهد كاهش آسيب‌هاي اجتماعي، بزهكاري و مراجعات به دستگاه‌هاي قضايي هستيم، از نقش تأثيرگذارمسائل ديني و مذهبي دراين باره سخن گفت و افزود: ما مي‌توانيم با برنامه‌ريزي‌هاي اصولي در‌ماه‌هاي ديگر نيز با استفاده از ظرفيت‌هاي ديني و مذهبي شاهد كاهش آسيب‌هاي اجتماعي و بزهكاري‌ها باشيم.

وي از هيئت‌هاي مذهبي به‌عنوان قدرت‌هاي نرم نظام و پرچم‌دار فرهنگي نام برد و اظهار اميدواري كرد برنامه‌ريزي‌هاي مشتركي با سازمان تبليغات اسلامي درجهت بهره‌مندي از ظرفيت بالقوه به‌منظور كاهش آسيب‌ها و بزهكاري‌هاي صورت گيرد. وي درعين حال خواستار آ‌ن شد تا با حضور در صحن شوراي اسلامي شهر تهران گزارشي درباره اقدامات خادمين امام حسين به مناسبت روز اربعين ارائه كند. به گفته عبداللهي 15هزار نفر از مأموران شهرداري در روز اربعين در قالب خادمين امام حسين در مرز عراق، شهرهاي مختلف كشور و حتي خاك عراق به فعاليت مشغولند.

کد خبر 347353

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha